Zoeken Vraag het forum

Ervaringen verkleinen neusschelpen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Laszlo

Ik heb ook deze behandeling zojuist gehad. Al met al een erg prettige ervaring. De neus was eerst verdoofd met cocaine en vervolgens met wat prikjes. Ik heb nergens iets van gevoeld. De assistente was erg vriendelijk en legde me goed uit wat ik moest doen en kon verwachten. Vervolgens was de ingreep met 2 minuten gebeurd. Er is bewust niet te veel weg gehaald.

Nu lig ik op de bank met 2 paracetamol en heb ik mijn neus inmiddels al 2 keer gespoeld , neusspray toegediend en vaseline aangebracht. Ik snotter een beetje maar dat was te verwachten. De doc gaf aan dat ik zelfs na 1 week ook gewoon weer mocht sporten. Ook vertrek ik maandag (over 3 dagen) naar Sevilla met het vliegtuig. dit mocht volgens hen ook gewoon.

Toen begon het googlen…. Ik zie erg veel negatieve reacties hier en daar ben ik onwijs van geschrokken. Ook las ik een bericht van Tommie en daar sluit ik me bij aan. Mocht je dit lezen, wees niet bang. Bij 90% waar het goed gaat zul je nooit iets vernemen want die nemen geen moeite om een post te maken hoe goed het ging want die zoeken dit überhaupt al niet op het internet op.

Ik zal proberen hier over enkele weken nog een update te plaatsen mocht ik het niet vergeten. Voor nu met goede moed het herstel in hopen op een fantastische uitkomst.

apneu

Ik heb te grote neusschelpen (hypertrofische neusschelpen), wat (deels) mijn slaapapneu veroorzaakt. Mijn MRA-beugel heeft me al een stuk geholpen. Maar toen ik Otrivin neusspray gebruikte, waar ik na een week van mijn KNO-arts weer mee moest stoppen om verslaving te voorkomen, sliep ik echt nog een stuk beter. Nu ben ik aan het nadenken over een celon behandeling (coblatie).

Ik geloof de empty nose syndrome-patienten volledig, en vind het afschuwelijk wat hen is overkomen. Toen ik mijn KNO-arts hierover vroeg, zei hij dat hij het empty nose syndrome inderdaad kent, maar alleen van grotere ingrepen zoals conchotomie (wegknippen) en bijv. een correctie van het neustussenschot.
    Celon is een techniek die mede is geïntroduceerd vanwege het empty nose syndrome, welke bij mensen was ontstaan door conchotomie.

Op neusschelpverkleining.nl staat dat je van celon ook empty nose syndrome kan krijgen. Het valt me wel op dat op forums zoals deze, maar ook internationaler, bijv. op Reddit, empty nose syndrome patienten meestal een conchotomie ingreep hebben gehad of een tussenschotcorrectie. De meesten zeggen er eigenlijk niet bij welke ingreep ze precies hebben gehad.

Kunnen mensen met het empty nose syndrome mij vertellen welke ingreep er precies gedaan is, en (indien van toepassing) wat zij vermoeden dat er fout is gegaan?

Ik vind neusschelpverkleining.nl een goede website en vind een aantal van hun argumenten zeer overtuigend. Aan de andere kant staan er ook dingen op die niet waar zijn – bijv. dat lateralisatie een goed alternatief zou zijn. Mijn KNO-arts gaf aan dat lateralisatie geen zin heeft omdat het neusslijmvlies de ruimte inneemt die het krijgt.

Er zijn ook ziekenhuizen die zelf waarschuwen voor empty nose syndorme bij celon, bijv.: https://www.ommelanderziekenhuis.nl/een-behandeling/onderzoeken-en-behandelingen/verkleinen-van-de-neusschelpen-bij-kinderen-volgens-de-celon-methode

Reacties? Ideeën? Meningen?

Reageren
    apneu2001

veel sterkte.
    mag ik vragen welke behandeling uw zoon had ondergaan die ENS had veroorzaakt?

Reageren
    .

Ik raad deze behandeling sterk af. Voor mij heeft het juist gezorgd voor een te grote opening en teveel lucht wat binnenkomt. Het lijkt minder gefilterd te worden en heb sinds dien ook last van meer stress en paniekaanvallen. Bij twijfel, niet doen.

Reageren
    Petra

Ja, je kunt van celon ook ENS krijgen. Celon is de naam van de apparatuur die ze voor de radiofrequente thermo therapie gebruiken (het gaat dus om hetzelfde). Er zijn veel namen voor dezelfde methode. Curis. Coblatie. Celon conchae. In het engels heet het radiofrequency ablation. Alles met radio = celon.
    Het komt dus niet alleen voor na een conchotomie (knippen/snijden) of septoplastie (neustussenschot) operatie.
    Meestal is het Wide Nasal Cavity na celon, ENS zonder korsten, wat evenzogoed een hel is.

We gooien allemaal koren op onze eigen molen. De mensen die van hun verstopte neus af willen zoeken naar argumenten en redenaties waarom de behandeling een goed idee is. En de mensen die levenslang lijden met elke ademhaling door die behandeling waarschuwen de mensen van de eerste groep.
    Ik behoor tot de laatste groep. 1 celon. Bám. Te wijd.

En wat mensen uit de 1e groep doen is redenen zoeken waarom de info van mensen uit de laatste groep niet zo erg geloofwaardig is of serieus genomen hoeft te worden. Dat is dus die koren op je eigen molen. Je gaat zeg maar politiek denken. Als ik van te voren zou hebben gelezen dat het maar bij heel weinig mensen misgaat, door een wetenschappelijk onderzoek, zou het bij mij alsnog ook mis zijn gegaan. Die hoeveelheids info beschermt jou niet tegen of het bij jou wel of niet goed gaat.

Mijn condoleance betuiging aan de nabestaanden, van de op 8 januari overleden persoon.

Reageren
    1896

Hi Petra,

Ik denk dat wij in dezelfde categorie vallen. Bij mij is het ook te open na de cylon.
    Ik had erover gelezen en mijn zorgen geuit aan de arts, tot het laatste moment getwijfeld maar ook ik ondervind aan den lijve dagelijks de last en het ongemak. Met vele lichamelijke klachten en erge vermoeidheid en droogte.
    Inmiddels bij een arts in Rotterdam geweest en lees me in over stamcellen om te zoeken of er oplossingen zijn. Wat onderneem jij en hoe voel jij je?

Groet

Reageren
    .

Ik heb een vraag aan degene die hier last van ondervinden ivm onderzoek. Hebben jullie ook druk vanuit de kaak? En hoe is het gebit daar? Eventueel dubbele tanden of doorgekomen kiezen aan de kant van de neusverstopping? Of een slechtziend oog aan de kant van verstopping?

Reageren
    Daniel kuipers

Ik heb 3 weken geleden neus schelp verkleining gedaan heb gevraagd om alleen voorste te doen in drachten nij smellingen
    Ik had hem in 2023 uitgesteld door het lezen van deze ervaringen
    De voorste zijn nu verkleint eerste week was wow wat een meer lucht en energie terwijl ze zijden dat het eerste week ergste zou zijn wegens opzetten en korsten,eind tweede week was in mijn geval ergst harde korst diep in neus 3de week stukken beter eind augustus weer heen voor controle maar ik had dit veel eerder moeten doen.
    Op internet gelezen zolang je van middelste afblijft haast geen risico
    Bij mij is alleen voorste gedaan aan beide kanten.

Reageren
    Bianca

Hoi
    Ik ben op 10 juli geholpen aan mijn neus. Ze hebben een neusschelpverkleining gedaan met plaatselijke verdoving. Het is nu 2 weken en 3 dg later en ik heb er nog steeds veel last van. Snipverkouden, lichte pijn in de neus, hele droge neus, lucht doet wat zeer die ik inadem en korstvorming, vooral rechts die niet weggaat. Ook stinkt het vind ik. Ik spiel wel 8x per dag mijn neus met zeezout, heb neuszalf maar voel me echt niet fijn. Ben ook heel erg moe, mijn ogen voelen zwaar.
    Ik ben bang dat dit niet goed gaat komen en een beschadigde gevoelige neus ga overhouden.
    Wie herkent deze klachten en is het toch goedgekomen?

Reageren
    Bianca

Hoi
    Ik zit nu in mijn 3e week en heb ook rechts een flinke korst die maar niet weg wilt gaan. Had jij ook een hele droge neus? En werd dit beter?

Reageren
    neus

@ daniel dat klopt dus totaal niet.. Middelste neuslijmvlies wel of niet weghalen spelen geen rol bij het krijgen van ENS.. Het gaat om het feit dat als de ONDERSTE NEUSLIJMVLIES dusdanig worden aangetast dat of de zenuwen of de sensoren lucht niet meer goed signaleren. Dat zorgt dat je zenuwstelsel en brein denkt dat je NIET ademt. Wat zorgt voor enorme paniek gevoel dat totaal niet wegaat. VERmoeidheid neit kunnen concentreren etc allemaal doordat je zenuwstelel in paniek is… Dit inschatten tijdens de operatie is totala niet te doendus het is een gok.. Kenmerkend bij deze operatie CELON, CONCHOTOMIE is dat je slechts 6 weken circa voordeel hebt en het zwelt weer op met nog meer klachten zoals koude lucht etc.. Blijf van je neusslijmvliezen af!!

Reageren
    Bianca

Hoi
    Die moeheid herken ik heel erg. Sinds de dag van de ingreep ben ik extreem moe, niet normaal. Het gaat gewoon niet weg zucht. Het is nu 3,5 week geleden. Verbetert dit nog?

Reageren
    Celonidas

14 maanden geleden celon laten uitvoeren omdat ik vaak last had van verstopte neus, hyperventilatie en snurken. Ik had geen aantoonbare obstructies en normale doorgang in de neus werd endoscopinsch vastgesteld door de kno arsts.
    Om een lang distopisch verhaal kort te maken. Eind week 3 ging de luchtweg in mijn neus te veel open. Een jaar lang zware klachten gehad. (In het begin dacht ik dat ik mijn leven niet lang zou volhouden als er niets zou verbeteren) Maar ik kan bevestigen dat mijn neusschelpen ondertussen tot een draaglijk niveau zijn teruggegroeid!!

Reageren
    Daniel kuipers

@ neus mooi verhaal maar ik ben blij met de operatie.

Reageren
    Koos

Laat je ajb niet gek maken door die bangmakerij opmerkingen. Ik lees dat mensen paniekaanvallen etc krijgen. Dat komt niet door de operatie of je neus… Op internet lees je sws de minder leuke ervaringen.

Reageren
Reageer op: Ervaringen verkleinen neusschelpen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.