- Ilse26 juni 2018 om 20:32
Hallo
Ik zou graag 10 kilo willen vermageren, op dit moment weeg ik 65 kg en ben ik 1m60. Ik ben begonnen met niets van koolhydraten te eten dus geen aardappels, brood, pasta’s, frietjes etc… Nu ik doe dit al 3 weken en neem hierbij ook twee capsules green thee (omdat ik echte thee niet binnenkrijg) Nu merk ik hierbij niets van verschil van gewicht soms ben ik zelfs 2 kg bijgekomen en andere dagen weeg ik nog 65 kg? Ik eet maar 1 maaltijd per dag en dat is meestal 1 stuk vlees en de rest groentjes met glazen water. Als tussendoortjes minitomaatjes, walnoten of komkommers. Weet iemand waarom ik dan niets van gewicht verlies? (ik ben ook van plan om naar de fitness terug tegaan ik heb dit 4 maanden 5 dagen in de week lang gedaan maar ben daarna gestopt door te weinig motivatie)
Alvast bedankt 🙂
6 reactiesReagerenCatootje27 juni 2018 om 16:29Belangrijk voor een gezonde gewicht is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Dus juist wel bruine rijst, peulvruchten etc. Ook regelmatig eten maar niet te vaak.
Minder eten en maar één keer per dag eten, zorgt ervoor dat je lichaam in de spaarstand gaat en je spierweefsel gaat afbreken. Je tussendoortjes bevatten ook geen eiwit en vet. Ik zou dan kiezen voor bijvoorbeeld wat speltwafels.
ReagerenPeter25 juli 2018 om 04:12@catootje
Hoe kun je aan de ene kant intermittent fasting aanraden (dat doe je keer-op-keer) en aan de andere kant beweren dat dat je metabolisme verlaagt en je spierweefsel gaat verbranden (zoals je bovenstaand doet)?
ReagerenCatootje25 juli 2018 om 07:53Dan weet je niet wat intermittent fasting is. Dat is je eten over een iets kortere periode over de dag verdeelt.
ReagerenPeter26 juli 2018 om 03:23Intermittent betekent met tussenpozen en fasting betekent vasten.
Uitgaande van verschillende voorvechters op dit gebied (waaronder dr. Jason Fung) kunnen die tussenpozen variëren van 12 uur tot zelfs enkele dagen. Sleutel is dat je je insuline-level laag houdt waardoor je lichaam in staat is vet te verbranden. Als je insuline-level te hoog is, dan zul je moeten leven van het collageen dat nog in de lever aanwezig is en zal het metabolisme zich aanpassen, omdat er geen vet kan worden verbrandt. Daardoor werken veel dieten niet op langere termijn.
Het is onzinnig te stellen dat het lichaam spierweefsel gaat verbranden. Waarom zou het lichaam eerst vet opslaan en dan spierweefsel verbranden? In de overschakeling van collageen verbranding naar vetverbranding treedt wel kortstondig een verhoging op in verbranding van eiwitten, maar dat zal geen spierweefsel zijn.Leg mij eens wetenschappelijk uit waarom je bij één keer per dag eten spierweefsel gaat verbranden en bij 2-3 keer per dag eten binnen een kortere periode niet. Aangenomen dat we het hebben over mensen met een gemiddeld of een overgewicht. Als er niets anders is om te verbranden dan spierweefsel, dan ga je natuurlijk wel spierweefsel verbranden.
ReagerenCatootje26 juli 2018 om 07:31Zoals ik al zei, intermittent fasting wil zeggen dat je gedurende een korter tijdsbestek dan normaal je maaltijden nuttigt. Ik heb het niet over één maaltijd per dag en ook niet over spieren verbranden. Door deze manier van eten ga je juist vet verbranden en cellen krijgen de gelegenheid zichzelf te herstellen, waardoor ook minder ziektes. In de oertijd aten mensen waarschijnlijk niet de hele dag door. Je moest immers eerst eten verzamelen, voordat je kon eten.
ReagerenPeter27 juli 2018 om 03:30In de oertijd had je soms dagen niet te eten. Het aantal maaltijden per dag zegt ook helemaal niets over de hoeveelheid of de samenstelling van het voedsel.
Je had het wel over één keer per dag eten en spierweefsel verbranden, ik quote: “Minder eten en maar één keer per dag eten, zorgt ervoor dat je lichaam in de spaarstand gaat en je spierweefsel gaat afbreken.”
Reageren