hoofdpijn

Hoi,

Heb sinds een week behoorlijk heftige hoofdpijn boven mijn ogen en kreeg daardoor ook hele opgezwollen ogen. Ben bij de dokter geweest en heb vochtafdrijvers gekregen. Dikke ogen zijn nu wel weg, maar de hoofdpijn nog niet, is sluimerend aanwezig en een paracetamolletje helpt niet. Ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Mijn eetlust is ook minder dan voorheen. Volgens de huisarts niks ernstigs, maar zelf ben ik bang voor een hersentumor (3 familieleden aan verloren). Ik ben hier al eens op onderzocht en alle kleine zelftests hiervoor heb ik al gedaan (vinger naar puntje van je neus, over een recht lijn lopen, vinger volgen met je ogen). Volgens de neuroloog die ik toen had, bewezen deze dingen al dat er hoogstwaarschijnlijk geen sprake is van een hersentumor. Maar door deze hoofdpijn word ik onzeker en het is bovendien heel lastig, want het is de hele dag latent aanwezig! Iemand een idee wat het kan zijn of iemand die ook deze ervaring heeft?

Bedankt alvast en groetjes van Mariska

Reageren

De angst voor een hersentumor bij een onschuldige oorzaak voor hoofdpijn. In 99% van de gevallen is van alle onschuldige oorzaken van hoofdpijn de oorzaak spanningshoofdpijn, maar dat lijkt bij jou niet het geval omdat het symptoom van de dikke ogen er niet bij past.

Gezwollen en dikke oogleden wordt oedeem genoemd. Er zijn verschillende onschuldige oorzaken voor dit oedeem bekend, zoals een allergische reactie, een ontsteking, een chalazion of hordoleum, een trauma (ongeluk) of een fractuur.

De meest voor de hand liggende oorzaken zijn ontstekingen en allergieën, waarbij in deze tijd voornamelijk de allergieën een grote kans maken als oorzaak gediagnosticeerd te worden.

De huisarts heeft 'vochtafdrijvende' medicatie voorgeschreven zeg je? Welke pillen zijn dat dan? En heeft de huisarts nof afwijkingen gevonden aan of in de ogen, bijvoorbeeld bultjes of rode ogen, of doet het ook veel pijn?

Het is niet mogelijk om te zeggen dat het 100% geen kanker is, maar omdat de symptomen onschuldig lijken (ik zeg niet dat het niet heel vervelend kan zijn...!), omdat de huisarts je heeft onderzocht en omdat de onderzoekjes van de neuroloog allemaal niet zouden wijzen op deze zeer zeldzame diagnose, lijkt het helemaal niet waarschijnlijk. En daarbij komt dat alleen een dokter die jouw medische gegevens heeft en jou nderzoekt een diagnose kan stellen.

Ik probeer je dus meer te vertellen over de waarschijnlijkheid van een ernstige oorzaak en die is heel erg klein.

Ik vind het enige opvallende dat er blijkbaar driemaal een hersentumor in jouw familie is geweest. Dat is bijzonder veel, en dat zou een reden kunnen zijn voor de huisarts om hier extra zorgvuldig naar te kijken en normaal gesproken heeft de huisarts dat ook gedaan en niets bijzonders gevonden.

Ik houd het voorlopig op een allergie als oorzaak, dat lijkt de meeste kans te hebben. Je kunt nog bij jezelf nagaan of je ook andere kenmerken van een allergie hebt, en dat kun je lezen op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie

Reageren

Beste Maya,

Bedankt voor je reactie. Ik weet ook dat ik me niet te druk moet maken... maar dat is best heel moeilijk. Ik denkn niet dat het een allergische reactie is, want verder heb ik geen klachten, echt allemaal maar die hoofdpijn en die gezwollen ogen (die zijn nu over). De pilletjes die ik hiervoor heb gekregen zijn hydrochloorthiozide. Die helpen dus inderdaad tegen die oogzwelling want dat is zo goed als weg (maar ik zou zo graag weten waar het vandaan komt). Ik heb vandaag 3 paracetamolletjes genomen en nu is het wel even weg.. Heel bijzonder is overigens nog dat ik een paar zoute dropjes heb gegeten en ook toen werd de hoofdpijn minder. Moet ook nog even vermelden dat ik een normale tot lage bloeddruk heb... Nu de hoofdpijn even weg is, voel ik me ook weer iets rustiger, maar ik weet nu al dat ie weer terug gaat komen en dan... snap je.. stom bezorgd, maar ik vind het fijn dat je de tijd hebt genomen om mij een antwoord te geven.

groetjes Mariska

Reageren

Hydrochloorthiazide is een plaspil die vocht afdrijft, en wordt voorgeschreven bij een hoge bloeddruk.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: hoofdpijn

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe