- Vrouw24 juli 2026 om 14:47
Hoi.
Ik ben al een paar weken niet goed eraan. Het begon toen ik hydrocobamine vloeistof in mijn rechteroog kreeg. Daarna links een omeprazol korreltje die in mijn oog opgelost is. Geen beschadigingen aan mijn ogen.
Ze dachten aan migraine. Spanningshoofdpijn. Holtes in mijn hoofd ontstoken.Heb nu 4 dagen geen omeprazol in kunnen nemen.
Super misselijk. Kokhalzen, spugen. Duizelig. Heel erg en steken in mijn hoofd. Heb veel pijn in mijn slokdarm en borst. Keel of er iets in zit gevoel is erger. Krijg weinig vocht en voeding binnen.Nu krijg ik antagel om de klachten wat tegen te gaan. Ik hoop dat ik het binnen krijg en binnen hou. Wat kan ik nog meer doen?
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
24 juli 2026 om 17:53Het plotse stoppen met Omeprazol kan een “rebound” effect hebben. Een heftig terugkomen van (mogelijk eerdere) klachten door het weer ineens aanmaken van maagzuur (na een periode onderdrukking ervan door Omeprazol).
Reageren
De oplossing: wachten tot de hettigheid weer over is, en in de tussentijd Rennies, Maalox of Ulcogant nemen. OF de Omeprazol weer hervatten (en misschien wel een hogere dosering) en na voldoende (6-8 weken) tijd afbouwen.Vrouw26 juli 2026 om 14:13Dank U voor Uw reactie.
Van het rebound effect weet ik. Ik gebruik nu een uur na de maaltijden antagel. Ik zit nu op dag 5 met het stoppen van de omeprazol. Ik krijg de medicatie niet meer weg. Eet vloeibaar en weinig en kan ook niet veel drinken helaas.
Ik heb ook vooral andere klachten erbij dan alleen maagzuur. De steken in mijn hoofd zijn erger. Dit was geen klacht voordat ik begon met de omeprazol. Duizeligheid en misselijkheid zijn ook erger. Kan licht weer minder verdragen. Deze klachten kreeg ik na dat ik hydrocobamine en een omeprazol korreltje in mijn oog heb gekregen. Daarom dachten ze aan migraine etc.
Nu ik gestopt ben met de omeprazol is de duizeligheid nog meer toegenomen. Hoofdpijn, steken in mijn hoofd. Misselijkheid ook erger. Dat branden van mijn slokdarm had ik wel verwacht. Gisteren kreeg ik ook pijn op de borst een paar keer en gisteren en vandaag naar mijn linkerarm vooral pijn, vanmorgen ook even rechts. Gisteren bij de huisartsenpost geweest en alleen de bloeddruk was wat laag en verder was alles goed. Ook de ontstekingswaarde 2.2
Hoelang duurt het dat het rebound effect minder word?
Reageren
Peter (huisarts)
27 juli 2026 om 11:38Dat kan wel 2-4 weken aanhouden!
Reageren