- Anoniem30 november 2014 om 09:52
Hallo,
Ik heb sinds een paar weken ernstige last van steken in mijn hartstreek die plaatsvinden om het moment dat ik inslaap. Ik schiet dan als het ware wakker waarin ik een versnelde hartslag krijg en behoorlijk angstig wordt. Dit verdwijnt na een tijdje(variërend van 20 sec tot 20 min) weer maar maakt de drempel om te gaan slapen een stuk hoger.
Nu moet ik daarbij vertellen dat ik afgelopen week ben gediagnosticeerd met pfeiffer waarbij ik weet dat nier- en leverfunctie verstoord kan zijn en lymfeklieren opgezet kunnen raken. Ik meet tevens regelmatig mijn bloeddruk en die fluctueert nogal, variërend van 126/76 tot 143/87. Ik ben een man van 22 jaar waarbij de familiaire belasting op latere leeftijd cardiaal is. Ik rook sinds 7 maanden ongeveer.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
30 november 2014 om 10:35Het is niet erg waarschijnlijk dat de klachten door je hart worden veroorzaakt. Hartklachten manifesteren zich niet alleen maar wanneer je inslaapt. Dus deze klachten hebben een andere oorzaak. De versnelde hartslag ontstaat omdat je wakker schrikt. de steken kunnen wel iets te maken hebben met je lighouding.
Reageren
Overigens:
Als er hart- en vaatziekten in je familie voor komen, zou het verstandig zijn om niet te roken. Dat verhoogt namelijk het risico op hart- en vaatziekten.Anoniem30 november 2014 om 10:53Daar heb je groot gelijk in. De goede voornemen staan in de planning ! Ik vond het al onwaarschijnlijk dat dit hartklachten zijn en de wisselende tensie hangt samen met de somatiek die bij pfeiffer kan spelen. Ik vraag em dan wel af wat het wel is. Een vorm van angina pectoris door zuurstoftekort in apneuvorm of iets dergelijks?
ReagerenJohn (moderator)
30 november 2014 om 11:03Ook een angina pectoris is niet aan de orde. Ook daarvan zou je gedurende de hele dag last van moeten hebben.
Reageren
Een vorm van apneu zou wel kunnen. Maar dat zou je eventueel kunnen laten testen d.m.v. een slaaponderzoek.Anoniem30 november 2014 om 11:09Bedankt voor de geruststelling en de hulpvolle informatie, ik ga komende week met mijn huisarts maar eens doorpakken.
ReagerenJohn (moderator)
30 november 2014 om 11:25Graag gedaan.
Reageren
Succes!