Zoeken Vraag het forum

opgezette buik/obstipatie

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste allen,

Het begon allemaal in februari. Ik heb een dag geen ontlasting gehad en na die dag ging het allemaal bergafwaarts. Obstipatie, opgezette buik (leek bijna zwanger). Nu maanden later, is mijn buik iets minder opgezet, maar altijd nog niet als hoe mijn buik voor februari was.

Ik sport regelmatig en eet ook gezond. Ik hou mijn gewicht, vetpercentage, etc goed in de gaten en mijn buik is ook altijd ècht plat geweest.

Ik ben voor mijn klachten bij de huisarts geweest die heeft mij macrogol en elektrolyten voorgeschreven. Dat heb ik lange tijd gebruikt zonder enige vooruitgang. Ik durfde vaak de deur niet uit vanwege mijn buik, het voelde allemaal erg ongemakkelijk.

Vervolgens ben ik getest op:
    – darmparasieten
    – darmontsteking
    – glutenallergie
    – lactose intolerantie

In het ziekenhuis is er ook naar mijn buik gekeken mbv een echo.

Alle testjes waren negatief, behalve de lactose intolerantie. Blijkt dat ik een klein beetje intolerant ben, maar het was niet heel erg dus hoefde niet op een dieet.

De arts zegt mij dat ik dan wel een prikkebare darm moet hebben. Ik heb ook zakjes gekregen die ik eenmaal daags moet opdrinken. Ik kan het maar niet accepteren en wil het er niet bij laten.

Mijn klachten zijn als volgt:
    -opgezette buik (vooral links van mijn buik, net bij de bovenkant van mijn heup)
    -soms winderig/borrelgeluidjes
    -soms obstipatie

Ik blijf een opgezette buik houden zelfs als ik ontlastig heb gehad of als ik de avond ervoor weinog heb gegeten.

Is het niet zo dat je bij pds buikpijn moet hebben? Ik heb nl bijna geen buikpijn, het voelt alleen heel gevoelig aan.

Hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen. Ik weet me echt geen raad meer.. 🙁

16 reacties
    Reageren
    John (moderator)

PDS hoeft niet perse met erge buikpijn gepaard te gaan. Helemaal zonder ben je niet:[quote]Ik heb nl bijna geen buikpijn, het voelt alleen heel gevoelig aan.[/quote] Voor veel mensen is dat buikpijn. Heel goed mogelijk dat je dus PDS hebt.

Reageren
    Anoniem

Dank voor je reactie! Kan het zo zijn dat je ineens pds krijgt? Want voorheen heb ik nooit problemen ondervonden mbt de stoelgangt etc.

Reageren
    John (moderator)

Niet van de ene dag op de andere. Het ontstaat in de regel geleidelijk aan.

Reageren
    Anoniem

Pff dit is herkenbaar: als artsen het niet weten geven ze het gewoon op en zeggen ze dat het maar PDS moet zijn.
    Ik werd op vakantie ziek (maag- en darmklachten) dus niets geleidelijk aan. Helaas zoeken ze nu ook niet verder maar mijn klachten zijn na een jaar gewoon nog steeds aanwezig helaas..
    Ik hoopte op een bacterie of zo, maar dat werd niet gevonden.

Reageren
    John (moderator)

Is er een ontlastingsonderzoek gedaan?
    Ben je ook al bij een MDL arts geweest?
    Is er een colonoscopie of een gastroscopie gedaan?
    Welke zakjes heb je gekregen?

Reageren
    Anoniem

Ja er is wel een ontlastingonderzoek gedaan omdat ze wilden testen op parasieten. Nee ik ben niet bij een MLD arts geweest, want de wachttijd was te lang en daarom ben ik bij een internist geweest. De internist heeft me alleen een lactose intolerantie test laten afnemen en vervolgens de uitslag met mij besproken. Hij heeft niet eens naar mijn buik gekeken, laat staan dat er een gastrocopie is gedaan.

Toen zei de internist zat het wel een spastische darm moest zijn. Volgens mij zei hij dat omdat er bij mij geen klachten zijn zoals bloedverlies oid. Dat was overigens afgelopen dinsdag.

De zakjes heten metamucil (de werkzame stof is 3.4 ispaghula husk anhydricum) en die moet ik 1x daags drinken.

Reageren
    Anoniem

Beste anoniem,

Ja precies! Het is echt zo vreselijk frustrerend omdat je niet weet wat je ertegen kunt doen :(. Vreemd he, dat alles zo ineens in 1 dag verandert.. wat voor onderzoeken heb jij allemaal gehad?

Reageren
    Anoniem

Ja, mijn leven heeft wel een ommekeer gemaakt na het ziek worden (negatief dan..).
    Ik ben op Helicobacter getest via bloed, lactoseintolerantie ademtest, ontlastingsonderzoek naar een parasiet en een gastroscopie.
    Ik had een lichtgeirriteerde maag zagen ze bij de gastroscopie. Maar waardoor wisten ze niet.
    Dus dan gooien ze het op PDS, waar je dus niets mee kan :-(..

Ook ik heb zakjes gehad. Movicolon. Maar daarvan kreeg ik nog ergere darmklachten en ik werd er nog misselijker van. Dus nu doe ik het met lactulose siroop, wat wel redelijk werkt!

Reageren
    John (moderator)

Metamucil is dus psylliumzaad. Een laxeermiddel. Tegen verstopping helpt dat wel maar voor de rest zal het weinig uithalen. Vraag de huisarts voor een colonoscopie of een gastroscopie.

Reageren
    John (moderator)

Sorry, maar ik kan nu niet meer zien welke anoniem op welke anoniem reageert en op welke anoniem ik antwoord aan het geven ben. Het zou handiger zijn als jullie een nickname zouden gebruiken.

Reageren
    esmeetje

Beste Tandor,

Ik heb zojuist een account aangemaakt en deze topic is door mij geopend. Wel balen dat het gewoon psylliumvezels zijn. Is het erg vergelijkbaar met macrogol (waar ik ook niets aan heb gehad)? Je hebt gelijk, denk dat het idd handig is om dat aan te vragen!

Reageren
    esmeetje

Anoniem, wat stom zeg!! Movicolon heb ik eerder ook gebruikt. Dat was het eerste wat ik gekregen had en het heegt bij mij ook niet geholpen. Misschien moet je ook gewoon terug naar de huisarts en vragen of ze meer onderzoek kunnen doen!

Reageren
    John (moderator)

Macrogol is dus ook een laxeermiddel. Weliswaar anders dan psylliumvezels maar wel met dezelfde werking. Het heeft wel minder bijwerkingen dan Macrogol

Reageren
    Anoniem

Esmeetje,

Ja ik ga denk ik binnenkort gewoon terug. Deze klachten belemmeren me met vrijwel alles!

Groetjes Pascalle
    (Ik kan via m’n mobiel mijn nickname niet veranderen denk ik)

Reageren
Reageer op: opgezette buik/obstipatie
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.