Zoeken Vraag het forum

Steek in hart bij inslapen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken ernstige last van steken in mijn hartstreek die plaatsvinden om het moment dat ik inslaap. Ik schiet dan als het ware wakker waarin ik een versnelde hartslag krijg en behoorlijk angstig wordt. Dit verdwijnt na een tijdje(variërend van 20 sec tot 20 min) weer maar maakt de drempel om te gaan slapen een stuk hoger.

Nu moet ik daarbij vertellen dat ik afgelopen week ben gediagnosticeerd met pfeiffer waarbij ik weet dat nier- en leverfunctie verstoord kan zijn en lymfeklieren opgezet kunnen raken. Ik meet tevens regelmatig mijn bloeddruk en die fluctueert nogal, variërend van 126/76 tot 143/87. Ik ben een man van 22 jaar waarbij de familiaire belasting op latere leeftijd cardiaal is. Ik rook sinds 7 maanden ongeveer.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het is niet erg waarschijnlijk dat de klachten door je hart worden veroorzaakt. Hartklachten manifesteren zich niet alleen maar wanneer je inslaapt. Dus deze klachten hebben een andere oorzaak. De versnelde hartslag ontstaat omdat je wakker schrikt. de steken kunnen wel iets te maken hebben met je lighouding.
    Overigens:
    Als er hart- en vaatziekten in je familie voor komen, zou het verstandig zijn om niet te roken. Dat verhoogt namelijk het risico op hart- en vaatziekten.

Reageren
    Anoniem

Daar heb je groot gelijk in. De goede voornemen staan in de planning ! Ik vond het al onwaarschijnlijk dat dit hartklachten zijn en de wisselende tensie hangt samen met de somatiek die bij pfeiffer kan spelen. Ik vraag em dan wel af wat het wel is. Een vorm van angina pectoris door zuurstoftekort in apneuvorm of iets dergelijks?

Reageren
    John (moderator)

Ook een angina pectoris is niet aan de orde. Ook daarvan zou je gedurende de hele dag last van moeten hebben.
    Een vorm van apneu zou wel kunnen. Maar dat zou je eventueel kunnen laten testen d.m.v. een slaaponderzoek.

Reageren
    Anoniem

Bedankt voor de geruststelling en de hulpvolle informatie, ik ga komende week met mijn huisarts maar eens doorpakken.

Reageren
    John (moderator)

Graag gedaan.
    Succes!

Reageren
Reageer op: Steek in hart bij inslapen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.