John (moderator)
18 augustus 2017 om 16:38Vaak helpt dat inderdaad voldoende. 20 minuten voor het opstijgen en het landen gebruiken
Ans10 september 2019 om 23:12- Ook ik heb enorme last bij het landen.ga nu voor het eerst een oorkaarstherapie doen…en neusspray een paar dagen voor we weer gaan vliegen.ben heel benieuwd
Sam4 mei 2024 om 16:06Ik zie inmiddels oude berichten hier over deze onderwerp, hopelijk kan iemand nieuwe ervaringen delen hoe van gigantisch hoofdpijn tijdens het landen van een vliegtuig af te komen? Tot nu toe werkt niks bij mij, geen otrivin, geen paracetamol, geen kauwgom of pepermunt, niks helpt. Het is inderdaad heel eng als de pijn begint, alsof je doodgaat…
ReagerenJustin.24 mei 2024 om 20:33Misschien een extreem voorbeeld, maar ik doe aan skydiven. Ik ervaar op sommige momenten ook dat gevoel van messteken achter mijn oog/ in mijn voorhoofd. Meestal op openingshoogte ( a 1000m) is het het ergste (spring van 4000). Als ik klaar is de meeste druk weg, maar het blijft altijd even een kwartier a 20 minuten licht nasteken. Mij is door een instructeur verteld dat dit geen kwaad kan.
Heeft inderdaad iets met de holtes te maken. Ik ben verder niet ziek of verkouden geweest, want dan wordt het afgeraden om te springen. Ik zou me dus zeker niet te druk maken als je hier last van hebt tenzij een dokter anders zegt.
Reageren
Overigens schijn je het ook te kunnen laten leegzuigen.Olijfje28 mei 2024 om 15:59Eergisteravond bij het landen weer last gehad van deze vreselijke steken in mijn voorhoofd, aan de linkerkant boven mijn wenkbrauw.
Reageren
Het komt heel langzaam opzetten, en wordt steeds heftiger, maar omdat het voor mij al de 3e keer was, herkende ik het wel meteen.
Verschrikkelijk. Alsof er iemand met een groot mes in je voorhoofd is aan het steken.
Precies op het moment dat het eergister gebeurde, begon mijn plastic waterflesje in elkaar te krimpen, dus toen kwam ik zelf al tot de conclusie dat het met de veranderende luchtdruk te maken had!
Ik zou willen dat er een oplossing is voor dit probleem, want het geeft me van tevoren wel heel veel stress, het idee dat ik die vreselijke hoofdpijn (waar je de dag erna ook nog van mag nagenieten) weer ga krijgen.Jasmijn11 augustus 2024 om 21:40Vandaag tijdens het landen voor de 2de keer heftige steken in me voorhoofd ook wat druk achter me ogen..dacht echt dat alle aders zouden gaan springen ..doet echt pijn.
Reageren
Vorig jaar precies hetzelfde verhaal zodra de landing werd ingezet.
Nu maar me oortjes ingehouden en muziek blijven luisteren voor de afleiding.
Ik lees hier dat mogelijk otrivin neusspray werkt
Ik hoop het echt want dit is echt niet leuk meer.Tom4 december 2024 om 02:48Ik heb het ook meerdere keren gehad. Het is echt vreselijk. Enorme steken , alsof je hoofd uit elkaar spat. En je hoopt maar dat de daling geen vertraging oploopt anders is het helemaal afzien.
Bij stijgen gaat het wel ok, in de lucht ook, maar dalen … verschrikkelijk.
En je zit eigenlijk de hele rit in de spanning, en hopen dat het niet al eerder gebeurt dan bij de daling. Want op een gegeven moment is het gewoon niet meer te doen.
Ik ga ook de neusspray proberen kijken of het wat doet, dat raadde mijn huisarts ook aan. Oortjes helpen in ieder geval niet. Wat de laatste keer wel wat hielp was water drinken, drinken en nog meer drinken. Daardoor slik je meer, en toen bleef de pijn enigszins onder controle.
Maar het is enorm naar, zeker als je alleen wilt vliegen en je wellicht allemaal andere mensen naast je hebt zitten. Want buiten de pijn loop ik ook vuur rood aan en tranen in de ogen. Dus ja, helemaal ruk.
Ik vlieg eind van de maand naar London, kort vluchtje om even te testen.
Want ben van plan om veel actiever te gaan vliegen komende maanden. Maar ja als je zoveel pijn hebt , houdt het je toch wat tegen.
Ik zal de neusspray proberen en hier laten weten wat mijn bevindingen zijn. Of het een beetje te doen was haha. Wish me luck!
ReagerenBarend23 januari 2025 om 16:08Ook ik heb last van het fenomeen. Het wordt ook wel ‘Airplane Headache’ genoemd. Online is er veel over te lezen, maar weinig te vinden over oorzaak of oplossingen. Ik vlieg vaak, en heb dit dus ook al vaak gehad. De pijn zit bij mij achter mijn linker wenkbrauw en oog. Enorm stekend en erg drukkend.
Het voordeel van mijn ruime vliegervaring is dat ik veel verschillende dingen heb kunnen proberen. Ik heb inmiddels een setting gevonden waarin de pijn bij mij redelijk wegblijft:
– Op de dag van de vlucht drink ik liters water (zoals iemand hierboven ook al had ontdekt)
– Ik zorg dat ik goed uitgerust ben
– Ik neem circa een half uur voor het opstijgen neusspray (Xylometazoline) van Kruidvat huismerk of Otrivin.
– Ik neem circa een half uur voor het opstijgen een paracetamol (preventief…)
– Tijdens de vlucht drink ik veel water
– Iets voordat de daling begint gebruik ik weer neusspray
– Mocht het toch optreden, heb ik ibuprofen bij de hand. In mijn ervaring werkt paracetamol heel beperkt. Ibuprofen werkt beter.Ik lees in veel gevallen dat de pijn heel snel weg is, meestal zo’n 30 minuten. Bij mij duurt het altijd langer. Soms voelt het de dag erna nog steeds beurs.
ReagerenKim11 april 2025 om 20:10Hoi,
Reageren
Ook ik heb er last van. Eerst begon het alleen bij mijn oren, kreeg altijd bij het landen een oorverdovend gevoel en de pijn straalde van binnenuit. Heb hierdoor voordat ik ging vliegen telkens mijn oren laten uitspuiten. Op een gegeven moment hielp dat ook niet meer. Toen heb ik flyfit gevonden de oordopjes nou die werken perfect dus nu doet dat (oren) geen pijn meer. Totdat ik dus vorig jaar bij de landing van die steken kreeg zoals iedereen beschrijft boven je oog (voorhoofd) en heel fel. Ik heb daarna 2 paracetamols geslikt 1 uur voor het landen en ook neusspray en dat werkt een klein beetje. Ik heb in een artikel gelezen dat het beter is om exedrin of een ander migraine pijnstiller 1 uur voor het landen in te nemen. Ik heb dat nog niet geprobeerd maar het schijnt in een Zweeds experiment van studenten te zijn onderzocht in een cabine met luchtdruk. Ik hoop dat dat werkt want hoe meer stress hoe erger de pijn lijkt het.Leen28 september 2025 om 08:59Ik neem Sofrasolone als neusspray
Sinutab neem ik oraal in (recentelijk op voorschrift)
Bij het landen zuig ik op een lekstokZo rustig mogelijk blijven alsof ik uitadem door m’n oren
Reageren
Masseer jezelf rond je oren en nek indien het toch erg wordtAnna4 januari 2026 om 12:34Hoe raar dit misschien mag klinken, ben ik blij om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Zeker omdat een goede vriend al meer dan 25 jaar steward is bij de KLM en mij vertelde dat hij dit nog nooit had meegemaakt!
Ik heb dit voor het eerst ervaren in 2016 en ik dacht echt dat ik een hersenbloeding kreeg. Echt heel erg pijnlijk en eng.
Het maakt bij mij ook niet uit of ik in grote of kleinere vliegtuigen vlieg. De huisarts verzekerde mij dat het geen kwaad kon en adviseerde inderdaad neusdruppels (Xylometazoline) te gebruiken. Ik weet niet of het door de neusdruppels komt maar soms heb ik er helemaal geen last van. Mijn ervaring is dat als de landing heel geleidelijk gaat, ik geen problemen heb. Helaas heb ik het ook één keer gehad, toen ik met een skilift naar beneden ging (in een gebied waar ik al meer dan 40 jaar kom en nooit eerder last heb gehad).Soms voel je dagen daarna nog waar de pijn heeft gezeten en soms is het na de landing snel weer weg. Maar ik lees in deze reacties nergens dat je na een week tot 14 dagen, (oud) bloed kan snuiten. Dat heb ik wel en dat vind ik dan best weer een griezelig verschijnsel.
Ik blijf vliegen maar het is elke keer weer stressen; komen die helse pijnen weer of blijven ze weg? Ik ga in ieder geval het advies opvolgen om heel veel water te drinken. Dat heb ik namelijk nog niet eerder gedaan.
ReagerenBarend27 januari 2026 om 14:07Xylometazoline helpt bij mij ook. Mijn persoonlijke invulling is dat het de boel open houdt en daardoor minder druk opbouwt – maar of dat zo is, geen idee. Bij mij gebeurt het ook zeker niet elke vlucht. En ook ik heb het buiten het vliegtuig een keer gehad, toen ik op Tenerife op de vulkaan was geweest en daarna weer naar zeeniveau ging. Het blijft een vreemd en onvoorspelbaar verschijnsel. Maar bloed snuiten, dat lijkt me akelig. Dat heb ik nog nooit gehad.
Reageren