- L21 januari 2026 om 09:38
Goededag allen. Ik loop al langere tijd met een enorm bonzend gevoel op mijn borst en keel. Het is net alsof je een ongelofelijk klap van binnen krijgt (geen pijn) of een schrikgevoel in de keel. Nu is de diagnose van de cardioloog
normale cortonen, zachte ejectiesouffle zonder uitstraling
Extrastoylie (excuses als ik het verkeerd schrijf).Ik heb ook met een holter gelopen en hier is het volgende uitgekomen
PVC 3x <1%
PAC 1x <1%Ik heb oprecht al meerdere malen de huisarts gebeld wat dit nu exact betekend. Maar krijgt eigenlijk enkel als terug koppeling “uw hart is gezond, geen reden voor zorgen”.
Maar ik blijf me oprecht zorgen maken, puur omdat ik niet echt een goede uitleg erbij krijg. Ik kan wel gaan googlen, maar dan krijg ik de meest bizarre dingen om de oren. Waardoor ik me juist wel zorgen ga maken.
Ik hoop dat een huisarts hier op het forum me wel een iets gedetailleerder antwoord kan geven dan “uw hart is gezond, geen reden voor zorgen. Leer er mee leven”. Want hier heb ik precies niks aan, of juist wel?
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
21 januari 2026 om 18:13Je zou je arts het nog eens goed kunnen vragen…?
Reageren
Maar: Extraslagen vanuit boezem (PAC) of kamer (PVC) komen veel voor. Sommige mensen voelen deze extraslagen helemaal niet, anderen juist wel..
PAC’s (Premature Atrial Contraction) en PVC’s (Premature Ventricular Contraction) < 1% is normaal.Om eea te verminderen: zorg voor vermindering van stress, koffie gebruik, roken, vermoeidheid...