Ik heb ondergewicht en een lage bloeddruk. Hiervoor ben ik in behandeling bij een diëtiste. Nu heb ik heel veel klachten die op een ijzertekort lijken. Mijn diëtiste vroeg zich af of deze waarde bij mij bekent was. Toevallig heb ik een tijdje geleden bloedgeprikt. Ik had toen ook al de klachten. Nu belde ik net de doktersassistente. Zij zei dat mijn ijzerwaarde goed was en dat hij 8,0 was. Maar nu zag ik internet dat dat te laag is? Of zijn er verschillende ijzerwaarden?

Reageren

Er zijn inderdaad verschillende manieren om dat te controleren.

De assistente zal het HB(hemoglobine) gehalte bedoeld hebben. 8 is dan een goede waarde. Maar om te bepalen of het ijzergehalte te laag is zou eigenlijk ferritine moeten worden gecontroleerd.

Reageren

Bdankt voor uw reactie! Ik denk dat de assistente dan de verkeerde waarde in gedachten had. Zou ik dit ook zekf kunnen testen? Met een thuistest die je tegenwoordig veel ziet.

Reageren

Als je hb gehalte 8 is dan is ie keurig.
    Voor een man moet ie 8 zijn en voor een vrouw 7,5.
    Ikzelf had een hb gehalte van 5,3 dus dat was erg laag natuurlijk.

Reageren

Dat is zelf niet te testen.
    Dat moet toch echt door een lab worden gedaan. Ik denk ook niet dat de assistente een verkeerde waarde in gedachten had. Het HB gehalte wordt in de regel gebruikt om naar bloedarmoede te kijken.
    Er zijn alleen andere en betere methoden om het ijzergehalte te controleren.

Reageren

Bedankt voor jullie reactie. Gezien mijn hb dus ruim binnen de marge ligt, lijkt het mij dat het met mijn ijzer wel goed zal zitten en verder onderzoek niet nodig is en mijn klachten waarschijnlijk ergens anders door komen?!:)

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Ijzer

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe