Help ik ben te dun

Het lijkt erop dat tegenwoordig alles draait om gewicht. De tijdschriften staan vol met artikelen over overgewicht, over obesitas en over afvallen. Maar er zijn ook mensen die kampen met een ondergewicht. Wanneer ben je te dun? Wat kun je er aan doen?

Wanneer ben je te mager?

In de medische praktijk betekent een BMI of QI lager dan 18,5 ondergewicht. De vetmassa kan eveneens als referentie worden gehanteerd. De normale waarden voor vrouwen zijn 20% tot 25% en voor mannen 15 tot 20%. Eurostat, het Europees bureau van de statistiek, heeft bekend gemaakt dat Europese vrouwen meer lijden aan ondergewicht dan mannen: 25% van de Franse vrouwen (ten opzichte van slechts 6% van de mannen) en 25% van de Italiaanse dames.

Oorzaken van te dun zijn

Er kunnen verschillende oorzaken zijn van je ondergewicht. Een deel van de mensen die te dun zijn, zijn altijd al dun geweest in vergelijking met mensen uit de omgeving. Een deel van deze mensen is al zijn hele leven bezig om aan te komen. Maar dat aankomen dat kan erg lastig zijn wanneer je bijvoorbeeld een hele snelle stofwisseling hebt. Echter, er kunnen ook andere aandoeningen spelen waardoor er ondergewicht ontstaat zoals bijvoorbeeld chronische stress of emotionele problemen.

De meest voorkomende oorzaken van ondergewicht zijn:

  • Erfelijkheid. Verschillende studies geven aan dat lichaamssamenstelling en erfelijkheid met elkaar in verband staan. Er is ook een genetisch verband gevonden tussen de lichaamssamenstelling en de eetlust enerzijds en de lichaamssamenstelling en het energieverbruik anderzijds.
  • Anorexia, boulimia of een andere eetstoornis is in veel gevallen de oorzaak van ondergewicht.
  • Wanneer je herstellende bent van een ziekte of emotionele problemen hebt dan kan dat invloed hebben op je eetlust, waardoor je minder gaat eten.
  • Wanneer je een depressie hebt dan kan dat invloed hebben op je eetlust zowel met ondergewicht als overgewicht als gevolg.
  • Een overactieve schildklier zorgt er voor dat je stofwisseling beïnvloedt wordt waardoor ondergewicht kan optreden.

Gevolgen van ondergewicht

Mensen die van nature mager zijn, zullen daar over het algemeen weinig hinder van ondervinden. Wel willen ze vaak wat zwaarder zijn. Maar voor een bepaalde groep mensen is het zinvol om hun lichaamsbouw te leren accepteren zoals deze is. Echter ernstig ondergewicht kan samen gaan met bepaalde lichamelijke en psychische klachten. Gevolgen van ondergewicht kunnen een verminderde conditie en concentratieverlies zijn en bij vrouwen kan de menstruatie stoppen. Tevens bestaat er een verhoogd risico op osteoporose. De gevolgen van ondergewicht op de lange termijn kunnen groot zijn. Een lichaam heeft namelijk vetreserves nodig om te kunnen functioneren. Wanneer deze vetreserves er niet meer zijn worden de: spieren, lever, nieren en andere organen aangetast. Aangezien het hart ook een spier is kan ernstig ondergewicht uiteindelijk de dood tot gevolg hebben.

Hoe kun je aankomen?

Er bestaan geen wonderoplossingen om zo maar aan te komen, maar onderstaande praktische tips zouden kunnen helpen.

  • Weeg jezelf
    Meten = weten, dus sta 1 keer per week op de weegschaal om veranderingen in je gewicht te zien. Wanneer je dit doet da werkt dat erg motiverend omdat je resultaat begint te zien en te meten. Bespreek met je arts of diëtist wat het gewicht is waar je naar toe gaat werken.
  • Eet op vaste tijden
    Eet tenminste 3 maaltijden per dag. En voor de mensen die het lastig vinden om hele maaltijden te eten die kunnen bijvoorbeeld die 3 maaltijden over 5 tot 7 kleine maaltijden verdelen. Probeer telkens wat meer te eten Neem rustig de tijd om te eten en kauw je eten goed en probeer telkens wat meer te eten.
  • Eet veel producten met eiwit
    Om spieren (weer) op te bouwen is eiwit nodig en is het belangrijk dat je veel beweegt. Eiwit haal je vooral uit producten zoals vlees, kip, vleesvervangers, vis, ei, melk, melkproducten, sojaproducten, peulvruchten en noten.
  • Neem wat extra vet
    Dan bedoelen we geen fastfood maar gebruik vloeibare bak- en braadproducten of olie voor het bereiden van de maaltijd en smeer margarine op je brood. Wanneer je aan moet komen kun je de vettere varianten van vlees, zuivelproducten en kaas nemen. Noten, avocado en vette vis zijn ook geschikt.
  • Eet vezels
    Voor een goede stoelgang zijn vezels nodig. Vezels zitten veel in groente en fruit en in volkorenproducten, zoals in volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Merk je dat je van volkorenproducten snel vol zit en daardoor weinig kan eten? Dan is het advies om even voor iets lichtere soorten te kiezen, zoals bruin brood.

 

Bronnen: nice-info.be, voedingscentrum.nl en gewichts-toename.nl

16 reacties op “Help ik ben te dun
  1. Ik ben 168 en weeg 47 kg ja ik ben onder gewicht loop ik dan in gevaar ik bedoel van welk onder gewicht kunt je dood graag . Gwn een vraagje ( want ik wil verdikkeren maar lukt niet alles geprobeert maar ja nicks )

    Geschreven door Lilykelly op
    • Hooi lilykelly, probeer anders fenegriekpillen stimuleert je eetlust op een biologische manier. Had zijn namelijk zaadjes dus geen chemische troep. Je kan ze halen bij de tuinen. Het heeft bij mij wel geholpen om mijn eetlust te bevorderen. En verder.. je valt niet onder de categorie “extreem gevaarlijk dun”. Hoop dat ik je iets heb kunnen helpen met je vraag..

      Geschreven door Lala op
    • ik ben 11 ik ben 1.54 lang en ik weeg 36 is dat weinig? ik ben er nogal onzeker over

      Geschreven door GeheimeNaam op
  2. Hallo,

    Ik ben 2 meter en ik ben 17 jaar oud en ik eet slecht.

    Ik weet niet wat ik moet doen dit is al tijden zo..

    Is er ook pillen die je helpen of iets anders
    Ik ben vaak moe.

    Geschreven door Help op
    • Ik heb t zelfde..

      Geschreven door Mikey op
    • Te weinig goede voedingsmiddelen; bloedarmoede waarschijnlijk. Gelijkelijk iets vaker eten zodat je maag eraan went.
      ik heb meerdere keren een sap vast kuur gedaan voor mijn gezondheid een ander valt er van af en ik kwam er van bij. Iedereen zei dat ik dat niet moest doen, sindsdien die ik het elke keer als ik weeruim te slecht ga eten en ga snoepen. Helpt bij mij echt. Je komt namelijk op je natuurlijk gewicht,

      Geschreven door antoniadeleeuw op
      • Super goed van je! Jij begrijpt het.

        Geschreven door antoniadeleeuw op
  3. Hoi! Ik ben 12 jaar 164cm en maar 40 kilo! Is dit NORMAAL?!

    Geschreven door DJEDJE op
    • Normaal gezien ben je 40 kg of meer als je 12 bent. Je bent gewoon heel lang wat je dus dun kan laten uitzien i guess?

      Geschreven door De helpende hand op
    • Nee te dun!

      Geschreven door Manon op
  4. Ik ben 14 jaar en ik weeg maar 43! Ik wil naar 52 gaan maar het lukt me niet

    Geschreven door Geheim op
    • Ik heb precies hetzelfde! Wat helpt: steeds een beetje meer eten. Eerst 1 banaantje tussendoor, dan een mueslireep erbij. Etc. En in de supermarkt heb je bijvoeding, die zijn wel 200 calorieën (ongeveer een halve maaltijd) en die kan je ook 1 keer per dag erbij drinken. Succes!

      Geschreven door Anoniem op
    • Vaak komt het door stress, dat je niet gied kunt eten. IS er vaak ruzie in je omgeving? Ga een straatje om. Jullie hoeven niet te vragen of jullie te dun zijn. BmI op internet jan je het berekenen. Ik ben mijn hele leven al slank, nou en? Gewoon gezond eten, toch geen vette dingen of snacks. Maar fruit, groeten , noten je lichaam geeft het zelf aan wat je nodig hebt, maar blijf eten niet omdat je moet maar omdat je gezond wilt blijven, zorg dat wat je eet, dat je lichaam genoeg goede stoffen en vitamines binnen krijgt, niet veel maar uitgebalanceerd. Je hebt, als je zo jong bent goede voeding voor je hersenen nodig. Lekker in de buitenlucht en rustig zittend eten, zonder telefoon. En voedt jezelf omdat je het fijn vindt om je lichaam te voeden en niet te vullen.!!!! Ik ben 64 jaar en 55 kg. Heb altijd tot 55 jaar onder de 50 kg. Gewogen, maar ik ben gezond als een vis en heel veel mensen zijn jaloers op mij en schatten mij 15 jaar jonger in. Terwijl ik ook mijn leven lang ( tot 55) mij zorgen gemaakt om mijn gewicht, omdat de dikzakken tegen mij zeiden dat ik zo dun was!!! Neem ik ben slank, de meeste zijn gewoon dik.
      En vullen hun lichaam met val alles en nog wat en komen goede voedingsstoffen te kort.
      Slanke mensen zijn doorgaans zeer bewust met voeden van het lichaam
      Laat je niets aanpraten!!!, blijf lekker eten appeltje, banaantje, mandarijn etc. Tussendoor je lichaam zult je dankbaar zijn en gelijkelijk aan zul je wat aankomen.

      Geschreven door antoniadeleeuw op
  5. Ik ben 16 jaar 1,50 en 38 kilo! Ik was 55 kilo en ben in 1 jaar tijd naar 38 kilo gedaald zonder dit in de gaten te hebben . Help wat moet ik doen ik wil graag terug naar mijn oude gewicht. Ik ben inmiddels ook naar de ziekenhuis geweest maar die kunnen niks vinden

    Geschreven door Kelly op
  6. Zo typerend weer dat alleen de bmi aangegeven staat als instrument om kijken of je ondergewicht, gezond gewicht of obesitas hebt of niet.

    De bmi is een richtlijn, meer is het niet. Zo jammer dat de bmi nog altijd aangeprezen wordt als de manier om te bepalen of je het juiste gewicht hebt. Het is berekening gebaseerd op de gemiddele mens. Maar het gemiddelde word nog altijd berekent met de uitschieters van beide kanten, anders is er geen gemiddelde. Het meest storende aan de bmi vind ik nog wel dat die geen rekening houdt met je lichaamsbouw of, zoals ik het stuk beschreven, je stofwisseling.
    Ik schipper al vanaf ik mij kan herinneren tussen ondergewicht en gezond gewicht, ik ben een rasechte ectomorf. Ofwel lang en smal in lengte en ledenmaten, aankomen gaat moeizaam en moet het echt van spiermassa hebben. Maar daar houdt de bmi geen rekening mee. Of waar je vet op je lichaam hebt zitten.

    Persoonlijk vind ik de middelomtrek een betrouwbaardere weergave geeft. Of beter nog bmi en middelomtrek samen, vaak geven zij hetzelfde weer. En zo niet houdt ik persoonlijk mijn middelomtrek aan.

    Ook is het voor mij belangrijk hoe ik mij voel in mijn lichaam. Voel ik mij prettig als ik volgens de bmi net aan ondergewicht heb, dan is dat prima. Boven een bepaald gewicht voel ik mij niet meer prettig, dan is dat niet een passend gewicht voor mij. Hierin moet je alleen wel heel erg eerlijk naar jezelf zijn, je weet zelf of het een smoesje is of niet. Zou je eigenlijk wat meer of minder moeten eten, doe dat dan. (ja makkelijk gezegd, ik weet het.)
    En verder, wees jezelf. Je bent niet het getal wat de weegschaal aangeeft. Accepteer hoe je gebouwd bent, of dat nu als slingeraap lang en slank of als pandabeer met iets meer massa. Dat maakt niet uit, je bent mooi, je bent uniek, jij bent jij!

    Geschreven door Cecilia op
  7. Mijn dochter is 1.87 en weegt 55 kg. Eet veel, maar komt al heel haar leven geen gram aan. Weet niet hoeveel onderzoeken gehad, maar nooit iets uitgekomen. Eindconclusie: ze is gewoon zo en blijft gewoon zo. Zelf vindt ze het ook helemaal niet zo erg, maar het is meer de buitenwereld en vooral vrouwen, die wat aan de maat zijn, die altijd commentaar op haar hebben en zeggen: wat ben jij dun. lijkt wel of je anorexia hebt! Dat is niet leuk om te horen. Zij zegt zegt altijd: ik zeg toch ook niet tegen dikke mensen: wat ben jij dik. het wordt tijd, dat je wat minder eet! Misschien moeten we gewoon accepteren, dat de 1 gewoon du is en de ander dik. En daar niet altijd zo’n probleem van maken. Dat komt door die idiote gezondheid en slankheidshypes op TV en in bladen. Je moet voldoen aan een schoonheidsideaal. Maar het belangrijkste is, dat je gezond bent en tevreden met jezelf, met een maatje meer of een maatje minder.
    f

    Geschreven door Henriette op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief