- Mp6 juni 2026 om 07:00
Voor de ingreep:
Ik heb in oktober ’25 bij de kno een neusschelp verkleining gehad. Ik heb veel last van hooikoorts, allergische reacties op het zwembad en krijg snachts weinig lucht. Bij de Kno bleek dat het tussenschot van 1 neusgat scheef was waardoor ik daar bijna geen lucht door krijg. Dit wordt versterkt tijdens een allergische reactie is. Waardoor dus het andere neusgat ook niet veel lucht meer geeft. KNO gaf door dat de neusschelp verkleining minder ingrijpend is dan een operatie. De ingreep zelf was oke. Verdovingswatjes en was binnen 20 min klaar.Herstel:
Ze zeiden het zou een dagje kunnen bloeden en moest spoelen. Netjes gedaan. Eerst een verstopte neus en idd gevoel alsof ik grieperig was. Na een week een aantal heftige bloedneuzen. Dus standaard met pakken tissues op pad. Ik denk dat ik al met al wel een aantal weken last van korstjes en bloedneuzen heb gehad. Kreeg ook de neusspray als tip. Wat ik opvallend vond was dat ze vooraf zeiden dat je korstjes kreeg en het een dagje kon bloeden. Ik heb hier namelijk expliciet naar gevraagd wat ik moest doen als het na een dag toch zou bloeden(dan moest ik bellen). Maar zodra ik dus na een week belde over de heftige bloedneuzen zeiden ze dat kan gebeuren en hoef je je geen zorgen over te maken. Ik vind dat ze dat vooraf moeten vertellen. Ik schrok er namelijk heel erg van en mijn collega s ook. Tip: reis met tissues en babydoekjes om jezelf te fatsoeneren als het op straat gebeurt.Na genezingsperiode:
Geen verbetering in de ademhaling. Ik krijg nog steeds geen lucht door dat ene neusgat. Ben nog steeds allergisch voor het zwembad. Ik merk wel iets drogere neus. Heb zo een zalfje voor snachts. Maar geen ernstige ENS klachten zoals ik elders lees. Soms heb ik ineens een vrij ademhalings moment. Laten we zeggen 1x per week. Bijzonder om kort te ervaren hoeveel lucht andere mensen krijgen 😋Hooikoorts:
normaal lig ik vanaf mei al plat met hooikoorts (grassen)klachten. En op dit moment 6 juni nog geen klachten. Dus ik hoop voorzichtig dat dit zo blijft..dan heeft het dus wel 1 voordeel gehad! Het is nog vroeg in het seizoen dus ik hou het in de gaten. Kanttekening: ik gebruik allergie spray en allergie medicijnen. Maar dat deed ik ook al voor de ingreep. Dus het enige echte verschil met andere jaren tijdens hooikoorts seizoen is die ingreep. Wordt vervolgd als ik ineens wel weer last krijg.Mvg,
Mp