Hallo,
De laatste week heb ik het gevoel dat ik wanneer ik diep wil inademen over een "drempel" heen moet andemen. Het lukt me dan wel om goed in te ademen maar ook niet altijd. Soms lijkt er dan geen lucht binnen te komen.
Wie herkent dit?
Ik voel me verder wel moe maar op zich prima. Eetlust is normaal en werken gaat ook gewoon.
Iemand een idee?
Ja, ik heb een idee. Het is de spanning op je middenrif, je buik ademt niet mee, alleen hoger op je borst.
Er zijn hier ontsapnningsoefeningen voor om deze stress uit het lichaam te laten vloeien.
Er zijn verschillende soorten oefeningen, de volgende twee zijn eenvoudige die al snel verlichting kunnen geven.
Haal diep adem, span de spieren in dát deel van je lichaam dat gespannen aanvoelt en hou die spanning een paar tellen vast. Adem dan uit en ontspan je spieren, ook die je vastgehouden had. Je kunt dit doen met verschillende spiergroepen tegelijk of om de beurt. Deze oefening kan je helpen de spanning los te laten wanneer die opkomt.
Dus bij het uitademen de spanning loslaten. Voel eerst goed waar die zit of laat iemand je helpen zoeken naar de locatie.
Adem gedurende een aantal minuten (2-5) geconcentreerd en langzaam in & uit. Concentreer je op de ademhaling, adem langzaam in door de neus, vul je longen, en adem langzaam weer uit door de mond Zodra je ademhaling rustig is en regelmatig, kun je verder gaan met je tentamen. Bij het inademen kun je aan de zon, de lucht of iets boven je hoofd denken, bij het uitademen stroomt het als het ware door je buik, via je bene en je voeten naar de grond weg. Herhaal dit een aantal minuten lang.
Moet lukken! En als je weinig hulp hiervan ondervindt, wil een lange boswandeling met een vriend(-in) ook goed helpen, het is toch spanning waar je mee zit dus praat erover en probeer het los te laten.
*Beste,
De laatste week heb ik steeds last van het gevoel dat ik moeilijker over de drempel kan ademen, wat me erg gestrest maakt. Het lijkt wel of mijn ademhaling niet helemaal in balans is, en het zorgt ervoor dat ik soms ga hyperventileren.
Ik ben inmiddels naar de dokter geweest, maar helaas konden zij geen concrete oorzaak vinden of iets aanwijzen wat echt helpt om het probleem op te lossen. Het is frustrerend, omdat ik me hierdoor vaak niet op mijn gemak voel.
Ik wilde dit graag met je delen, omdat het me steeds meer bezig houdt. Als je tips hebt of ervaringen die je zou willen delen, hoor ik dat graag. Misschien heb je iets dat me kan helpen om hier beter mee om te gaan.
Met vriendelijke groet,
Carl
"De laatste week heb ik steeds last van het gevoel dat ik moeilijker over de drempel kan ademen, " Daar begint dus al het hyperventileren. En daar zou dan ook een oorzaak voor moeten zijn.
Heb je last van angsten, stress of spanningen?
Ik heb 2 jaar geleden een hartinfarct gehad, en daarna veel met stress spanning en angst geleefd.
Het lijkt wel op een blokkade dat vastzit precies onder mijn borst , en daardoor vaker diep adem moet halen.
Het lukt niet altijd en daardoor raak ik gespannen en angstig dat ik ga stikken
Dat is dus hyperventileren. Ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen. Je kunt aan de cardioloog vragen voor een verwijzing naar de klinisch psycholoog voor je angsten
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies