Afvallen door psylliumvez"/> Afvallen door psylliumvezels en/of Yakult? - Medische Forum - Dokter.nl

Afvallen door psylliumvezels en/of Yakult?

Korte inleiding:
    Heb al tig jaar PDS, diarree variant. Van alles geprobeerd, niets hielp echt.
    Op een gegeven moment moest ik soms wel 8x per dag (ik denk een virus?). Dan weer dikker, dan weer water/brij. Google maakte me bang (darmkanker).
    Als ik me weeg, weeg ik me altijd s morgens na het opstaan, nadat ik naar de wc ben geweest. De ene keer zit er 2 weken tussen, dan weer 3 weken.

Maar ik ben de laatste tijd afgevallen.
    Dit jaar t/m 7 mei was ik constant tussen de 97,8 en 96,7kg. Gewicht schomelt altijd wel wat.
    Begin mei dus 97,6,
    Half juni 96,1 (iets afgevallen, gemiddeld genomen)
    Begin juli 95,1
    Eind juli 94,1
    Vanmorgen 93,7
    Het gaat dus heel geleidelijk, maar wel 2,5 kg kwijt.
    Ik eet qua voeding en hoeveelheid hetzelfde.
    Ik ben 2e week van mei begonnen met 1 kleine theelepel psylliumvezels (biologisch zonder toevoegingen) per dag.
    Eind mei samen met AB (tegen wondroos) begonnen met Yakult Plus en dat (Yakult) ben ik 1x daags blijven gebruiken.
    Darmen zijn rustiger geworden. Ik moet gemiddeld nog zo'n 2 a 3x per dag voor de grote boodschap, hoge uitzonderingen beide kanten op, daar gelaten. Meestal brijig. Waterdun heb ik het nog maar heel af en toe. Soms een dag dat ik maar 1x hoef en dat voelt voor mij vreemd.
    Soms ook loze aandrang, maar ook dat is bij PDS bekend.

Moet ik me hier zorgen om maken? Kan dit door de vezels komen (zoveel gebruik ik het niet) en/of door de Yakult? Gaat dit verder zakken, hoe ver kan het hierdoor verder zakken?

Kan dit met darmkanker van doen hebben?

Even veel vragen. En ja, ik ben blij met dit gewichtsverlies én dat mn darmen een stuk(je) rustiger zijn geworden. Maar toch..

Reageer

Even een kleine aanvulling,
    Onlangs heb ik voor het eerst een standaard jaarlijkse bloedcontrole gehad. Cholesterol was heel iets verhoogd. Vit B12 is extra aangevraagd, deze was aan de lage kant, dus tabletjes hiervoor slikken.
    HB/ijzer etc allemaal goed.

Verder gebruik ik al geruime tijd (maanden) meidoorn tinctuur (hartrunners en - fladders. Dit ipv reguliere medicatie, i.o.m. cardioloog) en sinds een maand of 2 maretak tinctuur. Op eigen initiatief omdat bloeddruk wat aan de hoge kant was.

Wellicht maakt dit meer duidelijk.

Alvast bedankt

Reageer

Als je je er zorgen over maakt dat je afvalt, kun je beter een afspraak met je huisarts maken voor een algemene controle. Dan krijg je duidelijkere informatie,gebaseerd op onderzoek, dan via een forum (waar ook nog eens geen artsen zijn).

Darmkanker stel je trouwens sowieso niet vast aan de hand van wat gewichtsverlies, mijn vader bleek het een aantal jaar geleden te hebben en die heeft nooit één enkel symptoom gehad,tot hij met spoed werd opgenomen met de verdenking op blindedarmontsteking.

Reageer

Dank je Suus,
    Ik snap wat je bedoeld, maar dit forum is er toch niet voor niets 😊
    Wat naar van je vader...

Ik zeg en hoop ook niet dat dat het is. Google geeft dat o.a. aan. Door mijn PDS is mijn ontlasting al tig jaar niet normaal. Veelal brij tot dun.
    Laatste maanden is dat verandert.
    Ook heb ik, als t wat dikker is, platte dunne ontlasting. Maar ook dát kan bij pds horen. Ontlasting met een doorsnede van 3 - 5 cm heb ik al járen niet meer. Nooit druk om gemaakt ook.
    Tis dat ik tijd geleden echt verandering kn stoelgang merkte. Qua aantal en vorm, zeg maar. Maar ja, misschien ook pds, hoort er ook bij.
    En dan nu met het gewochtsverlies erbij kom ik aan het denken. Wat is er verandert.
    In ieder geval de stoelgang, alhoewel die zich nu lijkt te verbeteren en niet meer 8x hoef, maar ook de yakult en de vezels. Zodoende dat ik me af vraag of dat door de vezels/yakult kan komen.
    Omgekeerd kan ik het me nl wél voorstellen. Als je vaker diarree hebt, verlies je gewicht. Maar is dat ook zo als je darmen zich normaliseren? En dus een normalere stoelgang lijkt te krijgen?
    En hoe snel na inname vezels (kleine theelepel per dag) en/of start yakult kun je dat merken. Is dan een week of 6 niet weinig?

En daar hoop ik antwoord op te krijgen.

In ieder geval bedankt.

Reageer
Reageer op: Afvallen door psylliumvezels en/of Yakult?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif