- Anoniem18 maart 2014 om 15:10
Hoi allemaal,
Ik ben een meisje van 21, ben amper 1m58 groot en weeg momenteel 56kg. Omdat ik graag wil afvallen, ben ik wat informatie gaan opzoeken. Ik heb mijn BMR berekend en deze blijkt 1307kcal per dag te zijn. Nu ben ik verder niet echt erg actief, al probeer ik wel 3 tot 4 keer per week een halfuurtje te sporten.
Om een halve kilo per week af te vallen, zou ik ongeveer 1200kcal per dag moeten eten
– omdat minder dan dat ook niet gezond is natuurlijk. Ik ben hier al twee weken mee bezig, en merk al een verschil op de weegschaal. Maar nu was ik nog extra informatie aan het opzoeken, en kom ik regelmatig tegen dat 1200kcal per dag echt ongezond is. Volgens het internet ben ik mezelf aan het uithongeren waardoor ik mijn lichaam in spaarstand zet en een jojo-effect ga krijgen. Klopt dit?
Nochtans voel ik me erg goed: ik heb veel energie, het sporten gaat beter en het verlangen naar frisdrank en snoep wordt steeds minder. Ik eet gevarieerd en meerdere keren per dag, maar steeds redelijk weinig. Is dit dan zo slecht? Zo ja, hoeveel kcal raden jullie me dan aan om per dag te eten?Alvast bedankt!
1 reactieReagerenJohn (moderator)
18 maart 2014 om 18:29[quote]Volgens het internet ben ik mezelf aan het uithongeren waardoor ik mijn lichaam in spaarstand zet en een jojo-effect ga krijgen. Klopt dit?[/quote] Ja, dat klopt. Je lichaam heeft een bepaalde minimale energie behoefte. Dat is afhankelijk van de leeftijd, gewicht en de activiteiten die je hebt of doet.
Op basis van de info die je hebt gegeven is je dagelijkse calorie behoefte 1895
Als je een 400-500 gr per week wilt afvallen is je cal behoefte 1395
Let daarbij op dat je niet teveel gewicht verliest.Op [url=https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/]voedingscentrum.nl[/url] kun je gratis gebruik maken van een eetmeter waarmee je heel eenvoudig je calorieën kunt bijhouden en ook kunt zien of je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.
Reageren