- EAG6 november 2017 om 00:56
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een maand last van duizeligheid tot zwarte vlekken zien bij intensieve inspanning. Dit is voornamelijk bij 3*10min op ongeveer 80% van mijn kunnen ergoen (roeiapparaat). Dit begint meestal met een licht tintelend gevoel in mijn achterhoofd/bovenkant nek. Naar aanleiding hiervan ben ik gaan trainen met hartslagband. Hierbij steeg mijn hartslag heel snel(wel geleidelijk) naar de 180 en dan iets rustiger tempo door naar de 190/195. Wat ik hoor is dit erg hoog, ik zit na één minuur rustig uitbwegen wel al snel wel weer op de 120. Maar ook bij rustig fietsen naar de winkel zit ik al snel op 140. Dit zakt ook weer redelijk snel maar blijft wel relatief hoog op 95 terwijl mijn rusthartslag 66 is. Verder sport ik zo 5 maal per week minimaal een uur, en ben verder een actief persoon. Ik ben nu 21 jaar 1,66 en 55kg (vrouw).
Nu ben ik hier al mee naar de dokter geweest die weet echter niet zo goed wat het is aangezien mijn bloeddruk en bloedwaarde(ijzer, schildklier, alle mineralen en vitamine) wel normaal zijn. Verder ligt het ook niet aan suiker tekort, dit heb ik namelijk uitgebreid getest. Ik heb wel binnenkort een sporttest bij sportarts, maar in de tussentijd ben ik toch benieuwd wat voor iets dit kan zijn.
Alvast bedankt.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 november 2017 om 09:07Voor jou leeftijd is de HFmax (maximale hartslag bij inspanning) ca 195 slagen per minuut. Als je hier iedere keer tegenaan zit, is je trainingschema net iets te zwaar. Belangrijk is dat je hartslag na inspanning, bij rust, weer snel terugzakt naar een normaal niveau.
Ik zie niet meteen een probleem in je hartslag. De tintelingen die je krijgt kunnen eventueel worden veroorzaakt, door een verkeerde ademhaling of een te hoge inspanning.
ReagerenEAG6 november 2017 om 09:20Het probleem is dus dat ik bij een veel minimalere inspanning al snel op die hartslag 190 zit. Waardoor überhaupt trainen langer dan 5 minuten onmogelijk zou worden.
Die verkeerde ademhaling zou inderdaad wel kunnen, is het normaal dat je dan alleen niet echt een benauwd geboel krijgt?
ReagerenJohn (moderator)
6 november 2017 om 10:29