- Andries657 juli 2025 om 12:42
Ik gebruik sinds 2 maanden Ozempic, eerst 0,25 en nu 05 mg. De internist schreef dit voor om van mijn obesitas af te komen.
Gaat op zich goed, in combinatie met koolhydraatarm dieet val ik 0,5 tot 1 kg per week af. In het begin kreeg ik na het inspuiten hoofdpijn, maar dat is over. Ik ga deze week over op 1mg/week.
Wat ik wel heb is een enorm opgeblazen gevoel. Daardoor kan ik weinig eten en heb ik ook forse obstipatie. Ik slik extra vezels van Lucovital en zakjes Movicolon, maar het is en blijft een hele toestand en heb dan alleen een serie kleine, keiharde keutels.
Ik weet dat Ozempic de maaglediging vertraagd en daardoor en opgeblazen gevoel kan optreden en verstopping.
Wat kan ik hier het beste aan doen? Er zijn geen darmproblemen bekend, bevolkingsonderzoek darmkanker was in orde (2 maanden geleden). Wel zijn mijn darmen enorm snel van slag bij stress, wat ik merk aan óf verstopping óf diarree, buikkrampen en veel boeren moeten laten. Zou het de combinatie Ozempic-koolhydraatarm zijn? Het is bekend dat een koolhydraatarme levenswijze ook voor obstipatie kan zorgen.4 reactiesReagerenSuus7 juli 2025 om 12:49Klachten veroorzaakt door voorgeschreven medicatie kun je het beste met je behandelaar bespreken.
Reageren
Neem contact op met de internist, dan komt alles wat je hier nu op een forum meldt, in je medisch dossier en kunnen je zorgverleners er zo nodig op in spelen.Andries6512 juli 2025 om 20:03Dit antwoord zie ik op veel vragen hier. Ja kunt je dan afvragen wat het nu is van dit forum als je met ALLES wat ik vraag naar de huisarts wordt verwezen! Daar ga ik zeker ook heen, maar dit forum is er toch ook om ervaringen uit te wisselen?
Reageren
Anders zie ik het nut van dit forum totaal niet in.Suus12 juli 2025 om 20:16Uiteraard kun je ervaringen uitwisselen.
Reageren
Maar daarmee komen je klachten niet in je medisch dossier en kan er, indien nodig, ook niet door je behandelaar op geanticipeerd worden.
Daarom is het in veel gevallen verstandig het in ieder geval ook met je behandelaar te bespreken.
Ervaringen uitwisselen kan ook zorgen voor verkeerde informatie, waar bij de één een klacht of bijwerking alleen vervelend is, kan in dezelfde situatie voor iemand anders (acuut) ingrijpen van een arts noodzakelijk zijn.
Er staat niet voor niets in de algemene voorwaarden dat het forum geen vervanging van het raadplegen van een arts mag zijn.John (moderator)
12 juli 2025 om 21:53Ozempic is een middel dat wordt gebruikt voor de behandeling van diabetes. Off label wordt het ook gebruikt bij obesitas. En juist dat off label gebruik is dus een reden om bij gebruik van dit middel altijd naar de behandelend arts te verwijzen. Bij sommige vragen kunnen we dan ook niet anders dan naar een arts verwijzen. Via internet kunnen geen onderzoeken of testen worden gedaan.
Reageren
Maar uiteraard kan het uitwisselen van ervaringen ook. Dus wellicht melden zich nog gebruikers van ozempic