Zoeken Vraag het forum

Bloeddruk

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Draakje

Waarom wisselt mijn bloeddruk altijd zo sterk? als ik in de morgen meet is mijn bloeddruk altijd rond de 124/72, 3 uur later is mijn bloeddruk meestal 140/85 en soms zelfs nog hoger, en later weer 135/77 en toen ik een tijdje op bed lag zelfs 115/67. Ik liet mijn bloeddruk eens meten in het ziekenhuis bij de anesthesist maar ik voelde me zelf toen wel opgefokt en toen was mijn bloeddruk in eens 160/100. Waarom zijn deze verschillen zo groot bij mij en weer niet bij mijn vader bijvoorbeeld of bij mijn moeder die meestal een hele stabiele bloeddruk heeft. Ik sport verder heel en eet super gezond en ik heb geen overgewicht, ik krijg max 4,5 gram zout binnen per dag. Echter heb ik wel vaak stress en ben snel opgefokt. Is dit iets om me zorgen over te maken?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Een wisselende bloeddruk is op zich helemaal niet vreemd en is afhankelijk van meerdere factoren. Stress is er een van.

Je gemiddelde bloeddruk is dus 128/76 helemaal niks mis mee dus.

De meeting in het ziekenhuis is ook niet vreemd. Dat noemt men witte jassen hypertensie.

Reageren
    Draakje

Bedankt voor het reageren Tandor. Ik moet er wel bij vertellen dat ik regelmatig stress heb door mijn angststoornis want ik maak me best vaan druk om bepaalde dingen. Hier wordt wat aan gedaan in de vorm van cognitieve gedragstherapie.

Reageren
    John (moderator)

Dat kan dan heel goed een reden voor de wisselende bloeddruk zijn. Het is in ieder geval niets om je zorgen over te maken. Ik raad je ook aan om te stoppen met het meten van je bloeddruk. Daar wordt je namelijk alleen maar onrustig van.

Reageren
    Anoniem

De perfecte bloeddruk in rust (als je net uit je bed komt) is 120/80.
    Dus jouw 124/72 is prima, mag je blij mee zijn.
    Ga je iets doen (bewegen, eten, vocht drinken, roken, stressen) dan zal vooral de bovendruk verhogen.
    Je moet je zorgen gaan maken als:
    – de bovendruk (vaak) boven de 180 komt
    – de onderdruk (vaak) boven de 100 komt
    Ik heb er (vaak) bijgezet omdat metingen heel gemakkelijk onnauwkeurig kunnen zijn, zeker v.w.b. de onderdruk. Daarbij is het een moment-opname. Heb je dus vaak een bovendruk boven de 180 of een onderdruk boven de 100, ga dan naar de huisarts.
    Wat @tandor zegt is ook waar: stop maar met meten als je je verder goed voelt. Bij een te hoge bloeddruk krijg je last van allerlei andere verschijnselen en daarmee ga je toch wel naar de huisarts.

Reageren
Reageer op: Bloeddruk
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.