Zoeken Vraag het forum

Te hoog cholesterol???

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Bijnaamloos vandaag

Ik heb nu enige tijd DM 2 en slik 2x 1000mg metformine per dag sinds september 2021
    Het afgelopen half jaar ben ik 8 kilo afgevallen, meer gaan bewegen en gezonder gaan eten. Ook slik ik netjes de metformine.
    Nou heb ik deze week m’n bloed laten prikken. M’n glucose nuchter is ondanks het afvallen, bewegen en de metformine van 8,2 naar 8,6
    M’n hba1c van 44 naar 49
    Ik snap er niks van want ik heb minder klachten. Is het niet gek dat dit omhoog is gegaan ?
    De vorige keer vond de diëtiste mijn cholesterol al vrij hoog en zei ze dat de kans groot was dat als het weet te hoog was ik medicatie zou moeten slikken. Ook m’n cholestrol is omhoog.
    Weet iemand hoe dit kan?
    Alles valt binnen de waardes van het lab dus ik vraag me af of die medicatie wel nodig is. Wie weet vanaf welke waardes je medicatie krijgt?
    Stijging na 6 maanden:
    Totaal cholesterol van 4,6 naar 5,9
    Hdl van 1,0 naar 0,8
    Ldl van 2,7 naar 4,4
    Triglyceriden van 1,6 naar 2,4

Ik snap niet hoe het kan. Wie heeft een idee en kunnen deze waardes kwaad,?

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat er toch echt iets fout gaat met eten en drinken hoor. Dat zou namelijk nagenoeg de enige verklaring kunnen zijn waarom je cholesterol stijgt, je bloedsuiker en ook je Hba1C. En ja de waarden kunnen kwaad. Je hebt een verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen.
    Vraag met graag eerlijk antwoord: Je houdt je ALTIJD aan je dieet, of heb je van die dagen dat het gewoon mis gaat en niet lukt?

Reageren
    Bijnaamloos vandaag

Beste John.

Ik houd me er echt keurig aan. In ruim een half jaar alleen 1e kerstdag, oudjaarsdag en met m’n verjaardag half februari iets buiten de afgesproken lijst geheten. Het is nog elke dag afzien maar het is voor een goed doel. Ik heb nog behoorlijk wat kilo’s te gaan dus ik heb ook weinig keus want ik wil geen gastric bypass waarover ze al 2x zijn begonnen.
    Het gekke is dat alles wel binnen de normaal waarde van het lab valt. Weet jij wanneer je medicatie moet? Is dat vanaf een bepaalde waarde?
    Wat zou ik er nog meer aan kunnen doen?

Reageren
    John (moderator)

Je cholesterol is hoog genoeg voor medicatie. En dan vooral omdat je cholesterol stijgt als je het dieet goed volgt en voldoende beweegt. Maar dat geldt dan ook voor de stijgende bloedsuiker. Hier zal dan toch door een internist naar gekeken moeten worden

Reageren
    Bijnaamloos vandaag

Bedankt John voor je steeds duidelijke reactie.
    Ik kan het van de glucose ergens nog wel voorstellen maar iedereen zegt altijd dat je bij 5 tot 10% gewichtsverlies al positieve effecten ziet. In september woog ik 128 kilo en was m’n BMI 48.8. Ik woog vanmorgen 119 kilo en m’n BMI is nu bijna 45. Bijna doel 1 bereikt. Ik ben zelf zo stom geweest het er allemaal aan te eten dus ik kan het er ook zelf afkrijgen al is het bewegen door m’n overgewicht wel lastig.
    Ik ben pas 24 en goed gemotiveerd en moet er zonder teveel medicatie en medische ingrepen wat aan te doen. Ik ben al afgevallen dus het komt vanzelf goed. Ik had alleen gehoopt gelijk te zakken want ik zou maar 500mg metformine krijgen maar uiteindelijk is het nu al 2x 1000 en is het weer omhoog gegaan. Ik wil niet nog meer. Het advies is een gbp en ik wil dat liever niet. Met het hoge cholesterol en stijgende glucose ben ik bang te moeten starten met meer medicatie of straks insuline spuiten. Dat zijn gewoon angsten.
    Van het cholesterol snap ik niet. Dat staat toch los van je BMI maar gaat over het eten?
    Ik dacht dat dat niks met je gewicht te maken heeft.

Dat was m’n laatste vraag. Sorry voor alle vragen maar ik ben gewoon bang wat donderdag de diabetes verpleegkundige van de huisarts gaat zeggen

Reageren
    John (moderator)

Cholesterol heeft wel met je BMI te maken hoor.
    Als bewegen moeilijk is, wat ik kan begrijpen, dan zou je er eens over kunnen denken om te gaan zwemmen. Omdat je toch behoorlijk overgewicht hebt, is bewegen in water veel makkelijker

Reageren
    Suzan

Hey,

Wat je ook nog kunt doen,is kijken of bij jou de omgeving ook life style programma’s worden aangeboden.
    Bij een hoog bmi wordt dit twee jaar vergoed vanuit je basisverzekering.
    Je krijgt dan in die twee jaar allerlei begeleiding om af te vallen:een personal trainer voor een steeds op jou aangepast beweegschema,een diëtist, mentale hulp indien je dat nodig bent en als je wilt, ook groepssessies met “lotgenoten”.
    Deze mensen helpen je twee jaar lang om je een nieuwe levensstijl aan te leren,die ook na het programma is vol te houden.
    Zo’n programma is vaak heel succesvol,omdat je er niet alleen voor staat en het ook een stok achter de deur is om vol te houden.
    En uiteindelijk doe je het op eigen kracht, zoals jij zegt graag te willen

Reageren
Reageer op: Te hoog cholesterol???
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.