- Pierre19 mei 2026 om 19:26
Na jaren 40 mg per dag geslikt te hebben, zo’n 1,5 jaar 20 mg per dag geslikt te hebben en bijna 4 weken 20 mg Famotidine per dag geslikt te hebben binnenkort geen maagzuurremmers meer. Als de famotidine is uitgewerkt voel ik een brandend gevoel in mijn maag, daarom ben ik er huiverig voor geheel te stoppen.
Mijn huisarts vertelde vorige week na negatieve uitslag helicobacter pylori test wat nadelen maagzuurremmers zijn.
Mijn vraag is of ik er goed aan doen iets als Rennie te gaan slikken om maagklachten te verminderen als ik geen Famotidine meer slik.
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
20 mei 2026 om 12:15Zeker een goed idee! Dat zal je huisarts ook kunnen beamen..
Dat je geen Helicobacter hebt getest/ gevonden komt misschien ook doordat deze maagzuurremmers de test minder betrouwbaar maken. Maar het kan ook gewoon zijn dat er geen maagbacterie in je maag zit! (en dat is positief..). Je zou eventueel ook nog een (tijdelijke) overstap kunnen maken naar de groep maagzuurremmers “H2-antagonisten” (zoals Cimetidine).Er treed vaak een terugslag (“rebound”) effect van je maagklachten op als je stopt. Dat is deel te beperken door eerst de dosering wat af te bouwen, maar je moet op een gegeven moment toch stoppen. De reactieve overmatige maagzuur productie die dan ontstaat mag je zeker neutraliseren met Rennies.
Reageren
(er is een tijd geweest dat Rennies als “taboe” werden gezien, maar dat klopt niet. Ze zijn voor zo nodig gebruik weer in ere hersteld!)
Een andere medische gewoonte wijziging is dat het tegenwooordig wordt aangeraden om maagzuurremmers (“protonpompremmers, zoals Lansoprazol, Omeprazol, Pantoprazol, etc) na enkele maanden gebruik af te bouwen/ te stoppen (Tenzij er bij gastroscopie forse afwijkingen gezien waren). En dat is ook verstandig, aangezien je Vitamine B12 ook minder goed wordt opgenomen bij het gebruik van protonpompremmers!Pierre20 mei 2026 om 21:18Hartelijk dank voor uw reactie.
Alvorens de Helicobacter Pylori uitgevoerd te hebben, was ik al 2 weken overgestapt naar de Famotidine en had ik 24 uur geen maagzuurremmer genomen, dus ik zou zeggen dat de antigeentest goed is uitgevoerd.
Het brandende gevoel in mijn maag waarvan ik hoop dat het rebound effect is, is nadrukkelijker aanwezig als de famotidine is uitgewerkt. Famotidine goede maand geslikt.
Tijdens mijn laatste consult met huisarts besteedde hij aandacht aan de nadelen van de ppi. We hebben niet gesproken over rebound effecten van ppi.
Wat betreft de maagzuurbinder is dan te zeggen wat beter werkt. Bv. Rennie of Maalox.
Reageren
Peter (huisarts)
21 mei 2026 om 13:18Maakt niet uit..
Reageren