- Linda20 september 2025 om 10:53
allo allemaal,
Zijn er mensen die dit ook hebben gehad? Ik vind het zeer beangstigend (hypochonder?) en zoek eigenlijk wat herkenning…
Drie weken geleden voelde ik m’n klier in m’n hals opzetten en kreeg ik griep. De klier werd groter en deed enorme pijn, en had enkele dagen 8 paracetamol en 3 ibu per dag. 2x bloedonderzoek laten doen en die wezen licht verhoogde ontstekingswaarde aan, geen gekke dingen. Huisarts legt uit dat de klier kan gaan opzetten, bij een infectie of virus. Niks gevaarlijks. Omdat de zwelling zó groot werd (langgerekt, startend achter het oor en dan naar beneden de hals in, ik denk zo’n 6 cm en met name bovenste helft keihard, rood ook, soms trekkend gevoel), wel echo laten maken. Die liet idd een verdikte lymfeklier gebied zien, maar oorzaak kon er niet op gezien worden was eerste conclusie.
Ik inmiddels helemaal in paniek, met die grote zwelling en nu ook zeer stijve nek. Aan de huisarts gevraagd of de bespreking van de echo met de internist eerder kon. Huisarts heeft overlegd met intenist, maar die ziet geen spoed omdat veel erop wijst dat het een ‘gewone’ infectie is, met alleen een zeer grote ontsteking tot gevolg. De afspraak is vrijdag. Op zich een geruststelling.
Dit is nu 3 weken gaande. De griep is inmiddels weg, en de pijn ook vele malen minder. Ik moest voor een 3e keer bloed laten prikken en in mijn dossier zie ik dat de CPR waarde is gedaald van 19 naar 14 in een week tijd, dus dat de infectie afneemt. Dat zijn positieve tekenen. Maar ik panikeer toch. De enorme zwelling zit er nog en die stijve nek (geen pijn maar kan gewoon niet draaien) is enorm vervelend en beangstigt mij.
Ik ben qua lichamelijke sensaties heel erg gevoelig en angstig, weet ik van mijzelf. Niks wijst op een tumor o.i.d., maar het gevoel van ‘je kan nooit meer je nek normaal bewegen’ zit nu in m’n hoofd……
Anyway, zijn hier mensen die deze enorme zwelling + stijve nek herkennen? Hoe lang duurde het voor je de nek weer vrij kon bewegen? Ik ben ook continu bezig met wat ik voel en of t al verbetert.
Vermoeiend allemaal : ( Tnx!
2 reactiesReagerenLinda23 september 2025 om 06:37Niemand? 🥹🙃
ReagerenM16 oktober 2025 om 17:18Hoi Linda,
Als de bult erg groot is zou ik toch naar de huisarts gaan. Die kan je het allerbeste vertellen wat er aan de hand is.
Reageren