Home / Hoofd, hals & schouders / Lymfe
Ik heb opgezette lymfeklieren denk ik.
1 beweegbaar bobbeltje 2/3 onder mijn kaak ter hoogte mondhoek van +/1 cm met zichtbare zwelling als ik hoofd omhoog houd. Viel mij afgelopen zaterdag op.
Aan beide zijkanten nek lijk ik ook grotere klieren/bobbels te voelen, maar niet zichtbaar. En uiteraard weet ik niet of dit 'gewoon' bij iedereen zo is. Dit voelt wel aan beide kanten hetzelfde.
Ik heb verder geen ziekteklachten, wel afgelopen weken wat lichte keel- en oorklachten gehad.
Zou het verstandig zijn hiermee naar de dokter te gaan of paar weken aankijken hoe het zich ontwikkelt?
Vind die bobbel(s) zonder aanwijsbare infectie of wond wel vreemd..
wel afgelopen weken wat lichte keel- en oorklachten gehad. Dat is dus de reden waarom de lymfeklieren er zijn. Je afweersysteem is actief geweest i.v.m. de klachten die je had. Een heel normaal verschijnsel. Daar hoef je niet mee naar de dokter. Dat gaat vanzelf weer over. Probeer wel zoveel mogelijk van de klieren af te blijven, want daar kunnen ze geïrriteerd door raken en gaan opzetten.
Hartelijk dank voor je reactie Tandor.
Ik wist niet dat de lymfe ook (nog) opgezet kunnen zijn als de klachten al verdwenen zijn. Ik kijk het even aan en blijf er zoveel mogelijk van af.
Op welke termijn zou ik alsnog een arts moeten raadplegen als het niet weg gaat? Of pas raadplegen als er andere klachten bij zouden komen?
Als ze erg dik worden, hard zijn en pijn gaan doen, is het goed om even naar de huisarts te gaan.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!