- Anoniem7875 juni 2015 om 18:01
Ik ben een man van 24.
Niet dat ik gelijk in de verdedeging wil gaan om mijn ego te beschermen.
Maar ik meen het als ik zeg dat ik zelden drugs gebruik. Dessalnietemin heb ik na 2.5 jaar weer harddrugs gebruikt. Ik ben 36 uur wakker geweest op een verjaardag en heb daarbij denk ik 300mg mdma (xtc) en 1.5gram cocaine gebruikt. Dat is ongeveer een week geleden.Ik sport normaal gesproken erg veel. Na dit ontzettend gezellige weekendje echter heb ik me erg moe, slap en neerslachtig gevoeld.
Dit had ik eerder ook toen ik xtc gebruikte. Deze neerslachtige en soms ook fysiek negatieve gevoelens zijn vaak ook onderdeel van de comedown en het herstel.Deze keer is de situatie anders. De 1ste dag na gebruik had ik last van kloppende plekken over mijn lichaam, vooral in de benen en armen. Ik weet niet of dit aderen of spier spasmes zijn. Ik hoop het laatste (deze verschijnselen zijn inmiddels verdwenen)
Ook had ik de 1ste paar dagen na gebruik last van tintelingen, en klemmende gevoelens rondom de borstkas en had ik last van kortadmigheid. Ik verwijte dit in eerste instantie aan hyperventilatie. Maar dit gebeurde 3 dagen achterelkaar gedurende meerdere malen per dag dus ik ben bang dat het geen hyperventilatie was.
Ik ben 3 dagen na gebruik zo geschrokken van al deze verschijnselen dat ik er meteen voor gekozen heb te stoppen met roken. Normaal rookte ik 5-10shaggies per dag.Het geen waar ik het meest van schrok was gister. Ik hou erg van fietsen. Dus ik ben gister naar mijn ouders gefietst (18kilometer heen)
Ondanks ik al paar dagen met roken gestopt was raakte ik snel buiten adem. Iets waar ik normaal nooit last van heb. Ook bonkt me hart in me keel tijdens het fietsen op hoog tempo (ook iets waar ik normaal nooit last van had)
Toen ik die avond terugfietste en ik thuiskwam was ik helemaal verbaasd. Ik had een halfuur nodig om normaal op adem te komen. Ik had gisteravond de hele tijd last van een benauwd gevoel rondom de borstkas. Wanneer ik dieper inademde voelde ik een beklemmend gevoel onder de borstkas.
Toen ik gisteravond naar bed ging bleef ik last hebben van de eerder genoemde verschijnselen, ik had veel moeite om in slaap te komen. Na 1 uur op bed te hebben gelegen kreeg ik het gevoel alsof er een klem werd aangehaald precies in het midden van het borstbeen, gelijk daarna zaten heel mijn armen onder het zweet en was de rechterkant van mijn rechterhand ineens compleet gevoelloos voor een aantal seconden.
Ik ben erg koppig en hou ervan mezelf voor de gek te houden dat er misschien wel helemaal niks aan de hand is.
Na dit gelezen te hebben lijkt het wel alsof ik mezelf een week lang voor de gek heb gehouden. Toch hoop ik ergens dat al deze verschijnselen misschien toch te wijten zijn aan simpelweg het herstel na de drugsgebruik en misschien een aanslag van het zenuwstelsel. Maar ik ben toch bang dat ik me hart iets heb aangedaan.Moet ik nou een spoedafspraak maken bij de huisarts of is het allemaal niet levensbedreigend?
Ik hoop dat het meevalt, ik hou erg van bewegen en ik zou gek worden als ik dat ineens niet meer zou kunnen doen.3 reactiesReagerenJohn (moderator)
5 juni 2015 om 18:43Je klachten lijken toch echt op hyperventilatie klachten.
Doe eens de test op:
Reageren
http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestAnoniem7875 juni 2015 om 18:58Scores boven de 42 is tekenen van hyperventilatie, ik scoorde 47.
Ik hoop dat je gelijk hebt.Toch vraag ik me af of dit het geval is. Is het hyperventilatie dan zal het over moeten gaan toch?
Je hebt ook de laatste alineas van mijn klacht gelezen?
Ondanks dat ik geen dokter ben vind ik de volgende verschijnselen>*verlamde hand met abrupte zweetuitstortingen
*Erg snel buiten adem na sportsessies
*1 uur lang op adem komen na het sporten (normaal maximaal 10 minuten)De 1ste is voor zover ik weet al helemaal geen symptoom van hyperventilatie (kan het fout hebben)
En ik vind het wel vreemd dat ik de hele dag niet hyperventileer en na het sporten ik ineens last heb van kortadimigheid, dat ik uitgerekend op dat moment ook hyperventileer.Maar nogmaals, ik hoop dat je gelijk hebt.
ReagerenJohn (moderator)
5 juni 2015 om 19:53Hyperventileren heeft alles met je ademhaling te maken. Een verkeerde manier van ademhalen. Je kunt er dus te onpas en te onpas last van krijgen op het moment dat je ademhaling niet goed gaat. of dat vanzelf overgaat is afhankelijk van het onder controle krijgen van je ademhaling.
Daar zou je ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen voor kunnen doen.
Die kun je vinden op:http://www.dokter.nl/dossiers/angstenKijk hier eens voor symptomen van hyperventilatie:
Reageren
http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.html