- Elly13 november 2011 om 19:28
Hallo.
Ik zit met een probleem, ik heb ernstig overgewicht en wil hier vanaf komen. Nou zijn er een aantal factoren die dit heel erg tegenhouden.
1. Mijn gezinsleden halen vaak slecht eten in huis, vaak speciaal voor bepaalde personen als een soort cadeau. Wanneer je dit afwijst voelen ze zich slecht en vinden ze je ondankbaar.
2. Ik ben bang voor bewegen in het openbaar. Ik voel me onzeker over mijn lichaam en tijdens het sporten voel ik me alsof mensen mij non-stop bekritiseren om mijn gewicht.
3. Ik heb diabetes, en daardoor vaak hypo’s. Hierbij moet ik erg veel koolhydraten eten, en eet ik gewoon wat er in huis is. Soms komt het niet omhoog en moet ik gewoon een extra maaltijd eten om te zorgen dat ik bijvoorbeeld met een gezonde waarde kan gaan slapen.
4. Ik gebruik Conceta met als bijwerking dat ik overdag niet veel honger heb en amper wat kan eten, maar s’avonds me helemaal ziek eet. Hierdoor ben ik overdag niet erg actief en s’avonds kan ik het niet meer verbranden.
5. Al mijn tijd besteed ik aan school en mijn hobby’s. Ik heb geen vrije tijd meer over wanneer ik veel ga sporten tenzij ik er mijn hobby van zou maken, wat niet snel zou gebeuren aangezien ik bang ben om in het openbaar te sporten.
6. Ik heb geen activiteiten waarbij ik moet sporten. Alles wat ik doe is achter de computer of op een piano.
7. Ik heb geen tijd voor een heel traject omdat ik me op mijn studie moet richten, maar ook niet genoeg discipline (door mijn ADHD) om zelf het snoep af te wijzen en sporten in te plannen.
Heeft er iemand tips voor iets van deze punten? Ik voel me ongelukkig door mijn gewicht en ik voel me moe en ziek omdat ik alleen maar binnen niets zit te doen. Is er geen school voor kinderen met overwicht of iets dergelijks? Misschien gaat dat iets ver, maar ik zie geen oplossingen meer.
Elly Farenten.
1 reactieReagerenbrenda A14 november 2011 om 12:25overleg met de huisarts, je mag doordat je diabetes hebt niet op eigen houtje afvallen, ook heb je een motivatie probleem.
door af te vallen kun je misschien ook van je diabetes afkomen, dit zou je al moeten motiveren , maar jij hebt allerlei excuses/ dit hebben helaas veel dikke mensen.
Vraag aan huisarts verwijzing dietiste en probeer er dan samen met haar uit te komen./Om te sporten hoef je niet speciaal naar een sportschool, hoewel het daarmee natuurlijk wel wat sneller gaat, maar begin gewoon zelf met iedere dag een paar blokjes te lopen en vaker de fiets te pakken.
Reageren
Door zo ongezond te leven, overdag weinig en ’s avonds veel te eten, loop je wel erg veel risico met je gezondheid. Zou hier zeker aan denken, kans op hart en vaatziekten, nier en oogbeschadiging.
kortom, de knop moet om bij jou, begin met een eerste stap: de huisarts en vanaf nu elke dag lopen en fietsen, En koop een stappenteller, dit motiveert.
groetjes, Brenda