Home / Huidzorg / Huid & haar / Haaruitval
Ik schrik mij elke keer kapot, dit is wat ik met uitgebreid borstelen uit m’n haar haal bij twee keer wassen per week. Is dit niet bizar veel, min. Kapper vind van wel… m’n haar is ook de helft zo dun geworden sinds anderhalf jaar .
Ik word hier zo bang van. Ik ben een vrouw van 33. Vorig jaar juni onder narcose geweest en februari dit jaar een longontsteking gehad. Door de huisarts van de week b12,d3, calcium, magnesium, hb, ontstekingswaarde, suiker, schildklier (3.26), laten prikken en alles was goed. Alleen ijzer was 17 maar omdat m’n Hb 9.0 was doen ze er niks aan en schijnt het goed te zijn . Word hier zo bang van
Je zult het haarverlies en de angst hiervoor toch nog eens met je huisarts moeten bespreken. De huisarts kan je doorverwijzen naar de dermatoloog
Wat denk jij over geen ijzer slikken terwijl ik het wel tekort heb omdat HB goed is ?
En denk jij aan iets ernstigs ? Qua haaruitval ? en vind jij het veel
Of normaal
Wat je ziet ?
Om te beginnen zie ik niks. er was geen foto. Een mens verliest gemiddeld tussen 100-150 haren per dag... Het ijzergehalte in het bloed ligt tussen 10 en 25. Daar is dus dan niks mis mee.
Overmatig haarverlies kan verschillende oorzaken hebben, waaronder:
- Genetische factoren: Erfelijke haaruitval, ook wel alopecia androgenetica genoemd, is een veelvoorkomende oorzaak.
- Hormonale veranderingen: Zwangerschap, menopauze of hormonale anticonceptie kunnen haarverlies veroorzaken.
- Voedingstekorten: Een tekort aan ijzer, zink of biotine kan bijdragen aan haaruitval.
- Stress en ziekte: Langdurige stress, koorts, operaties of bepaalde ziektes kunnen tijdelijk haarverlies veroorzaken.
- Medicatie en behandelingen: Sommige medicijnen, zoals chemotherapie, kunnen leiden tot haaruitval.
- Hoofdhuidproblemen: Hoofdschimmel of een slechte conditie van de hoofdhuid kunnen haarverlies veroorzaken.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!