Zoeken Vraag het forum

Pijnlijke, rode, dikke, ontstoken knokkels.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • xMissy

Hallo,

Ik heb last van mijn middelste knokkels van mijn vingers. De klachten begonnen afgelopen september. Ik dacht ´gaat vanzelf wel weer weg´ tot me vriend er naar keek en mij verplicht naar de huisarts stuurde.
    Mijn huisarts gaf mij meteen remmend ontsteking medicijnen, die hielpen niet. Ik liep als een zombie erbij toen. Hij had me ook door gestuurd naar de reumatoloog. (mijn huisarts dacht dus niet aan winterhanden) De eerste reumatoloog wist het ook niet, heb bloed geprikt, urine onderzocht en foto´s laten maken. Alles ziet er goed uit. Bij de eerste afspraak in eind november was het weer weg getrokken. Bij de tweede afspraak voor de uitslag was het nog niet terug gekomen.
    Nu heb ik het weer sinds 2 weken. Ik heb meteen de reumatoloog gebeld. Maar ik kreeg een afspraak bij een andere arts.
    Daar ben ik afgelopen afgelopen woensdag geweest. Zij weet het ook niet. Ze weten dat er een ontsteking in zit, in de knokkels. Ze denkt aan winterhanden. Maar ze denkt niet dat het reuma is. Ik heb weer remmend ontsteking medicijnen gekregen (naproxen). Andere medicijnen die ik toen van de huisarts had gekregen. Die moet ik nu 3 weken slikken en dan terug komen om te kijken of het heeft geholpen of niet.

Mijn symptomen: Dik, rood, pijnlijk en ochtend stijfheid. Als ik een van mijn knokkels stoot dan verga ik van de pijn. Ringen kan ik niet meer dragen en zware dingen op tillen lukt ook al niet meer. De eerste keer toen ik het kreeg waren het alleen 4 vingers aan allebei de handen, nu zijn mijn duimen er ook bij gekomen.
    Andere gewrichten doen geen pijn en functioneren goed.

Ik ben hier door erg onzeker. Het frustreert mij en ben de hele dagen mee bezig. Het hindert mij op stage, school en op me werk, zelf thuis met de dagelijkse dingen zoals koken, boodschappen en schoonmaken. Ik ben 24, dus te jong voor reumatoïde artritis (zegt de dokter) Maar alle symptomen lijken daar op. Winterhanden heb ik minder symptomen, mijn knokkels begonnen in september, niet in de winter dus, en het zijn alleen de middelste knokkels, soms trekt de pijn door naar mijn handen knokkels, maar heb het niet in de top van mijn vingers.

Kan iemand mij helpen hiermee. Mee denken.

Alvast hartelijke dank,

53 reacties
    Reageren
    Stefan

Ik heb ook rode knokkels, maar meer ook niet. Mijn handen zijn mooi blank en dan best rode knokkels, rood genoeg om op te vallen, maar verder geen pijn of andere dingen te voelen of zien. Tja, ’s ochtends wat stijf, maar dat lijkt me normaal.

Reageren
    Atta

Hallo Missy.

Wat een bekend verhaal!
    Ik heb exact dezelfde klachten, soms krijg ik ook bulten op mijn tenen. Het begint altijd aan de zijkanten van de vingers en knokkkels.
    Soms is de roodheid en onsteking even weg maar de gevoeligheid van de knokkels blijft. Zomer of winter maakt ook niets uit, het kan zomaar weer de kop opsteken.
    De huisarts en reumatoloog kunnen me niet verder helpen.
    Ik slik geen medicatie, het enige dat me helpt is het twee keer daags insmeren met creme fusidinezuur in triamcinolon.

Ben wel heel benieuwd of je er verder mee komt.
    Ik werk in een huisartsenpraktijk en ook deze artsen hebben geen flauw idee wat het kan zijn….

Reageren
    enda

hoi Missy

ik heb precies het zelfde al van af de pubertijd
    maar niemand kon me helpen de huis ards stuurde me steeds weg met een zalfje nu ben ik 39 en heb en nu ook schouder klachten bij weer naar de dokter met moeite heb ik een verwijskaart gekregen voor de reumatoloog daar bloed geprikt maar ze konden niets vinden tot dat ze foto s maakte van mijn handen daar op is te zien dat het wel degelijk reuma is
    Dus zorg dat je een foto kunt maken dan weet je meer

Reageren
    Linda

Mijn dochter heeft ook pijn in de knokkels van haar vingers en ervaart dat haar vingers stroef bewegen; de huisarts heeft aangegeven dat het waarschijnlijk om het syndroom van raynoud gaat. Is dit bij jou ook geopperd?
    vr. groet,
    Linda

Reageren
    Anoniem1
    Hans

Hallo allemaal,
    De omschrijvingen kloppen precies, als je ergens tegenaan klopt met je knokkels doet dat inderdaad goed pijn. Ik heb er zelf nu ongeveer 3 of 4 jaar last van en nog niet naar de doktor geweest. Bij mij begint het in de herfst als het kouder wordt. Bij sterke weersveranderingen van temperaturen in herfst en winter zijn bij mijn de momenten dat het opspeelt. Als je dan een vuist maakt doet het ook pijn in de knokkels. Ik ben benieuwd of er iets uit komt.

Reageren
    Driesje

Ben na 3 jaar maar eens gaan kijken op google naar de ziekte die bij de klachten hoort. Nu kom ik dit tegen en idd. een bekend verhaal.

Heb het in mijn rechterhand, waarvan de wijs, middel en ringvinger. Ze zeggen dat ik het syndroom van Raynaud heb. Heb veel last van paarse handen en het gevoel (met name in de koudere perioden van het jaar) dat de handen (bloedvaten) op klappen/spanning staan.

Ben bij een reumatoloog geweest maar idd. geen reuma. 2 jaar geleden was een vinger zo dik dat ik die niet kon buigen en idd. zoals jij zegt. Je kunt dan je veters nog niet eens strikken.

Ze zeggen bijv. vermijdt kou e.d. Nou ik werk niet buiten en ben veel binnen….dan nog krijg ik het….ik ben vooral benieuwd wat je er tegen moet/kunt doen.

Reageren
    phaedra

hallo,

Ik heb het zelfde probleem. Ik kom vandaag van het ziekenhuis vandaan en uit de uitslag van de reumatoloog kwam niets. Ze hebben foto’s van mijn hart longen handen en voeten gemaakt en bloed geprikt. Wel heb ik ook last van Fibromyalgie, maar dit is een spierziekte. De reumatoloog heeft mij doorverwezen naar een dermatoloog, waar ik begin mei terecht kan. [img]http://www.dokter.nl/media/kunena/attachments/legacy/images/april2013_031.jpg[/img]

Reageren
    Laura

Ik heb Raynaud.
    Helaas enige dat helpt; bloedverdunnende medicijnen . (nifedipine)
    En stoppen met roken…

Reageren
    Anoniem

hallo mijn naam is Vienna , ik wou even laten weten dat je niet alleen bent, ik heb net hetzelfde alles wat je omschrijft heb ik ook… ik ben ook al naar ziekenhuizen en dokters geweest alles lijkt in orde te zijn , ik weet het ook niet meer hoor … ik kan er echt niet meer mee leven zo pijnlek is het ik heb een peuter van bijna 2 en mijn werk waar ik constant met mijn handen bezig ben
    groetjes

Reageren
    Anoniem

Ik heb ook last van pijnlijke verdikte bovenste knokkels op mijn wijs- en middelvinger. Ook zijn ze rood en als ik me stoot doet het behoorlijk pijn. Naar huisarts geweest en bloed onderzocht op artrose en reuma. Beide niet het geval. Slik al jaren bloedverdunners en toch last, dus ook dit lijkt me geen oplossing.

Reageren
    John (moderator)

Gebruikt u ook statines? (middelen tegen een hoog cholesterol)

Reageren
    Anoniem

Ik heb exact dezelfde klachten. Bij mij is enkele jaren geleden bij ExpertClinic, Noduli van Heberden geconstateerd. Het is een vorm van artrose. Bij een eerder bloedonderzoek was bij mij ook artrose uitgesloten., dus dat zegt niks.

Reageren
    patpeeters

Wat herkenbaar allemaal. Ik lees echter verschillende klachten. Zo pik ik er een aantal mensen tussen uit met vergelijkbare klachten als dat ik zelf heb:
    – Middel- en wijsvinger van rechtste hand;
    – klachten vanaf herfstmaanden;
    En inderdaad weet de huisarts en het ziekenhuis niet wat het is (in mijn geval na jaren van onderzoek). Ik geloof niet in Ranauyd tenzij die ziekte verschillende gradaties overkomt. Ik heb wel een verkleuring in de huid maar heb absoluut geen paarse handen. Bovendien beperkt de pijn zich tot 2 knokkels (van de ring- en middelvinger).

Ik zag het al aankomen de afgelopen weken, dikke en stijve knokkels met rode huid. Vannacht werd ik wakker met een flinke pijn aan mijn ringvinger.

Ook ik ben bijzonder geïnteresseerd in tips.

Reageren
Reageer op: Pijnlijke, rode, dikke, ontstoken knokkels.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.