Ik heb al jaren vele vreemde klachten. Ze begonnen in mijn puberteit met steken in de borst. Meerdere keren mee naar de huisarts geweest, maar die zei na kort onderzoek altijd: er is lichamelijk niets aan de hand, het komt door stress.
Inmiddels ben ik 30 en de klachten blijven. Ik heb klachten als:
- Vaak benauwd
- Hartkloppingen, voelt alsof mijn hart uit mijn borstkas komt zetten maar hartslag is wel normale frequentie, dus niet versneld.
- Snel buiten adem, kortademig, weinig energie, een trap oplopen zorgt er al voor dat ik bovenaan echt even op adem moet komen.
- Nog altijd steken in de borst.
Nu ben ik de afgelopen 15 jaar weet ik het hoe vaak bij de huisarts geweest. Deze luistert naar mijn hart en concludeert: het klinkt goed, dus het is echt niets anders dan stress waar je last van hebt.
Afgelopen zomer ben ik in het ziekenhuis geweest voor een kleine operatie onder narcose, waarbij ook het hart van tevoren is beluisterd en tijdens de operatie in de gaten is gehouden, en ook toen was er niets mis. Een sterk, gezond hart.
Nu dus de grote vraag: als de huisarts al zo vaak heeft geluisterd, en in het ziekenhuis voor en tijdens de operatie ook niets gezien is, kan ik er dan op vertrouwen dat mijn hart inderdaad gewoon goed is en de klachten echt met stress te maken hebben? Want ik vind het soms toch best eng.