- Johannes15 juni 2025 om 13:43
Hallo allemaal,
Ik ben een man van 32, eet gezond, sport regelmatig en gebruik al zo’n 12 jaar omeprazol — maar het lukt me helaas niet om er helemaal vanaf te komen. Jaren geleden heb ik een endoscopie gehad, waarbij een kleine maagzweer werd gevonden. Ik was toen net gestopt met omeprazol en kreeg weer klachten, dus ben toen opnieuw begonnen. Eerst met 20 mg per dag, daarna na veel afbouwen naar 10 mg, waar ik nu al jaren op zit.
Van 10 mg naar niets is voor mij te grote stap, dus ben ik zelf gaan afbouwen door het aantal korrels in de capsule te verminderen. Elke paar maanden haal ik er iets meer uit, zodat mijn lichaam rustig kan wennen.
Toch loop ik steeds vast. Na een tijdje op een lagere dosis (bijvoorbeeld 5 mg), krijg ik steeds weer een lichte, branderige pijn links in de bovenbuik — ongeveer 10 cm links van het borstbeen. Het voelt niet als klassiek maagzuur, maar meer als een zeurende, branderige plek. Als ik wat eet of een Rennie neem, trekt het meestal snel weg. ’s Nachts heb ik nergens last van.
Ik ben inmiddels twee keer getest op Helicobacter pylori (beide keren negatief), en mijn huisarts zegt dat er verder weinig aan te doen is. Maar ik vraag me nog steeds af waarom ik deze medicatie eigenlijk nodig heb, want behalve het onderdrukken van klachten is er nooit echt een oorzaak vastgesteld. Veel mensen zeggen dat 10 mg per dag onschuldig is, maar ik merk dat mijn lichaam echt reageert zodra ik afbouw — dus zo “licht” is het blijkbaar toch niet.
Mijn vragen:
🔹 Heeft iemand hier ook moeite gehad met het afbouwen van omeprazol?
🔹 Herkent iemand deze specifieke klachten tijdens het afbouwen (branderige pijn links boven in de buik)?
🔹 En wie is er uiteindelijk wel succesvol vanaf gekomen – en hoe?Alle tips of herkenning zijn welkom. Dank je wel!