- Anoniem18 maart 2014 om 21:16
Beste lezer,
Vandaag ben ik bij de reumatoloog geweest vanwege mijn hulpvraag over mijn handen. Al tijden heb ik last van mijn handen. Ze zwellen ’s nachts, en regelmatig ook overdag, op. Mijn knokkels zijn dan vuurrood en ik heb tergende pijn in mijn handen. Mijn aders liggen bovenop m’n handen. Datzelfde geldt voor de aders en spieren in mijn armen. De reumatoloog heeft zelfs foto’s van mijn handen laten maken omdat zij dacht aan een botziekte. Dat bleek gelukkig niet zo te zijn. Helaas moest ze me naar huis sturen met de conclusie: “Ik durf er echt niets over te zeggen. Ik weet niet wat het is.”
Als mijn handen opzwellen en branden, verlies ik ontzettend veel kracht in mijn handen. Ik krijg nog geen fles frisdrank open. Ik lig er nachten wakker van. Ik heb dan zoveel pijn aan m’n handen – en aan de rest van mijn spieren – dat ik er niet van kan slapen.
Misschien is het goed om te vermelden dat ik sinds mijn achttiende officieel ben gediagnosticeerd met fibromyalgie en het syndroom van Tietze.
Voor de duidelijkheid heb ik wat foto’s bijgevoegd. Herkent iemand dit? Heeft iemand wel een diagnose gekregen over dit probleem? Hoe kan ik de pijnklachten verminderen? Ik ben ten einde raad. Ik heb één van de betere reumatologen van Nederland gehad, maar zelfs zij kon er maar niet uitkomen.
[attachment=1017]IMG_0811.JPG[/attachment]
[attachment=1018]IMG_0864.JPG[/attachment]
[attachment=1019]IMG_0855.JPG[/attachment]
[attachment=1020]IMG_1040.JPG[/attachment]
Met vriendelijke groet,
Riccardo de Wit8 reactiesReagerenAnoniem18 maart 2014 om 21:18Ik moet er bij vermelden dat ik nu twintig ben (dus nu twee jaar officieel fibromyalgie heb, maar ik heb al sinds mijn 13e klachten die horen bij fibromyalgie).
ReagerenJohn (moderator)
18 maart 2014 om 21:35Zou je een foto kunnen maken van je waarbij je hand helemaal plat ligt? Zorg dan wel even voor een heldere ondergrond en gespreide vingers. De foto van de bovenkant nemen.
ReagerenAnoniem18 maart 2014 om 21:53John (moderator)
18 maart 2014 om 21:59Het hoeft niet perse een foto van zo’n aanval te zijn. Ik wil nl de vorm van je vingers en vingergewrichten bekijken. Je hoeft je hand ook niet perse plat te leggen, als het maar een foto is van een vlakke hand tegen wat lichtere achtergrond dus loodrecht op de hand genomen.
ReagerenAnoniem3 december 2014 om 19:25Hallo Riccardo,
Ik heb precies dezelfde handen als jou. Ze hebben alleen een paar jaar geleden het syndroon van Tietze geconstateerd maar geen fibromyalgie.
Bij mij begon het aan mijn rechterhand ander half jaar geleden. Naar de dokter geweest en ontstekingsremmers gekregen daarmee ging het niet weg. Doorverwezen fysio die zei dat ik peesontsteking had en me adviseerde een brace te dragen. Nadat ik die op maat had laten maken en de klachten niet weg gingen doorverwezen naar reumataloog, door bloedonderzoek en foto geen reuma geconstateerd. Heb toen wat prikken in mijn pezen gekregen en moest dat even aanzien. De pijn werd wel minder naar bleef helzelfde.
Ben daarna weer terug gegaan naar reumatoloog en die verwees me door naar plastische chirurgie maar daar stond ik met 2 tellen weer buiten en zei ‘ik hoef je niet te opereren aan je hand dus wees maar blij’…blij?? Ik wil gewoon weten wat ik heb en niet zoals ze zeggen ermee leren leven. Want ik kan er pas mee leren leven als ik weet wat ik heb zodat ik dan ook de mensen in mijn omgeving ook een antwoord kan geven hoe en waarom mijn handen zo zijn en ik beperkt ben.
Ik ben net al jij ten einde raad en heb sinds een maand weer erg last ervan maar nu aan mn linkerhand en een klein beetje aan mn rechterhand.
Als jij al wat meer weet dan hoor ik het graag. Ik ga morgen de dokter bellen want het voelt alsof mijn huis scheurt als ik t teveel beweeg.
Grt Vanessa
ReagerenAnoniem21 maart 2016 om 22:06Verhaal komt me zo bekend voor artsen ziekenhuizen reumatoloog ortopeed alled gezien alle onderzoeken en laatte was laat een silversplint aanmeten zal vast helpen. Okay hoop kosten verder maar krijg nu echt vervorming an mijn handen en pijn is verschrikkelijk. Wil niet meer terug kosten lopen zo op en ben bang weer naar huis te worden gestuurd. Bij gevoegde foto is nog niet eens op zijn top bij inspanning zoals stofzuigen of kou is het echt verschrikkelijk.
ReagerenMonique26 april 2017 om 22:24is er al meer duidelijkheid? Ik heb het zelfde hier. Jaren geleden na ontdekken van onstekkingen in borstbeen conclusie TietZe gekregen. Is niks aan te doen alleen ontstekkkngsremmers. En inbinden helpt wel als de pijn op top zit. Maar dat is ruim 10 jaar geleden. Nu laatste 5 jaar gezwollen handen vooral na wat inspanning. Flessen openen nee kan niet. Paar keer per maand ontstekkingen in mijn hand en pols. En dan weer pillen, maar schiet niet op snachts slecht slapen van de pijn pfff. Onderzoeken gehad reumatoloog ergoloog artsen orto alles gehad. Zien allemaal dat er duidelijk iets aan de hand is. Handen zijn vervormd en altijd bulten mcp gewrichten. Nu 3 jaar silversplint en moet zeggen zwellingen niet weg maar pijn 70 % wel. Maar nu ook duim en pols verschrikkelijke pijn dag en nacht elke beweging. Tot tranen aan toe. Nu toch weer terug naar de arts gaan. Naam geven doen ze niet echt. Ja een zegt artrose andere reuma waarde in bloed was ook niet goed. Maar muts van een reumatoloog kletste alleen keek ff naar mijn handen. En zei ohhh dat ziet er niet goed uit. Maar ik weet het niet heeft ze niet aan geraakt niks.
ReagerenCatootje27 april 2017 om 09:57Kan handig zijn om ook wat aan de oorzaken te doen. Bij ontstekingen spelen verzuring van je lichaam en ontstekingsbevorderende voeding een rol. Zo bevorderen granen, nachtschadegewassen en suiker onstekingen. Omega 3 en kurkuma werken juist ontstekingsremmend en er zijn nog wel meer natuurlijke ontstekingsremmende voeding en andere middelen. Zo is PEA (palmitoylethanolamide) een pijnstillende en ontstekingsremmende stof. MSM kan ook ontstekingsremmend werken. Maar laat je gezondheid niet van een medicijn afhangen, of het natuurlijk of chemisch is, het gaat om je hele eet- en leefpatroon aanpassen. Artsen weten vaak veel dan ziektes bestrijden maar weinig van de biochemie van je lichaam. Een middel als natrium phosphoricum kan helpen om de zuur-/basebalans in je lichaam te verbeteren.
Vaak spelen er ook tekorten in je lichaam, allerlei vitaminen, mineralen, bepaalde vetzuren, aminozuren en andere stoffen zijn nodig voor allerlei lichaamsprocessen. Onder andere magnesium, vitamine B/B12 en vitamine D. Bij fibromyalgie is vaak het serotonine te laag. Is ook bij te sturen met goede voeding, bepaalde supplementen en aanvullende middelen. Bij elke ziekte is er ook een emotionele achtergrond.
Reageren