Hallo,
    Ik heb al een tijdje last van duizeligheid als ik opsta, ook krijg ik het dan warm en voel ik het soms mijn hart kloppen in mij hoofd.

Dit is niet altijd maar wel steeds vaker, ook als ik wil gaan sporten. Ik kan me niet meer heel veel inspannen zonder erg duizelig te worden.

Ik heb wel een actieve baan als kok, maar dit lukt wel. Alleen met opstaan en bijvoorbeeld hardlopen heb ik erg last van deze klachten.

De huisarts zei ijzer tekort en dat het vanzelf beter zou worden. Maar dit is niet echt het geval, ik eet wel ijzer rijke voeding en slok tabletten, maar dit helpt een klein beetje.

Weet iemand misschien of dit ijzer tekort is of iets anders, en wat ik er aan kan doen eventueel.

Reageren

Bloeddruk regeling bij houdingsverandering, lang staan en soms ook bij inspanning , wordt geregeld door drukvoelertjes in je halsslagaderen. Deze baroreceptoren geven weer een signaal aan je zenuwstelsel die weer de bloedvaten laat “ bijknijpen” voor een hogere druk of meer last ontspannen voor drukverlaging.
    Bij pubers en bejaarden/ ouderen kan deze reflex niet zo goed werken. Maar ook bij stress, hoge bloeddruk, hoge nekspierspanning kun je klachten krijgen: de “orthostatische hypotensie.” Een vitaminetekort doet er ook geen goed aan.
    En bij bloedarmoede kun je natuurlijk ook duizelig worden.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Duizeligheid

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe