- SandervdNeut24 oktober 2010 om 07:40
Hallo allemaal,
Heb al eenzelfde topic gelezen over harde steken in het hoofd en achter het oog tijdens het landen van een vliegtuig, werd gezegd dat het had te maken met de buis van Eustachius, ik ben vrijdag avond geland en heb op dit moment (zondag ochtend om 10 over half 10) nog steeds een soms tranende oog en constante hoofdpijn op dezelfde plek.
Ik vroeg me af of ik maatregelen moet nemen cq huisarts o.i.d.
Alvast bedankt!
Gr. Sander6 reactiesReagerenFrans27 oktober 2010 om 10:24Deze hoofdpijn ontstaat waarschijnlijk als gevolg van de drukverschillen die ontstaan bij het landen van het vliegtuig.
Deze pijn wordt veroorzaakt door een vacuum dat ontstaat in de sinus (bijholte) achter het oog.
Vooral als door verkoudheid zwelling is opgetreden waardoor de beluchting van de sinussen onvoldoende is, kan dit blijvende drukverschil pijnlijk zijn.
Op het moment dat de sinus weer ‘lucht’ krijgt, verdwijnt de pijn als gevolg van het drukverschil acuut.
De huisarts kan een spray voorschrijven die de zwelling van de slijmvliezen vermindert waardoor de onderlinge openingen van en naar de sinus weer open kunnen gaan.
ReagerenSandervdNeut27 oktober 2010 om 13:01Correct, heb een neusspray voorgeschreven gekregen, Otrivin.
Reageren
Heb er nu geen last meer van!Leonie27 oktober 2010 om 14:59Bij ernstiger vernauwingen kan er soms een operatie nodig zijn. Dus als een neusspray het probleem heeft opgelost, wat inderdaad te verwachten was, dan valt het weer mee.
ReagerenWim6 oktober 2018 om 21:44Welke benaming heb die Otrivin neusspray verder welk soort wat staat er nog meer op voor benaming Otrivin heb verschillende soorten.
Je mag mij ook op mijn normale mail de benaming sturen.
Groetjes van Wim
ReagerenJohn (moderator)
7 oktober 2018 om 00:32Xylometazoline
ReagerenGewoon Ric12 november 2025 om 14:28Maar ik hoorde van mijn huisarts dat Otrivin op korte termijn werkt maar op lange termijn juist zorgt voor het uitzetten van het neusslijmvlies dus ja er is vast een ander alternatief zonder Xylometazoline. Graag een reactie.
Reageren