Oedeem bij moeder en ‘ineens’ verandering gemoedstoestand

  • #1

    Mijn moeder heeft een chronische bronchitis, met soms longontstekingen tussendoor.
    Ze krijgt prednison om symptomen te onderdrukken en de longen rust te geven, maar is daar overgevoelig voor dus daar zit een risico in. Ze slikt verder ibuproven.

    Ze houd sinds kort 'behoorlijk' veel vocht vast in haar armen, buik, gezicht en benen en is hiervoor nog niet bij de longarts geweest.

    Het oedeem werd steeds wat erger, en vandaag was ze 'ineens' serieus depressief. Ze heeft in het verleden een lange serieuze depressie gehad, en het was weer net zo erg, echt heel 'plots'. Het gekke was dat ze nog wel prima kon bedenken dat er niets veranderd was aan haar leven, en er geen reden was voor die gevoelens. Ze gaf in paniek aan (angst voor het terugkeren van de echte depressie) aan dat het een enorme plotselinge zwaarte was die ze maar niet weg kreeg.

    Op een gegeven moment moest ze ineens vaak naar de wc, daarna was dat enorme depressieve gevoel voor een groot deel minder geworden. Ik kon aan haar stem via de telefoon al horen dat dat echt zo was, voor ze het zei. Ze klonk direct al weer sterker en normaler.

    Ik vind dit een heel raar iets. Het lijkt voor mij aan te duiden dat er een directe link is tussen het oedeem en de plotselinge verandering van gemoedstoestand. Kan dat oedeem ook in haar hoofd zitten?

    Ze heeft de assistent van de longarts gesproken, die heeft de arts weer gesproken en hij zei dat ze de prednison moest halveren en ze krijgt plaspillen.
    Hij weet alleen niet van de plotselinge verandering van gemoedstoestand omdat er dus alleen een gesprek was met de assistente.

    Moeten we hem dat vertellen? Is dit gevaarlijk voor mij moeder?

    Reageer
    #2

    Gezien de behandeling (plaspillen) lijkt er inderdaad sprake te zijn van oedeem. Of dit ook het geval is in de hersenen kan worden vastgesteld m.b.v. beeldvormend onderzoek. Onbehandeld kàn cerebraal oedeem gevaarlijk zijn.

    Laat u zorgvuldig informeren door de behandelend arts. Op basis van de verstrekte gegevens kunnen wij u onvoldoende informeren, dan wel geruststellen.

    Reageer
    #3

    Stemmings- of karakterveranderingen bij infecties bij oudere mensen kunnen worden veroorzaakt door een delier (lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Delier)

    Reageer
    #4

    Micha, Bedankt voor je reactie.
    M`n moeder was vroeger verpleegkundige, vandaar dat we wisten dat het oedeem was. Alleen wist ik niets over oedeem in het hoofd, de gedachte dat het daarmee te maken kon hebben kwam pas heel laat naar boven.
    De plaspillen werken wel tot nu toe, haar voeten, handen buik en gezicht zijn nu minder dik. Wel is het nog steeds zo dat als je op de huid drukt, er een kuiltje in blijft staan. Maar ze zei dat het minder was.
    In ieder geval is haar stemming weer normaal dus dat stelt me gerust. Als het weer erger word bellen we haar longarts.
    Het is nu nog even kijken naar of het minderen met de prednison veranderingen geeft.

    Jesse, ze is nog niet zo oud, al hangt dat af van wat als oud gezien word natuurlijk. Ze is 56 jaar, een delier was het niet, ze was ook niet in de war. Alleen haar stemming.

    Bedankt beiden voor de reacties 🙂 ik had het even nodig om m`n verhaal te kunnen vertellen en er wat dingen over te vragen geloof ik. Soms ontstaan er zoveel gedachten over wat er allemaal mogelijk zou kunnen spelen, dat het te ingewikkeld word.

    Reageer
    #5

    Van harte sterkte gewenst Jara. Gaat het nog beter nu jullie weer twee dagen verder zijn? Is inmiddels bekend wat de exacerbatie van de longontsteking heeft veroorzaakt?

    Reageer
Reageer op: Oedeem bij moeder en ‘ineens’ verandering gemoedstoestand
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief