- Anoniem26 mei 2018 om 10:30
Hallo,
Aantal dagen geleden bij de huisarts geweest, snelle hartslag gemeten, 100-115.
Nu had ik een app geinstalleerd op de telefoon.
De hartslag had ongeveer dezelfde snelheid,bloeddruk de boven en onderdruk zat rond de 140/90-100.
Na geslapen te hebben is het 117-120 bovendruk en rond de 80 onderdruk.
Nu ben ik het dus een beetje een oogje in het zeil aan het houden.Ik ben de laatste tijd aardig vermoeid en een zwaar/licht hoofd en als ik ook maar een paar stappen zet naar de koelkast of trap loop schiet de onderdruk al snel boven de 100 en bovendruk 150.
Na een beetje gemeten te hebben toch de huisarts gebeld en het erover gehad maar deze vond het nog niet echt nodig om een 30 min meting te doen omdat de bloeddruk hele dag door schommelt.
Nu vind ik de schommeling zelf wel significant.
Heb binnekort ook een echo van het hart dus misschien dat daar al het 1 en andere gezien wordt.
Ik ben verder niet zwaar en eet iedere dag gezonde dingen. (Vis,fruit etc)Echter de echo is pas over 1 maand, kan het verder kwaad om hier mee te blijven lopen of is deze schommeling toch normaal?
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
26 mei 2018 om 11:17Schommelingen in hartslag en bloeddruk zijn inderdaad heel normaal gedurende de dag. Bovendien is een app nooit betrouwbaar om een goede meting te doen.
ReagerenAnoniem26 mei 2018 om 11:50Oke bedankt voor de informatie. Heb je eventueel nog advies of ik een meter moet aanschaffen of toch even wachten tot wat de Cardioloog zegt?
ReagerenJohn (moderator)
26 mei 2018 om 12:01Wacht beter even op de cardioloog
ReagerenAnoniem28 mei 2018 om 22:35Oke, de echo is pas over 1 maand.
Reageren
Loop ik verder geen ‘schade’ op als ik hier tot dan rond mee blijf lopen?John (moderator)
28 mei 2018 om 23:00Nee hoor. Als dat aan de orde zou zijn geweest had je een spoedverwijzing gekregen
ReagerenAnoniem28 mei 2018 om 23:42Ja dat is het probleem een beetje.
Het is toevallig gezien bij een controle, dus weet zelf niet echt hoelang ik ermee loop.De dienstdoende dokter had het erover dat het normaal is om een hogere bloeddruk te hebben bij inspanning en vergelijkte het met een marathon loper.
Wel ben ik wat vermoeid en zwak/wankel (wellicht door een te hoge bloeddruk) en ben ik niet heel veel in beweging op het moment en zit/lig ik veel op bed.
Eten doe ik zoveel mogelijk gezond en neem ik nog omega 3 en magnesium supplementen.
Hoeveel schiet de bloeddruk normaal gesproken omhoog bij normale inspanning (rustig lopen)?
ReagerenJohn (moderator)
28 mei 2018 om 23:59Dat is voor iedereen verschillend. Daar is zo niks over te zeggen
ReagerenPeter29 mei 2018 om 02:47Er bestaat geen app die de bloeddruk kan meten. Ik weet wel dat er heel veel te downloaden zijn, maar die zijn allemaal nep. Wel ken ik één app op Android (Instant Heart Rate) die redelijk goed je hartslag kan meten als deze regelmatig is. Bij een onregelmatige hartslag raakt ook die app al snel in de war.
Reageren
Je hartslag meet je het beste door zelf je pols op te nemen. Voor de bloeddruk heb je een goede bloeddrukmeter nodig. Bij de hartstichting is advies te vinden over welke bloeddrukmeters goed zijn.