- Tandor12 oktober 2013 om 18:43
[quote]En die “dichtheid” zou dan misschien te maken kunnen hebben met een hersenkneuzing als een soort “overblijfsel” van het “trauma”?[/quote] Dat zou mogelijk kunnen zijn. Voor het overige is het natuurlijk moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen. Ik kan wel gissen, maar daar heb jij dus helemaal niets aan. De nieuwe MRI zal dan waarschijnlijk uitsluitsel kunnen geven. Je zult dat dus even moeten afwachten.
De ontsteking is mogelijk maar volgens mij niet erg waarschijnlijk omdat je klachten toch wel erg duidelijk te linken zijn aan de val.
Ik zie geen reden om aan MS te denken.
Anoniem2 oktober 2013 om 20:03Ik ben ook echt na de scan “aan het toeleven”
Mijn rechteroog begon laatst ook te branden en tranen toen ik een nieuwe lens in deed en heb nu ook al een aantal dagen last van mijn voet rechts dat die helemaal “verkrampt” staat?
Ook al een aantal dagen last van mijn linker neusvleugel als ik daar op duw dat het erg gevoelig is 🙁
Het is me duidelijk dat het op een of andere manier niet wil. Beteren…
Zeggen je de andere klachten nog iets,als ik zo vrij mag zijn om te vragen?
ReagerenTandor12 oktober 2013 om 20:15Je moet er voor waken dat je niet alle voorkomende klachten gelijk te zwaar beoordeeld.
[quote]Mijn rechteroog begon laatst ook te branden en tranen toen ik een nieuwe lens in deed[/quote]dat is toch eigenlijk een vrij onschuldige en veel voorkomende klacht bij het inbrengen van een lens.
[quote]Ook al een aantal dagen last van mijn linker neusvleugel als ik daar op duw dat het erg gevoelig is[/quote]
dit herken ik. Bij mij is dat het geval als er binnen in mijn neus een klein puistje ontstaat. Het puistje zelf merk ik niet eens, maar als ik tegen mijn neusvleugel duw doet het wel zeer.Ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel. Niet meteen bij iedere klacht in de stress schieten. Veel klachten zijn soms heel simpel te verklaren.
ReagerenAnoniem2 oktober 2013 om 20:30Ik begrijp je zeker!
Maar qua nieuwe lenzen in doen,nooit last van gehad en zit zover ik kan voelen geen puistje in neus..
Maar begrijp wat je bedoeld hoor 🙂
Ik hou je op de hoogte 🙂
ReagerenTandor12 oktober 2013 om 21:05Anoniem5 oktober 2013 om 23:31Hallo Tandor1,
Ik heb afgelopen week toevallig nog diegene gezien/gesproken die het over “de sluiering / vlekjes” had en vroeg ook aan hem of dit een soort “litteken” of “restverschijnsel” was,wat ik meegemaakt had.
Hij gaf aan dat het “lichte” vlekjes waren en dat het goed kon zijn dat het op de volgende scan duidelijker te zien was,maar toen ik zei van “een litteken” wordt toch juist niet duidelijker of krimpt juist toch, zag ik aan hem dat hij “schrok” en het enigste wat hij nog zei was dat als het duidelijker was op de scan ik dit niet als een “troffee” moest zien?!
Ik begin sterk het idee te krijgen dat hij meer weet maar niks wil zeggen ofzo?
Mag ik jouw mening nog eens “horen”?
Ik weet even vooropgesteld dat ik moet afwachten en dat probeer ik ook zo goed mogelijk,maar het is soms erg moeilijk en zeker met z’on aparte opmerking…
Er is mij trouwens in de tussentijd nog wat te binnen geschoten, de diagnose fybromyalgie is niet te zien via een MRI van de hersenen toch? ( deze term heb ik de neuroloog ook nog horen noemen geloof ik, maar is niet opgeschreven)
Groetjes
ReagerenTandor16 oktober 2013 om 00:00[quote]Hij gaf aan dat het “lichte” vlekjes waren en dat het goed kon zijn dat het op de volgende scan duidelijker te zien was,maar toen ik zei van “een litteken” wordt toch juist niet duidelijker of krimpt juist toch, zag ik aan hem dat hij “schrok” en het enigste wat hij nog zei was dat als het duidelijker was op de scan ik dit niet als een “troffee” moest zien?![/quote]
Ik neem aan dat “diegene” geen radioloog is. Ik ga er vanuit dat de volgende scan meer duidelijkheid zal geven. Verder veronderstel ik dat hij er zich van bewust is geworden dat hij informatie heeft gegeven die hij dus niet mag geven. Informatie uit derde hand in een dergelijk geval geeft alleen maar meer onrust en onzekerheid bij de patiënt.
Het zou best kunnen dat hij over meer informatie beschikt. Maar daar kan hij dan zeker niets over vertellen. Het stellen van een diagnose is uitsluitend voorbehouden aan een arts.
De opmerking over de trofee: Waarschijnlijk bedoeld hij daarmee dat je niet perse blij hoeft te zijn met de duidelijkheid over de vlekjes. Maar dat zal afhangen van wat voor vlekjes het zijn.[quote]maar toen ik zei van “een litteken” wordt toch juist niet duidelijker of krimpt juist toch[/quote]
Deze stelling is niet helemaal juist. Indien er door de val beschadiging is opgetreden van hersenweefsel zullen er littekens zijn. Deze blijven en zullen niet vervagen of verminderen.
Indien er sprake zou zijn van een hersenkneuzing is dat helemaal afhankelijk van waar en hoe de kneuzing is opgetreden. In dat geval zouden de vlekjes (restverschijnselen) eventueel kunnen vervagen.Zoals je leest, dragen ongenuanceerde opmerkingen en onvolledige informatie dus zeker niet bij aan geruststelling.
Wat de fibromyalgie betreft:
Vooralsnog ben ik van mening dat het trauma, de meest voor de hand liggende oorzaak is van je klachten. Maar ook ik ben geen radioloog of arts.Ik begrijp heel goed dat jij ongerust en ongeduldig bent en dat je probeert zo veel mogelijk informatie te krijgen, maar je doet je daar zelf niet echt een plezier mee. Al met al veroorzaakt het toch de nodige spanning en stress. Je lichamelijke klachten zouden hierdoor zelfs kunnen toenemen.
Ik weet natuurlijk ook wel dat ik makkelijk praten heb, maar voor je eigen gemoedsrust zou het beter zijn even de zaak te laten rusten totdat de uitslag van de nieuwe scan er is.
ReagerenAnoniem11 oktober 2013 om 18:12Hallo Tandor1,
Hier even een update over mijn gezondheid..
Ik heb vertrouwen in de “nieuwe” neuroloog, dus heb het ook vrij goed los kunnen laten…
Zorgen heb ik mij eigenlijk niet echt gemaakt en stress dan zou het eerder onbewust zijn…Heb mij een tijd geleden wel geirriteerd aan de “oude” neuroloog, maar meer om het feit dat deze neuroloog niet de tijd nam voor de patiënt en niet echt luisterde…
Vandaag de MRI scan gehad, deze is anders verlopen als de vorige MRI scan die ik gehad heb.
De laborant vertelde mij dat ze normaal gesproken alleen standaard beelden maken ( T1 en T2 ) en nu hebben ze dieper gezocht, er is gekeken naar de hypofyse, de oogzenuw, op een bepaalde manier ( geloof IVA? ) gekeken naar “oude” bloedingen, kruising van iets ( ben naam weer kwijt ) in de hersenstam en iets wat ge…. heet en dat zit in het hoofd ter hoogte van de neus.De laborant gaf uit haar zelf aan dat er witte vlekjes gezien waren, maar als men ouder was kon mij die ook krijgen, heb er verder niet om gevraagd, ik wacht de uitspraak van de neuroloog af…
Verder ga ik lichamelijk qua klachten eerder “achteruit” er zijn meer klachten bij gekomen, linkerbeen tintelt heel erg ( ook onder de voet ), het “slepen” van mijn linkerbeen wordt ook steeds erger,
jeuk is niet minder geworden aan de benen, zicht is steeds meer “wazig”( erg gevoelige ogen ), heb gelukkig niet echt meer last van linkerneusvleugel, maar sinds 2 dagen wel een “brandende” plek links achter op schedel ( alsof ik ermee op een kokende bakplaat heb gelegen? )Ik doe er verder niks mee, heb het alleen wel opgeschreven om het met de neuroloog te bespreken, mijn vriend, familie en vrienden geven aan dat ik slechter ben gaan lopen, hun maken zich denk ik meer zorgen als ik, of het dringt misschien allemaal nog niet echt door bij mij, dat kan natuurlijk ook…
Ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw visie als je die wil delen met mij?
Groetjes,
Francis
ReagerenTandor111 oktober 2013 om 19:50Beste Francis,
De laborant heeft in ieder geval correcte informatie gegeven.
Het is inderdaad zo, dat met een speciale scan gekeken kan worden of er “witte vlekjes” ion je hersenen te zien zijn.
Deze vlekjes kunnen ontstaan door bloedingen/infarcten maar ook als je ouder wordt kunnen deze ontstaan. Je zou het beste kunnen omschrijven als slijtage plekken.
Het moeilijke is, dat je dus achteraf aan de hand van de MRI niet kunt vaststellen waardoor ze zijn ontstaan.
Wel kan worden gekeken of de vlekjes te vinden zijn in hersendelen die corresponderen met je klachten.Afhankelijk van de klachten, kan een neuroloog een neuropsychologisch onderzoek laten doen.
Reageren
Voor de problemen met je bewegingsapparaat kan dan verwezen worden naar een revalidatiearts.Anoniem11 oktober 2013 om 20:56Hoi Tandor1,
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb toevallig al een afspraak staan voor aankomende donderdag bij de revalidatiearts en vrijdag krijg ik een neuro psychologisch onderzoek.
Heb je dan toevallig ook een idee waarom ze naar de hypofyse kijken, naar de oogzenuw en naar evt. “oude” bloedingen?
Wat je aangeeft i.v.m. slijtage plekken als men ouder wordt, kan ik ook wel begrijpen, maar wat dat betreft ben ik ( nog maar ) 32 😉
Zie graag nog je mening hierover als dat mag 🙂
Hou je zowiezo op de hoogte wat betreft de uitslag van de MRI en wat er bij de revalidatiearts en neuro psychologisch onderzoek uit komt, als je wil?
ReagerenTandor111 oktober 2013 om 21:19[quote]Hypofyse[/quote]
De hypofyse, het hersenaanhangsel of de glandula pituitaria, is een klier midden in het hoofd, onder de hersenen, die vele hormonen afscheidt. De hypofyse vervult een belangrijke rol bij de regulering van een groot aantal hormonen. Ze kijken dus of er eventueel afwijkingen zijn een tumor bijvoorbeeld die voor tal van klachten kan zorgen. Voor meer info un je kijken op:
http://www.hypofyse.nl/index.php?option=com_content&view=category&id=45&Itemid=71[quote]oude bloedingen[/quote]
Hierbij gaat het om littekens die dus zijn ontstaan door kleine hersenbloedingen. Een groot deel van je klachten passen daar eventueel bij. Of je hersenbloedingen hebt gehad is nog maar de vraag.[quote]Oogzenuw[/quote]
Deze wordt natuurlijk ook nagekeken op beschadigingen of tumoren die de oorzaak van je veranderde gezichtsveld zouden kunnen zijn.“ouderdomsvlekjes” zijn dus niet erg waarschijnlijk gezien je leeftijd maar ook niet uitgesloten. Het zou misschien genetische aanleg kunnen zijn.
Maar vooralsnog denk ik dat het trauma het meest voor de hand liggende is. Ben benieuwd!
Reageren
Houd me op de hoogte.Anoniem12 oktober 2013 om 11:06Hoi Tandor1,
Mijn moeder heeft toevallig een tijd geleden ook een scan gehad van de hersenen en bij haar was alles in orde ( ze heeft erg veel last van hoofdpijn en is nu 66 jaar ) dus als het genetische aanleg zou zijn qua vlekjes, dan lijkt het me dat ze op haar scan ook wel witte vlekjes hadden gezien?
Je schrijft dat het trauma de meest voor de hand liggende oorzaak lijkt, maar bedoel je daar “hersenletsel” in het algemeen mee of dat het meer “psychisch” is als nawerking van het trauma waardoor de klachten er nog steeds zijn?
Ik heb een tijd geleden een afspraak gemaakt voor een gratis rugscan analyse (chiropracticor als ik het goed typ? ) om te kijken naar b.v.spierspanning, deze had ik vanmorgen.
Ik krijg de gegevens nog toegestuurd, maar er kwam in korte lijnen al uit dat de C1 en C2 wervels niet goed stonden en op nog wat plaatsen er veel te veel spierspanning is, was best interessant om te zien! Maar de C1 en C2 konden ook al veel klachten veroorzaken zei de mevrouw…
In “energie” term was 100 goed, maar bij mij kwam er 350 uit, wat wilde zeggen dat ik erg snel moe was en dat mijn lichaam 3 keer zo hard moest werken…
Als ik die gegevens heb, kan ik ze wel als bijlage toevoegen als je wil?
Graag nog je mening als je wil 🙂
Ik heb zelf het GEVOEL dat die plekjes in de hersenen toch iets met MS te maken kunnen hebben ( net als sommige klachten) maar het is maar een gevoel van mij….
Maar zou het ” theoretisch” wel kunnen dat die vlekjes daar iets mee van doen hebben?
ReagerenTandor112 oktober 2013 om 11:38[quote]dus als het genetische aanleg zou zijn qua vlekjes, dan lijkt het me dat ze op haar scan ook wel witte vlekjes hadden gezien?[/quote]
Zo simpel is dat nou ook weer niet. Dat is een dermate ingewikkelde materie, dat we daar maar beter niet verder op in gaan.Met trauma bedoel ik: de val.
Je klachten zijn begonnen nadat je bent gevallen. Het is niet denkbeeldig dat je dus letsel in je hoofd hebt opgelopen.
Daarom is het trauma ( de val) de meest logische en de meest voor de hand liggende oorzaak van je klachten.Hoe kom je op het idee van MS?
ReagerenAnoniem12 oktober 2013 om 15:35En wat vind je van het verhaal van de wervels?
Vind het in ieder geval erg fijn dat je reactie blijft geven, net alsof dat helpt om door de tijd heen te komen?
BEDANKT daarvoor!
Qua MS is het geen idee het is puur een gevoel, kan het eigenlijk niet uitleggen? Kan het ook niet “tastbaar” maken, maar gek genoeg heb ik het gevoel alsof dit straks wordt aangegeven door de arts?
Ik weet dat het heel gek klinkt, maar kan er niks aan doen sorry!
ReagerenTandor112 oktober 2013 om 17:19Wat de wervels betreft zal dat best zo wezen.
Ik denk dat heel veel mensen dit hebben. Vooral mensen met zittend werk achter de computer bijvoorbeeld.Het zijn plekken in de rug die regelmatig klachten kunnen geven.
C1 – C2 en L3-4-5 en SI gewricht. Dat is echt niet uitzonderlijk.Maar even afwachten tot donderdag en vrijdag. Eens zien wat er uit de bus gaat komen.
Reageren