Zoeken Vraag het forum

Al 3 jaar last van opgezette lymfeklieren

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Joke

Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een flinke keelinfectie opgelopen. Ik heb daar destijds een week voor in het ziekenhuis gelegen (antibiotica via infuus) waarna mijn keelamandelen verwijderd zijn. Mijn lymfeklieren waren destijds flink vergroot (bijna 2 cm groot en duidelijk voelbaar als redelijk zachte beweegbare bulten in mijn hals (langs de kaaklijn bij mij oor)).

Inmiddels ben ik 3 jaar verder en is mijn (voor mij) linkerklier nog steeds flink vergroot (voelbaar als een bult van ongeveer 1,5 cm) en mijn lymfeklier aan de rechterkant is licht vergroot (bijna één centimeter).

Ik heb sinds die keelinfectie flinke last van vermoeidheid. Ik ben een vrouw van 19 jaar en zou dus eigenlijk in de bloei van mijn leven moeten zijn. Echter moet ik na relatief lichte inspanning (paar uurtjes school, boodschappen doen, of even de stad in) minstens een uur slapen (loopt meestal uit tot 4 uur als ik de wekker niet zet) omdat ik anders niet eens meer in staat ben te koken.

Voor de rest voel ik me gewoon vrolijk en wíl wel dingen ondernemen. Dus een depressie zal het niet zijn. Ik slaap ’s nachts ook gewoon goed, ik maak toch zeker 8 uur per nacht. Als ik uit kan slapen slaap ik gemiddeld 11 uur, maar ook dan ben ik overdag vermoeid.

Omdat mijn vermoeidheid bleef aanhouden heb ik mijn bloed 2 jaar geleden twee keer laten controleren op pfeiffer e.d. Daar kwam echter niets uit. Mijn witte bloedcellen waren licht verhoogd, maar verre van zorgwekkend hoog.

Ik vond het eerst vrij normaal en dacht dat het bij de puberteit hoorde (je lichaam heeft het dan al druk genoeg), maar vrienden van mij kunnen zonder pauzes de hele dag doorgaan (’s ochtends school, daarna even de stad in, snel wat eten en vervolgens nog gerust uitgaan tot 3 uur). Ik ben hier zelf nooit toe in staat, als ik ’s avonds uit wil moet ik eerst een paar uur slapen van tevoren.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik weinig energie heb en dat heeft zijn weerslag op mijn studie.

Wat me trouwens ook opgevallen is, is dat mijn lymfeklieren sterker vergroot zijn als ik alcohol (in mijn geval meestal bier) gedronken heb. Echter maakt het wat vermoeidheid betreft niet uit als ik langere tijd geen alcohol drink (ik heb nu al een maand of 3 geen alcohol gedronken, maar ik merk geen verschil). Mijn vermoeden is dus dat de lymfeklieren bij anderen na alcohol ook vergroot zijn, maar dat het bij mij duidelijker is omdat ze sowieso al een stuk groter zijn.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

7 reacties
    Reageren
    Joke

Wel vervelend dat je berichten niet kan bewerken..

Ik heb in het bovenstaande bericht geschreven dat de klieren redelijk zacht aanvoelen. Maar ze voelen toch eerder hard, ze zijn wel bewegelijk (ik kan ze een stukje naar links en naar recht schuiven).

Reageren
    JP

Hallo Joke,

Helaas kan ik je niet helpen met een antwoord, ik heb alleen het zelfde ik ben een man van 35, en als ik bier drink. Zetten ook mijn lymfeklieren in de hals op. Ik heb anderhalve maand geen bier gedronken en ik voelde me een stuk beter door. Nu merk ik wel dat regelmaat, en rust een stuk beter is voor mij. Succes met je zoektocht.

Groeten Jean-Pierre

Reageren
    Joke

Maar het gaat bij al die links om lymfeklieren die korter dan een jaar opgezet blijven.. Terwijl het bij mij nu al 3 jaar zo is. Bovendien zie ik die enorme vermoeidheid nergens terug.

Mijn huisarts weet ook niet wat het is.

Reageren
    Anoniem

Verwijzing internist: uitgebreid onderzoek Mononucleosis infectiosa.

Reactieve lymfeklieren kunnen langdurig vergroot blijven, en zijn onschuldig.

Reageren
    E.

Ik heb hetzelfde maar dan met mijn lymfeklieren in mijn lies. Links 2cm, Rechts 1,5cm. Wandelen is daardoor pijnlijk. Ze zijn hard, mijn milt is licht vergroot. 3 Dokters verklaren mij volledig gezond.
    Ik weet geen raad meer dan elke dag moe te zijn en pijn te hebben. Als ik even bijslaap let ik er wel op dat dit max maar 30 minuten is. Anders voel ik me nog meer moe.

Reageren
    Samuel

Glutenintollerantie ?

Mijn symptomen waren:
    – Verhoogde leverwaarden
    – samenhangend astma, waardoor moeite bij inspanningen
    – Moeheid
    – Druk op buik
    – Niet op mijn linkerkant kunnen slapen( het ging niet)
    – Breierige ontlasting.
    – Na bier werden mijn asgrauw. En ik werd heel moe.

Maar nu na een jaar mijn dieet te volgen. Heb ik ook last van mijn lymfeklieren.

Reageren
Reageer op: Al 3 jaar last van opgezette lymfeklieren
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.