- Iefje23 juni 2025 om 16:02
Chlorestorol verhoogd
Eet
En drink gezond en beweeg genoeg4 reactiesReagerenJohn (moderator)
23 juni 2025 om 17:46Als het niet aan voeding ligt, zal gekeken moeten worden wart dan wel de oorzaak is. Dat zul je dan met je huisarts moeten bespreken.
Reageren
Peter (huisarts)
24 juni 2025 om 12:46Cholesterol is een basisstof voor het lichaam waaruit o.a je hormonen gemaakt worden. Een overdaad kan ook negatief effect hebben op hart en vaatziekten. Maar dat is maar een “risicofactor”: hoe is het gewicht, je bloeddruk, suiker, zijn er verder hart vaatziekten (ook in de familie) , etc.
Reageren
Als we in de huisartsenpraktijk cholesterol bepalen en de waarde interpreteren moeten al deze factoren meegenomen worden. Dus overleg met je huisarts c.q. praktijkondersteuner!DJ13 oktober 2025 om 12:0044j, man, sporter, 60kg, 1.77m, gezond.
Cholesterol van 240 (al heel mijn leven), LDL 140. Perfecte bloeddruk, geen familie ziektes.
Belde vorige week met HA voor mijn bloeduitslag en was collega van mijn normale HA, die wou mij zien om statines voor te schrijven.
Is dit nodig? Zal in de loop van de week nog is proberen om mijn HA te pakken te krijgen.Zijn er supplementen om cholesterol te verlagen, Berberine,…?
ReagerenDJ27 maart 2026 om 19:08Jij hier iets over Peter?
Reageren