15 jaar geleden werd mij pantoprazol voorgeschreven tegen zuur aanvallen op mijn slokdarm, reflux genoemd. De doctors hebben mij telkens weer een herhaalrecept gegeven. Nu 15 jaar later heb ik osteporose, broze botten. Uit onderzoek blijkt dat dit soort middelen die de protonpomp van de maag stopzetten maar 14 dagen mogen worden voorgeschreven. Niet alleen osteoporose maar ook nierontstekingen en verminderde weerstand zijn de ernstige bijwerkingen. Ik besloot te stoppen. Ik had een paar jaar geleden al eens geprobeert om plots te stoppen. Dat lukte niet, omdat je dan ernistige last krijgt van zuuraanvallen. Ik had maagpijn, kon niet liggen zonder braakneigingen te krijgen. Het was niet te doen. Nu besloot ik het medicijn af te bouwen. Van 40 naar 20mg in 2 weken, van 20 naar 10mg in 2 weken, dan van 10mg naar 5mg en dan stoppen, Het is een vreselijke tijd geweest. In totaal duurde het 2 maanden om af te bouwen. Nu ben ik 2 dagen geleden gestopt. Mijn maag doet de hele tijd pijn, ik kan niet meer liggen, ik heb net mijn avondeten uitgebraakt, ik heb ook een hekel aan eten gekregen. Ik hou dit niet vol.
Nu heb ik de keus: of ik ga weer pantoprazol slikken voor een fijn leven zonder maagpijn en kan ik weer eten zonder braken.
Of ik moet volhouden!! Ik wil van dit medicijn af!! Heeft iemand nog een idee wat ik moet doen om van dit middel wat erger is dan heroine af te komen? Heb je ook ervaringen? Aub help me!!
Is de oorzaak van de aanvallen bekend? Is er al eens een gastroscopie uitgevoerd? Want als bv een middenrifbreuk de oorzaak blijkt te zijn dan helpt een operatie om van je klachten af te komen.
Verder kan gaviscon duo of de vloeibare sachets verlichting bieden om te gebruiken ipv de pantoprazole.
15 jaar geleden heeft een arts een gastroscopie uitgevoerd. Hij zei: niets aan de hand, alleen maar zuurschade aan de slokdarm. Alleen maar deze pillen slikken. En nu heb ik broze botten en breek ik een bot elke keer dat ik val na een herseninfarct. Wie moet ik nu nog een arts vertrouwen? Ja, ik zal gaviscon gebruiken om te verlichten. Maar ik moet van dat rotspul af!! Resent ook gebleken dat gebruikers meer kans op demetie hebben.
In het buitenland mogen ze niet langer gebruikt worden dan 8 weken.. maar volgends de bijsluiter staat er 8 weken en daarna nog eens 8 weken als het niet over is.
maar als je ze echt nodig hebt dan ja.. niet veel keus denk ik dan.
Het is aan de ene kant goed om je slokdarm te beschermen maar aan de andere kant zijn er best wel wat bijwerkingen bekent en er komen er steeds meer bij.
Ik ben gestopt met omeprazol sinds een paar weken, ook ik heb hier en daar last van de maag en vooral last van darmkrampen en soms ineens misselijk na het drinken van koffie of bepaalde voeding. Alles wat bij mij maagproblemen triggert minder ik voor zolang het nodig is en zolang ik het vol kan houden maar weer gaan beginnen met omeprazol zie ik niet echt zitten. Mijn buik blaast helemaal op van deze medicatie waardoor ik niet meer goed kan ademen via de buik - wat weer resulteert in hyperventileren, en weinig kunnen plassen + uitslag op verschillende delen op mijn lichaam waar ik het idee van heb dat het door omeprazol kwam. Het is bijna helemaal weg en niet meer teruggekeerd na het stoppen.
Ik heb lang last van het zicht gehad op en af en heb een paar keer vertigo gehad wat ook in de bijsluiter staat, maar ik heb ook TMD en daar kunnen deze klachten ook bij horen, dus ja.
In deze weken tijdends stoppen ben ik 2 kilo kwijtgeraakt door minder eetlust want met de omeprazol moest ik wel optijd en veel eten anders kreeg ik last van een knagende maag. Tis allemaal wat