- M22 april 2020 om 02:58
hallo ik heb nu al bijna 3 maanden last van bepaalde klachten en ik weet niet of het hartgerelateerd kan zijn.
ze zijn heel geleidelijk begonnen. Eerst begon het met soms een brandend gevoel op de borst. Die kwam steeds vaker opduiken. Toen begon het te steken. Het branderige gevoel en steken vonden plaats achter mijn borstbeen en aan de linkerkant. Ook kreeg ik last van benauwdheid en kortademigheid. De pijn liep door tot mijn rug, kaak en linkerarm. Sporten lukt niet meer, terwijl ik een redelijke conditie heb. Na 5 minuten moet ik zitten, omdat ik duizelig ben, pijn op de borst krijg, misselijk ben en ik kan moeilijk ademen.
Ik ben naar de dokter gegaan en omdat mijn zus verleden heeft met longembolie en trombose in de familie voorkomt, wilde ze me daarop testen. Bleek dat er iets fout was met mijn bloed dat kon komen door een aanwezigheid van trombose. Maar longfoto’s en ct-scan van mijn longen waren goed. Ze hebben getest op astma (komt voor in de familie) en dat was het ook niet. Door het pufje kreeg ik zelfs nog meer klachten (pijn op de borst/rug/linkerarm/kaak, trillen, duizelig)Op dit moment is het erger geworden. Nu heb ik last van krampen, branderigheid en steken op de borst dat gaat door tot mijn kaak en rug. Ze komen steeds vaker opdagen ook in rust. Bij inspanning wordt het nog erger. Ook bij seksuele inspanning (ook het opgewonden raken) maakt de klachten erger. Mijn vriend vindt het op dit moment niet fijn om seks te hebben, omdat hij weet en merkt dat mijn klachten erdoor erger worden. Ik ben slap en moe de hele dag, k heb last van een piepende ademhaling, ik slaap niet goed. Ik ben meer benauwd als ik lig en ik slaap heel onrustig en moet er minimaal 1 keer uit om te plassen. Mijn vriend zei dat ik stop met ademen als ik slaap en na een tijd hap naar adem. daardoor word ik misselijk en met hoofdpijn wakker en voelt het net alsof ik niet heb geslapen. En ik slaap ongeveer 10 uur per nacht met soms een middagdutje.
Mijn klachten in een korte tijd toegenomen en op dit moment is de trap oplopen ook al een uitlokker voor mijn pijn. Kan dit hartgerelateerd zijn?
Mvg
1 reactieReagerenJohn (moderator)
22 april 2020 om 12:55Of het hartklachten zijn zou onderzocht moeten worden met een ECG / inspanning-ECG. Daarnaast misschien goed om ook een slaaponderzoek te doen om te kijken of je wellicht apneu hebt. Bespreek het met je huisarts.
Reageren
Doe ook even onderstaande test:
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/