OMAD dieet ongezond

  • #1

    Dag iedereen,

    Ik heb sinds kort het OMAD dieet leren kennen. OMAD staat voor One Meal A Day en komt in principe neer op intermitted fasting, maar dan een vastperiode van 23u tegenover een eetperiode van 1 uur.

    Dat leek me wat extreem dus heb ik mijn eigen variant erop bedacht, waarbij ik 4 dagen per week niet eet tot aan het avondmaal. Water, koffie of thee mag zoveel ik wil en als ik een snack ietsje voor of na de hoofdmaaltijd wil, neem ik die gewoon (ik hou me dus niet aan het 1u per dag). 's avonds eet ik gewoon wat de pot schaft en drink ik zelfs nu en dan een glaasje wijn. Op de niet-dieetdagen eet ik gewoon waar ik zin in heb, ook snoep, snacks en alcohol. Door door de negatieve calorie balans van de dieet-dagen is dit ook geen probleem en val ik gemiddeld 500 a 600 gr af per week (nu 9 weken bezig)

    Deze manier van dieeten is voor mij prima haalbaar. Nergens last van! Ik heb wel een hongerig gevoel tegen de middag, maar dit is niet ondragelijk en wordt niet steeds erger naarmate de dag vordert (sterker nog, het gaat zelfs wat liggen tegen 14u). Ik heb genoeg energie en voel me nooit slap. Soms voel ik me zelfs meer energievol dan op dagen dat ik 's middags wel eet (Misschien heeft iemand hier een verklaring voor?). Ik hoef niet te meal plannen of speciale (of dure) ingredienten te kopen dus ik zit niet met de stress en kosten van al dat geregel.

    Toch voelt het mentaal aan dat ik iets mis aan het doen ben. Kennissen verklaren me gek als ik hen vertel wat ik doe en ook het internet staat vol met stellingen als "eet zeker 5 x per dag" of "ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag".

    Maar omdat er ook positieve artikels bestaan over momenten van vasten en omdat zowel ik als mijn kennissen geen experts zijn op vlak van gezondheid, wil ik graag hier de vraag stellen of dit dieet onbewust toch schadelijk is voor mijn lichaam, of ik lekker mag verderdoen zoals ik bezig ben tot ik mijn ideale gewicht heb bereikt (nog een weekje of 7 erbij).

    Reageer
    #2

    Belangrijk is zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel dus gaat veel minder om calorieën. Een maaltijd per dag lijkt me niet verstandig. Vijf keer per dag ook niet omdat je dan teveel insulinepieken krijgt. 's Ochtends niet direct eten is wel beter.

    Voor een stabiele bloedsuikerspiegel belangrijk om te zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elke maaltijd. Beter dus bijvoorbeeld zelfgemaakte maaltijdsalade of maaltijdsoep met een beetje brood dan veel brood met dun beleg. Snoep, snacks dus onverstandig en alcohol liever ook zo min mogelijk.

    Bepaalde voedingssupplementen kunnen meehelpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te verbeteren. Ook in edelgistvlokken zitten stofjes als zink en chroom, die goed zijn voor je bloedsuikerspiegel.

    Reageer
Reageer op: OMAD dieet ongezond
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief