Zoeken Vraag het forum

Omeprazol verergert klachten?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik gebruik nu al zo’n 6 dagen omeprazol omdat ik al ruim 3 maanden last heb van maagklachten. Ik ben de hele dag door misselijk, had dan vaak last van brandend en opkomend maagzuur, moet meer boeren dan normaal, soms hoofdpijn en spontane vermoeidheid erbij. Dokter heeft me voor 6 weken omeprazol voorgeschreven omdat ze denkt dat het een maagontsteking is. Nu heb ik wel eerder protonpompremmers gebruikt en die leken goed aan te slaan bij me, hoewel niks genezen was daarna (voornamelijk omdat ik me zo goed voelde dat ik gewoon weer terug ging naar oude eetgewoontes, wat een slecht resultaat had). Ik gebruikte omecat in de tweede week van juni totdat ik er zelf mee stopte omdat klachten erg afnamen en ik gebruikte twee weken omeprazol in de laatste week van juni en de eerste week van juli.

Algoed, nu dus 6 dagen bezig met de omeprazol en de klachten werden opeens heel vreemd en zelfs ietsjes erger in zekere wijze. Het is vreemd, ik kan niet compleet plaatsen of het erger geworden is of niet. Ik merk bijvoorbeeld geen opkomend maagzuur meer, maar ik ben wel iets misselijker dan normaal. Had de afgelopen dagen zo’n extreem knorrende maag dat dat zelfs wel eens misselijkheid verergerde. Ben vooral ’s avonds als ik ga slapen heel misselijk nu. Ik neem de omeprazol ’s ochtends in zo’n 15 minuten voor het ontbijt. Verder heb ik wel nog steeds last van pijn in de maagstreek, of gewoon een algeheel ongemakkelijk gevoel.

Vreemd is dat ik, ondanks mijn misselijkheid, niet mijn eetlust ben verloren. En gelukkig maar, want ik val nu steeds meer af omdat ik gewoon niet goed meer kan eten. Ik probeer wel gewoon aan 6 maaltijden per dag te houden. Ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten, tussendoor. Het is echter wel vrij weinig altijd en zeer licht, maar wel zo gezond mogelijk. Maar goed, einde juli woog ik zo’n 53 kilo (heb sowieso al ondergewicht en ben al naar de diëtist geweest die zelf geen voedingsadviezen gaf voor mijn situatie), maar nu weeg ik zo’n 48, en het neemt steeds af.

Hoort dit gewoon bij het genezen van mijn maag of kan ik het beste de dokter bellen om te vragen om alternatieven? Begin na zo’n 3 maanden met maagklachten en zo’n beetje een ingestort leven erdoor heel wanhopig te worden naar een uitweg.

Helicobacter is niet gevonden (ben pas met de protonpompremmers begonnen nadat dit onderzoek gedaan was) bij me en galstenen heb ik ook niet (echo van de hele buik gehad waarop niks vreemds te zien was).

9 reacties
    Reageren
    Anoniem

Het is heel vreemd want omeprazol bracht de eerste keer geen klachten met zich mee.

Reageren
    John (moderator)

Ik zou in ieder geval terug gaan naar de huisarts en een verwijzing naar de MDL arts vragen

Reageren
    Anoniem

Hoe is het dan mogelijk dat omeprazol de eerste keer geen klachten met zich meebrengt en nu opeens wel de situatie 10x verergert? Vind dat namelijk wel vreemd. Eerste keer leek alles veel beter te gaan erdoor en deze keer ging alles veel slechter.

Reageren
    John (moderator)

Die vraag kan ik helaas ook niet beantwoorden.
    Dat is dan een vraag voor de MDL arts

Reageren
    Ben Thuis

Mijn ervaring is dat omeprazol na drie dagen inname de klachten heeft verergerd. Vooral sterk knagend gevoel. Ik ga nog max. een paar dagen door.

Reageren
    Pieter

Heeft u mischien een alvleesklier probleem? na uw klachten gelezen te hebben

Reageren
    Catootje

Veel mensen hebben een tekort aan maagzuur; dit door voedingspatroon, stress en tekorten aan voedingsstoffen, waardoor een slechtere vertering, waardoor zuurbranden en andere klachten kunnen ontstaan. Maagzuurremmers remmen het maagzuur nog meer en zorgen voor verminderde opname van allerlei vitaminen en mineralen en bij langer gebruik krijg je ook tekorten aan aminozuren en vetzuren.

Reageren
    Robert

Omeprazol komt er bij mij niet meer in. De eerste ker dat ik het nam, op voorschrijven van huisarts, leek het weinig te helpen. Ik moest de dosis verhogen en volhouden. Na ca 6 weken was ik het zat. Nog steeds behoorlijk last van mijn maag. Nadat ik gestopt was verdwenen de klachten binnen een dag! Een paar jaar later had ik weer maagpijn en toch weet naar omeprazol gegrepe Na ca 14 dagen 80mg had ik eigenlijk nog mer last dan daarvoor. Ik ben gestopt met omeprazol en verder gegaan met een magnesiumoxide alginaat. Nog dezelfde dag verdwenen mij klachten.

Reageren
    Jannie

Na heel veel jaren gebruik van omeprosol heb ik hier dus heel klachten van opgelopen zoals een tinnitus verergering van de at rose Ben bij de ostiopaat geweest kreeg het advies om af te bouwen vind ik best wel eng weet niet als ik ermee ben gestopt of ik bepaalde dingen niet moet eten in verband met maagzuur deze troep heb ik dus voor jaren terug van de cardioloog gekregen in verband met gebruik van medicijnen voor de bloeddruk nu blijkt dat het helemaal niet nodig was

Reageren
Reageer op: Omeprazol verergert klachten?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.