Zoeken Vraag het forum

Ernstige hersenbloeding, korte termijn geheugen lijkt niet goed te werken.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Zoon van vader

Beste,

6 maanden geleden heeft mijn vader een ernstige hersenbloeding gehad. Hiervoor is hij geopereerd en alles is gedicht. Wel gaven de doktoren al aan dat hij ernstige schade heeft opgelopen. Naast deze hersenbloeding heeft mijn vader ook 1 long embolie gehad en 4 longontstekingen. De laatste was net op het nippertje, de doktoren gaven eigenlijk aan dat mijn vader het niet zou overleven. Ze gaven hem 0% kans. Toch, heeft hij die longontsteking (3 weken ziekenhuis) wel overleefd. Nu is hij opnieuw terug in een verzorgingstehuis waar ze veel therapieën met hem doen. (oorspronkelijk ook prikkeltherapie)

Nu beetje bij beetje gaat het steeds beter met hem, hij is veel meer wakker (hele middag en is dan nog niet echt moe) daarnaast fluistert hij al hele zinnen, niet altijd verstaanbaar maar als het verstaanbaar is dan klopt het ook met de situatie. Bijvoorbeeld: de verpleegster moest niezen hij zegt gezondheid. Of de verplegers zijn met hem bezig hij zegt: wat een gedoe he…

Nu vandaag ging het eigenlijk ook weer erg goed hij heeft op papier onze namen geschreven, wij legde hem uit dat hij een hersenbloeding had gehad dit wist hij niet… hij dacht echter ook thuis te zijn. Daarbij vertelde die ook dat hij mijn moeder wou gaan ophalen (wat natuurlijk niet kan), hierbij tilde hij ook zijn benen over elkaar heen en wou uit bed stappen. (hij is niet verlamd maar wel erg zwak in motoriek). Wel wist hij wie er 2 dagen geleden op visite was geweest. Zijn moeder (mijn oma) was deze middag op visite geweest. Savonds vertelde hij ons dit niet meer te weten.

Ik denk dat zijn korte termijn geheugen deels beschadigd is, ik hoop niet helemaal 🙁 Kortom, is er een mogelijkheid om zijn korte termijn geheugen te stimuleren om zichzelf te herstellen? Of valt hier wel mee te leven? Lijkt mij vrij lastig als je geen nieuwe herinneringen meer kunt aanmaken.

Misschien heel raar gevraagd hoor maar ik dacht ik vraag het even :S

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Moeilijk om daar iets over te zeggen. Het is niet perse zo dat je geen herinneringen meer opslaat. Hij weet alleen niet meteen te vinden… Het kan nog verbeteren, maar helemaal terugkomen zal het waarschijnlijk niet.

Reageren
    Zoon van vader

Dan moeten wij hem dus helpen om die dingen opnieuw te vinden? Hoop dat het verbeterd. De verplegers vinden hem in iedergeval rap vooruit gaan na zijn laatste longontsteking.

Bedankt Tandor 🙂

Reageren
    Catootje

Je kan de hele gezondheid ondersteunen door volwaardige voeding en diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Zo speelt bij hersenbloedingen een te hoog homocysteïne een rol. Daarbij speelt onder andere een tekort aan vitamine B12 een rol. De algehele gezondheid zou dus iets kunnen verbeteren; echter aan de schade kan je niet veel doen. Bij een longontsteking speelt ook de hele weerstand een rol en tekorten aan stoffen als vitamine D.

Reageren
    Zoon van vader

Vandaag opnieuw gevraagd of die wist waar hij was. Hij gaf opnieuw aan te denken dat hij thuis was. Ook keek die opnieuw geschrokt toen we hem vertelde dat hij een hersenbloeding had gehad. Hoe kunnen we hem dit duidelijk maken zonder dat hij het vergeet?

Reageren
    John (moderator)

Dat kun je niet forceren… en moet je ook vooral niet doen. En ook niet denken dat je dat binnen enkele dagen opgelost krijgt. Dat gaat toch echt wat langer duren

Reageren
Reageer op: Ernstige hersenbloeding, korte termijn geheugen lijkt niet goed te werken.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.