Zoeken Vraag het forum

Ervaringen verkleinen neusschelpen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Vince

Nu 3 maanden geleden deze ingreep laten doen, als iemand met stevige huisstof mijt allergie en astma. Het herstel duurde even en het wennen aan ademen met het gevoel van meer lucht ook, maar dit is normaal en ik ben vooraf keurig hierover geïnformeerd. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb, nooit eerder voelde het zo vrij en open om te ademen door mijn neus.
    Iedere ingreep heeft risico’s en door bepaalde websites ging ik op het laatste moment twijfelen dit te gaan doen. Echter voor alles wat je kan overkomen als mens bestaan dit soort websites en forums waar je gemakkelijk bang kan worden. Je maakt je eigen afweging dat staat iedereen vrij, ook om de ervaring te delen. Mijn ervaring is positief en ben blij dat ik het toch heb laten doorgaan.

Eyeswithoutaface

Even om te laten weten dat ik een half jaar geleden mijn coblatie heb ingepland, deze heb uitgesteld omwille van de verhalen over ENS, terug begon te twijfelen (door continu verstopte neus) en na me de laatste week toch nog eens goed geinformeerd te hebben beslist heb om het niet te doen. De verhalen van mensen met ENS, oa op dit forum, maken dus wel degelijk impact en vermijden nieuwe slachtoffers.

Veel sterkte aan de moeder die hier is de dood van haar zoon is komen melden.

PS Wat me echt belangrijk lijkt is een goed zicht te krijgen op de risicofactor. Wees je er goed van bewust dat momenteel NIEMAND de juiste cijfers heeft. Wanneer iemand zichzelf diagnoctiseert met ENS, dit meld bij zijn KNO arts die heb weer wegstuurt en vervolgens zijn weg moet zoeken in alternatieve behandelingen… denk je dat deze mensen ergens in de statistieken terecht komen? Heb nu zelfs al gelezen over 20% risico op een of andere vorm van ENS na coblatie. Lijkt me meer dan genoeg om deze behandeling te parkeren totdat er betere alternatieven zijn. Of in mijn geval: ALLES proberen om de onderliggende reden van een verstopte neus aan te pakken vooraleer deze risicovolle ingreep te laten doen.

Zijn er mensen die verlichting hebben gevonden in neusverstopping met andere behandelingen? Antiallergie medicatie? Neusspoelingen? Neusstrips?

Reageren
    ….

Alsjeblieft, doe dit niet. Het had een kleine ingreep moeten zijn waar ik nauwelijks last van zou hebben, maar nu zit ik aan de kalmeringsmiddelen en antidepressiva. Hiervoor nog nooit last gehad van waangedachtes maar na de operatie/ingreep is alles in het negatieve veranderd. Natuurlijk werkt het voor de een wel en de ander niet, maar pas alsjeblieft op.

Reageren

Jaar na rhinoplastiek weer terug en gevraagd of er een mogelijkheid was iets te doen aan m’n beperkte neusademhaling, mijn vraag werd positief beantwoord dus gelijk een afspraak ingepland.
    Tijdens mijn bezoek werd mij niets verteld (dom en naïef dat ik niets heb gevraagd) over de behandeling, risico’s, nazorg, hè-le-maal niets.
    Nu, een dikke 2 weken later en drie spoelbeurten per dag verder heb ik een verstopte neus moeilijk ademhalen dus, droge mond, droge neus, vocht druppelt achterin de keel vanuit de neus, ‘s nachts wakker worden ondanks spreaders en elke dag doodmoe.
    Mijn leven op z’n kop: DOE HET NIET!

Reageren
    Do

Wat een vreselijk verhaal, ik leef zo erg met u mee. 🙁 Ik hoop dat u ondertussen een oplossing heeft gevonden?
    Er zijn verschillende effectieve producten verkrijgbaar die specifiek gericht zijn op het verminderen van snurken via de neus. De belangrijkste oplossingen zijn
    neusspreiders en neusstrips.

Neusspreiders (Neusdilatatoren): Dit zijn kleine, flexibele hulpmiddelen die je in de neusgaten plaatst. Ze verwijden de neusingang, waardoor er meer lucht door de neus kan stromen en de ademhaling verbetert.
    Merken: Bekende merken zijn onder andere Airmax, Nasivent, en Nozovent. De Airmax wordt vaak genoemd als een effectieve optie.
    Voordelen: Herbruikbaar, comfortabel voor de meeste gebruikers, en effectief bij snurken veroorzaakt door een vernauwde neusingang.
    Nadelen: Werkt niet bij iedereen en kan in het begin wat onwennig aanvoelen.
    Neusstrips (Neuspleisters): Dit zijn huidvriendelijke pleisters met twee buigzame strookjes die je over de neusbrug plakt. De strookjes trekken de neusvleugels zachtjes open, wat de luchtstroom verbetert en de weerstand in de neusholtes vermindert.
    Merken: Populaire merken zijn Breathe Right en First Plast. Sommige onderzoeken suggereren dat First Plast neuspleisters beter kunnen presteren dan Breathe Right.
    Voordelen: Eenvoudig in gebruik, eenmalig gebruik, en kan direct verlichting bieden bij neusverstopping gerelateerd snurken.
    Nadelen: De effectiviteit varieert per persoon en het is een terugkerende kostenpost.
    Neussprays: Bepaalde neussprays, vaak op basis van natuurlijke ingrediënten, kunnen helpen bij snurken dat gerelateerd is aan verstopte neusholtes of trillend zacht weefsel in de keel. Ze werken echter vaak indirect op de neusademhaling.

Het kan nuttig zijn om verschillende producten te proberen om te bepalen welke oplossing het beste werkt voor uw specifieke situatie.

Reageren
    Do

dit bovenstaande bericht is aan Eamy gericht.

Reageren
    Marc

Ik heb bijna 4 maanden terug een neusschelpverkleining gehad, omdat ik jarenlang neusspray heb gebruikt, en dat ook steeds minder goed werkte, korte ingreep waarbij de schelpen door coblatie (hitte) worden verkleind, maar na 2 weken kreeg ik steeds meer klachten (heftige) hoofdpijn, een drukkend gevoel op de voorkant en zijkant van mijn hoofd, pijnlijke neus en voorhoofd, en vaak misselijk, en ook gaat mijn neus weer dichtzitten, erger dan voor de ingreep.
    Inmiddels 2x terug geweest bij de kno arts, en is is zelfs weer een scan van mijn holtes gemaakt, die schoon waren volgens de scan, antibiotica gehad, ook spoel ik dagelijks met een zoutoplossing.
    De kno arts gaf aan dat hij mijn klachten niet kan verklaren, en klaar was op kno gebied.
    Via de huisarts naar een andere kno arts, die wat korsten heeft verwijderd, en een antibioticum zalf (Mupirocine), heeft ook niets geholpen, de kno arts gaf aan dat het gewoon moet genezen.
    Maar mijn leven staat op dit moment bijna stil door alle (soms heftige) klachten.
    Is er misschien iemand met een soortgelijke ervaring, of een verklaring voor mijn klachten?

Mvg. Marc

Reageren
    Neusschelp

Ik wil graag reageren op de persoon die in september schreef om de behandeling niet te doen. Ik wil je graag een compliment maken voor het volgen van je gevoel en verstand. Dit is een eigenschap die je de rest van je leven van pas komt. Voor de mensen die het toch gedaan hebben en geen klachten hebben gekregen: gelukkig maar. Had ik maar uw geluk. Ooh, wat zou ik dat graag willen. Maar helaas is het niet zo. Maar ik ben wel blij voor u. En ook voor de personen die het niet doen en daardoor het syndroom niet krijgen. Kijk het kan goed gaan. Maar het kan ook heel goed fout gaan, waarvan mijn getuigenis.

Reageren
    Neusschelp

Coldises neusolie tip bij verstopte neus tijdens slapen:
    als u tijdens het slapen een verstopte neus krijgt, vooral na een neusschelpverkleining maar ook sowieso, probeer dan ipv een steroïde: (flixonase of dexamethazon, xylomethazoline (Otrivin) of zoutoplossing) eens;
    Coldises neusolie sensitive. Door droogte (na operatie) kan de neus ook verstopt raken. De weefsels plakken aan elkaar door droogte, de onmogelijkheid van de slijmvliezen om vocht aan te maken. De neusolie van Coldises op basis van sesamolie, etc, kan daarvoor helpen.
    Er zijn dus meerdere redenen waarom de neus verstopt kan raken. Vergrote weefsels = niet altijd de oorzaak, ook te DROGE weefsels. Gewoon een gratis tip, van de maker van neusschelpverkleining.nl.
    Een flesje spray kan je leven redden ipv celon ruïnatie.
    Ik kreeg na 1 celon een veel te wijde neusholte. Toen heb ik allerlei hersteloperaties gedaan en uiteindelijk 24/7 neusgaten deels afplakken (icm hersteloperatie dus) goed resultaat. Maar, soms is het plakband s’nachts teveel.
    Dit komt door de droogte en niet omdat de neusschelpen vergroot zijn (hilarisch).
    Op mijn website probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen maar deze materie is zo complex dat er niet 1 antwoord is op alles. Ik kan alleen zeggen dat 1 celon conchae, coblatie, curis, radiofrequente thermotherapie, grofweg, het wegbranden van de neusschelpen, wel degelijk teveel kan zijn. Het hoort stapsgewijs te gaan (prik, signaal, prik, signaal) maar soms wijken artsen hiervan af (door scheef tussenschot etc) en daarna oeps. Uiteraard geven ze het niet toe. Je denkt; nou dat zal toch niet? Of; ja, vroeger misschien. Nee hoor. Morgen zal er weer iemand problemen krijgen, door deze behandeling, omdat het nu eenmaal zo is als ik uitleg op de website. Er is niet 1 antwoord.
    Maar, probeer af te kicken van de steroïde, Xylo, en de zoutoplossing en probeer eens bevochtigen met Coldises sensitive.(sponsorvrij). Deze operatie neusschelp verkleining is gevaarlijk. Dat 1 dokter zei: lateralisatie helpt niet, daar is onderzoek naar gedaan dat het wel hielp. Doe geen 2e NV als de 1e niet hielp. Het is geweldig dat niet iedereen problemen krijgt. Maar dat u geen problemen kreeg wil niet zeggen dat anderen die niet kunnen krijgen.
    De boten varen geen 2 kanten op. Meerdere dingen kunnen naast elkaar waar zijn. Gebruik altijd uw eigen verstand (zoals ikzelf niet gedaan heb). Als ik maar 1 mens gered heb, heb ikzelf nog steeds een kapotte neus. Het klopt ook dat de jubel verhalen niet allemaal op dokter.nl staan. (de 2 boten). Iedere neus is anders, en toch hetzelfde. (2 boten).
    Als uw neusschelpen vergroot zijn, denk dan; WAAROM? Probeer die hoofdoorzaak op te lossen (bij mij was het een perforatie neustussenschot + scheefstand. Had ik dat maar geopereerd ipv. de 20 minuten celon. RIP 30-10-2017).
    Denk zelf na. Denk niet “oh, zij schrijft zulke gestoorde dingen, zjj is gek”. Er zijn mensen met hypochondrie die zelfmoord hebben gepleegd omdat zij dachten dat zij ENS hadden, (x 1). Er zijn ook mensen die 20 jaar met ENS leven en elke ademhaling lijden. (2 boten). Ik ben blij als uw celon u helpt en geen schade oplevert.
    Maar probeert u toch eens Coldises neusolie spray + kick af van de steroïde + zout. Maak misschien zelf deze spray als het te duur is (ikdenkdatikhetkan.nl). Droogte kan verstopping veroorzaken. De nieuwste gratis tip.

Reageren
    Marc

Hallo Neusschelp,
    Zou je misschien eens naar mijn verhaal willen kijken (#277) , ik kom er gewoon niet verder mee, en kan het nog herstellen na 4 maanden als het zenuw of weefsel beschadiging is, of moet ik gewoon geduld hebben zoals de kno arts aangeeft?
    Gr. Marc

Reageren
    Alias

Dag beste mensen,

Ik heb sinds januari last van een verstopte neus. Ik ben in maart naar de KNO gegaan en die heeft vastgesteld na een onderzoek dat ik chronische allergische rhinitis heb. De arts heeft hiervoor een neusspray voorgeschreven namelijk. De neusspray sloeg pas aan na 4 weken. Overdag is me neus open en ruik nu ook veel beter. Helaas word ik nog wel in de nacht wakker omdat een neusgat dicht gaat liggend maar ben helemaal niet meer vermoeid. Een week geleden moest ik naar het ziekenhuis voor controle. De KNO arts controleerde de neus en zei dat het niet meer opgezwollen was. Alleen voor het probleem bij het liggen stelde de arts een celon behandeling. Zou ik de behandeling overwegen? Na wat ik hier heb gelezen twijfel ik heel erg.

Reageren
    ..

Als de neusspray helpt en je niet meer vermoeid bent, zeker niet doen.

Reageren
    Limburg

Hallo iedereen,

Ik heb online vele negatieve en weinig positieve verhalen gelezen over het verkleinen van de neusschelpen door middel van ‘verbranding’.
    Het liefst zou ik het dus ook niet doen, alleen ik zit momenteel met mijn handen in mijn haar en ben radeloos.
    Vorig jaar ben ik naar de KNO-arts geweest, na jarenlang klachten gehad te hebben. Die gaf aan dat ik chronische rhinitis met hypertrofie van de neusschelpen heb, met andere woorden geïrriteerd/ontstoken neusslijmvlies met vergrote neusschelpen.
    Ik word bemoeilijkt in mijn ademhaling, als ik in de open lucht ben, heb ik niet zoveel last, maar zodra ik ga zitten, liggen of zodra ik gewoon thuis ben, raakt mijn neus helemaal verstopt. In de nacht word ik vaker wakker omdat ik geen lucht krijg, ik blijf ook maar draaien van links naar rechts en ik word er helemaal gek van. Mijn mond droogt uit en ik kan niet eens normaal op de bank zitten, zonder het idee te hebben dat ik ‘helemaal verstopt’ ben. Er is mij eerder een ontstekingsremmende neusspray voorgeschreven, maar dit werkt niet. Ik heb op dit moment niet een beetje last van ademhaling, maar het heeft invloed op mijn dagelijkse functioneren.
    Mijn enigste en laatste optie lijkt dan ook deze behandeling..
    Iemand die hier een mening over kan vormen? 🫩

Reageren
    Job

Ik ben door een heel proces gegaan. Eerst kreeg ik een neusspray, dat is al weer 3 jaar terug. Daar stopte ik al gauw mee en ging ik weer terug naar de huisarts. Toen ging ik een afspraak inplannen om mijn neusschelpen te verkleinen via verbranding, dat had ik twee keer gedaan binnen 4 maanden. De KNO-arts die zei dat er nog een laatste optie was en dat was een operatieve behandeling. Voor het dichtbranden was er wel een verschil, maar toch was het niet wat ik wilde.
    Dus een jaar later besloot ik maar om de operatieve behandeling aan te gaan. Dat was onder narcose, beste beslissing ooit. Ik ben nu bezig met logopedie omdat ik nasaal praat, maar beide beslissingen waren super goed. Ik kan het zeker aanraden

Reageren
    Job

Ik zou het doen, als het branden niet lukt dat heb je altijd (tenminste in mijn geval) een operatieve behandeling. Zo te zien heb je veel last van je neus en zoek je naar elke verbetering die je kan hebben. Dan is dit een stap in de goede richting

Reageren
Reageer op: Ervaringen verkleinen neusschelpen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.