- Anoniem21 juli 2014 om 17:39
Hallo,
Ik ben een jonge dame van 20 jaren jong en zit eigenlijk al jaren met een vraag!
Op mijn 14de heb ik op school met biologie voor het eerst een hartslagtest gedaan. Dat was om aan te tonen dat de hartslag van een mens omhoog ging bij activiteit, maar bij mij wilde de leraar het zelf nog eens nameten, omdat hij mij niet geloofde.
De test was 10 seconden meten en dat dus x6, ik geloof dat ik in rust rond de 100-120 zat gemiddeld. Wat dus erg hoog was! En na activiteit 180-210! Daar wad de leraar toen best verbaasd van. Ik heb toen met gym een tijd elke keer een hartslagmeter om moeten doen en ook daar hetzelfde resultaat!
Ik was destijds enorm fit, zat altijd op sport, fietste naar school, was misschien zelfs iets te slank, en heel erg gespierd, judo gedaan, voetbal, etc etc.
Conditie was ook niet slecht!
Op het moment ben ik wel iets te zwaar, wat mijn eigen schuld is aangezien ik tijdens een depressie thuis ben gaan zitten en teveel ben gaan eten.
Maar dat telde destijds dus niet mee.
Ik ben al eens naar de dokter geweest met dit verhaal, ook omdat mijn vader al 2x een hartaanval heeft gehad! Naar hij zij dat het regelmatig klonk en hij geen afwijkingen hoorde, het was wel wat snel, maar dat is verder geen probleem…
Nou is mijn vraag dus, is dat wel normaal? Kan het geen kwaad voor mijn hart? Ben ik niet gevoeliger voor een hartaanval op deze manier?
Misschien dat iemand wat erover weet of dat iemand hetzelfde heeft?
1 reactieReagerenJohn (moderator)
21 juli 2014 om 19:58Er zijn mensen die van zich uit een hogere hartslag hebben. Dat hoeft geen probleem te zijn. Het hoeft ook geen indicatie te zijn voor verhoogde risico t.a.v. een hartinfarct. Wel zou het goed zijn om dit een keer te laten onderzoeken. En dart kan door middel van een inspanningstest. Vraag dus de huisarts om een verwijzing voor een onderzoek.
Reageren