Sinds een maand heb ik nek en schouderpijn, waarbij soms ook hoofdpijn komt kijken (uitstraling waarschijnlijk). Nu ben ik (en zeggen anderen ook) nogal hypochonder dus ben ik gaan voelen aan m'n hals om te kijken of ze dikker zijn dan normaal. Sindsdien zijn ze een beetje opgezwollen, maar ik zie geen bulten of iets dergelijks. Als ik m'n oksel voel voel ik ook een bultje/knobbel in het midden.
Maar belangrijker: sinds zondag word ik 's nachts of iig vóór m'n wekker wakker met zweethanden, zweetvoeten en een gloeiend hoofd (dit laatste begint vaak pas in de avond als ik 'niks' doe, zoals in bed liggen). M'n hoofd is niet 'nat' of iets dergelijks. Heb ook al vele malen mijn koorts opgemeten (via het achterwerk) en dat was allemaal prima. Nu kon ik gisterochtend pas langs de huisarts (die nacht werd ik ook om 3 uur wakker, en de symptomen begonnen gelijk. Daarna niet meer geslapen). Ik heb aangegeven dat ik bang ben voor lymfeklierkanker (ben 28, dus zou in principe kunnen) en dat ik angstig ben (met symptomen van paniekaanvallen, zoals (t)rillerig zijn, hartkloppingen (ook voelbaar in nek en soms in buik afhankelijk van hoe ik lig), zweethanden, adem moeilijk onder controle, gevoelloos in voeten en handen). Het lijkt net op koorts, maar dan zonder verhoging te hebben (maximale wat ik heb kunnen meten is 37.2).
Mijn dokter heeft gevoeld en zei dat het spieren zijn, maar dat m'n lymfe iets opgezwollen waren. Hij zei dat wat hij bij mij kan voelen, heel erg binnen de grenzen valt van normaal klierweefsel. Verder heeft hij weinig vragen gesteld, maar misschien komt dat omdat ik zelf ook al paar keer telefonisch contact had opgenomen en zelf al veel verteld had. Hij heeft bijvoorbeeld ook niet m'n oksels bekeken.
Hij heeft mij ook ten zeerste aangeraden om vooral niet te voelen en te googelen, omdat dat m'n angst vergroot, maar ik merk nu al (na 24u) dat het erg lastig is om er niet op te letten. Ik ben bang dat het uiteindelijk tóch iets anders blijkt te zijn. Ook omdat hij weet dat ik angstig ben, ben ik bang dat hij mij enkel wilt geruststellen en dat ik niet serieus genomen word, maar ja, ik weet nu niet waar ik het moet zoeken. Of ik langs moet gaan voor een second opinion of moet wachten tot ik veel andere klachten krijg, die ook weer overlap hebben met andere dingen die ik heb, zoals prikkelbaar darmsyndroom en paniekaanvallen.
Wat denken jullie? Als er foto's nodig zijn hoor ik dat graag. Dank!
En oh, weet niet of het uitmaakt, maar ongeveer een maand geleden ben ik besmet geweest met corona.
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat je huisarts gelijk heeft.
Je geeft al twee redenen voor de opgezette klieren, constant voelen en corona.
En door dat voelen zorg je zelf dat ze aanwezig blijven.
Stop daar dus mee, voor je zelf een ontsteking veroorzaakt.
Een second opinion is dan ook absoluut niet nodig, het zal je alleen maar meer onrust geven als een andere arts zich misschien net even anders uitdrukt,maar wel hetzelfde bedoelt.
Als je huisarts weet dat je last van hypochondrie hebt, zou je daar wel hulp bij kunnen vragen.
En voor je nek en schouders en ademhaling zou je naar een fysiotherapeut kunnen gaan.
Dankje Suus.
Kan dat een maand na besmetting nog aanwezig zijn? Het voelt ook een beetje drukkend in de hals (zijkant). Maar enig idee waar die plotselinge warmte dan soms vandaan komt, met name in de avonden of tijden dat ik niks doe? En hoe lang moet ik dit dan nog aankijken voordat ik een verdere stap onderneem?
Ik heb inderdaad te horen gekregen dat het goed is als ik naar een psycholoog en fysiotherapeut ga.
Die klieren kunnen zeker nog aanwezig zijn, zeker als je er veel aan voelt.
Je andere klachten klinken toch ook echt als angst/spanning/hyperventilatie klachten.
Juist omdat ze voorkomen in rust en als je niks doet.
Waren het klachten door een echt fysieke ziekte, zou je ze juist bij inspanning meer ervaren.
Als je in rust komt en de tijd hebt er (al dan niet bewust) aan te denken, vliegt het je aan.
Je daar geen verdere stap voor te ondernemen, tenminste niet in de zin van verder onderzoek of een second opinion.
Met de stappen die al genoemd zijn, fysio en psycholoog, ga je de oorzaak aanpakken.
Oké, ik hoop het maar, want ben al 2kg afgevallen in 4 dagen en heb net opnieuw m'n temperatuur gemeten en dat is nu 37.1/37.2. Ik ben nogal bang.
Hmm, 37.2 is nog gewoon binnen de perken, maar dat afvallen is gek. Wellicht door de stress en dat ik iets minder eet? Vraag mij af hoe lang dit (de 'opvliegers' van zenuwen/stress/zweten) blijft aanhouden...
Je geeft nu een inkoppertje door te vragen hoe de klachten door stress aanwezig kunnen blijven😉
Want zolang de stress aanwezig is, zullen ze niet zomaar verdwijnen......
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies