- Thomas28 mei 2018 om 21:28
Hallo, ik ben 16 jaar oud en ik heb inmiddels twee maanden lang last van steekjes/schokken. Mijn huisarts weet er al van, ik ben ook doorverwezen naar een cardioloog. Gesprek met haar gehad over mijn klachten, heb daarna met een hartfilmpje gemaakt en een echo. Hartfilmpje was goed en hoe het eruit zag volgens mijn cardioloog “echo” zat het er ook goed uit. We hebben vervolgens een nieuwe afspraak moeten maken voor een inspanningstest en een holteronderzoek. Aangezien ik die schokken/steken niet tijdens de hartfimpje/echo had. Vond ze het nodig om mijn hartritme te volgen tijdens mijn dagelijksleven. Vind ik persoonlijk fijn, want zodra ik zo’n schok weer krijg weet ik dat het geregistreerd wordt.
Afspraak is over ongeveer twee weken, totdan moet ik helaas nog afwachten.
Er zijn nog andere factoren, zo heb ik pas geleden uitslag gekregen van mijn bloedprik. Alles bleek goed te zijn (schildklieren etc), alleen had ik een tekort aan vitamine d. Daarvoor heb ik vitamine d pillen gekregen, zo’n tabblet bevat 800 IE en ik moet die 3x perdag nemen. En daarnaast me blootstellen aan de zon.
Daarnaast heb ik 1 keer in de twee weken afspraak bij de fysiotherapeut voor mijn ademhaling. Ik heb namelijk laatste tijd last van kortademigheid. Alhoewel dat nu beetje verminderd is, ik denk doordat ik extra vitamine d binnen krijg.
In iedergeval ik vroeg me af wat ik nou eenmaal kan verwachten. Mijn klachten zijn nog niet “gevonden “en ik krijg nog altijd te horen van mijn huisarts dat ze nog niks weten hoe en wat. Ik heb het met mijn ouders over gehad, die weten het ook niet. Ik ben bang dat het loop der dagen steeds erger wordt en dat ik misschien nog een operatie krijg. Uiteraard probeer ik zo weinig mogelijk erover na te denken, aangezien ik dan begin te hyperventileren.
10 reactiesReagerenJohn (moderator)
28 mei 2018 om 21:43Ik denk toch, dat je klachten veroorzaakt worden door je ademhaling en hyperventileren. Maar dan niet hyperventileren zoals je dat kent van aanvallen, maar chronische hyperventilatie.
ReagerenThomas29 mei 2018 om 00:20Ik hoop stiekem inderdaad op een chronische hyperventilatie, dat het onbewust gebeurt zonder dat ik het in de gaten hebt. Alleen zou ik niet waardoor het ontstaan is aangezien ik regelmatig rustig ben en niet zo vaak tot nooit last heb van stress.
Maar mijn huisarts heeft me verteld dat hyperventileren in principe geen schokken kunnen veroorzaken, zeker niet in het gebied waar me hart zit. En dat het misschien mogelijk hartproblemen zijn aangezien ik daarnaast ook nog langdurig leefde met een tekort aan vitamine D.
ReagerenPeter29 mei 2018 om 02:34Een tekort aan vitamine-D geeft meestal problemen met botten en tanden, maar het kan ook spierzwakte en spierkrampen veroorzaken. Je hart bestaat voornamelijk uit spierweefsel. Het kan dus wel zijn dat het tekort aan vitamine-D spierkrampjes heeft veroorzaakt die jij voelt als schokjes. Bij elektrische schokken verkrampen je spieren immers ook.
ReagerenJohn (moderator)
29 mei 2018 om 09:39Ik ken toch wel meer mensen met chronische hyperventilatie die dit soort klachten hebben.
ReagerenThomas30 mei 2018 om 01:00Dat is exact wat mijn cardioloog vertelde na mijn echo/hartfilmpje @Thomas. Maar wat ik kan nu eenmaal verwachten?
ReagerenJohn (moderator)
30 mei 2018 om 01:07Wat bedoel je met wat je kunt verwachten?
Ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsiefeningen en ontspanningsoefeningen
ReagerenThomas30 mei 2018 om 01:13Ja ik heb momenteel om de twee weken een afspraak bij de fysiotherapeut, maar die geeft aan dat mijn ademhaling goed is. Ademhalen doe ik al sinds mijn jeugd vanaf mijn buik, ademvasthouden kan ik redelijk lang (rond de minuut) volhouden. Ademfrequentie zit bij mij altijd tussen 7-8 ademhalingen per minuut. Daarnaast doe ik 3x per week aan hardlopen omdat ik regelmatig thuis zit achter mijn computer.
Maar mijn fysiotherapeut wacht ook eigenlijk af op de uitslag van mijn holteronderzoek, totdan kan ik nog wel altijd mijn afspraak eerder plannen als het echt niet gaat.
ReagerenThomas2 juni 2018 om 23:33Update
Blijk dat ik een hartaandoening heb, genaamd “Angina Pectoris”. Één van mijn kranslagader zou mogelijk vernauwd zitten. Ik krijg morgen een MRI scan.
ReagerenJohn (moderator)
2 juni 2018 om 23:36Ow.  dat is dan wel wat minder, maar goed dat het dan is ontdekt en het is goed behandelbaar… Succes ermee en beterschap !
ReagerenBart21 januari 2023 om 10:23Ooit duidelijkheid gekregen? Zelfde klachten hier.. Waarschijnlijk geen hyperventilatie, kwam i.i.g. niks uit mijn hyperventilatieprovocatietest
Reageren