- J.1 april 2026 om 19:09
Ik heb ongeveer driekwartier later na een maaltijd met rijst en kip.een suikerwaarde van 9.5 mmol. Is dit teveel? Had vanmiddag na een uurtje.of 4 niks gegeten te hebben wel rond de 4.9… maar zijn die schommelingem niet teveel? Heb toch maar voor de zekerheid een afspraak gemaakt voor de huisarts aangezien ik ook veel plas.
6 reactiesReageren
Peter (huisarts)
2 april 2026 om 08:45Een goed besluit..zelf bloedsuikers prikken kun je beter niet “random” doen.
De diagnose van suikerziekte moet sowieso door een aantal keren bloedsuiker bepalingen gesteld worden:# 2 nuchtere plasmaglucosewaarden ≥ 7,0 mmol/l op 2 verschillende dagen;
Reageren
# nuchtere plasmaglucosewaarde ≥ 7,0 mmol/l of willekeurige plasmaglucosewaarde ≥ 11,1 mmol/l
(in combinatie met klachten passend bij hyperglykemie.)J.2 april 2026 om 17:21De huisarts vond het (nog) niet nodig om een vervolgonderzoek te doen na een nuchtere meting van 5.5. Ik wilde eens een keer mijn bloedsuiker meten dus heb ik dat afgelopen week gedaan . Ik kwam eigenlijk altijd wel op acceptabele waarden, maar ik schrok dus van de 9.5 en had nog niet eerder na een maaltijd rond een uur later een meting gedaan. Dus eigenlijk is alles puur per toeval. Het vele plassen komt misschien door stress.
Reageren
Type 2 lijkt me onmogelijk. Ben 28 heb totaal geen overgewicht. Type 1 lijkt me ook niet echt waarschijnlijk, maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Maar het kan toch wel dat gezonde mensen zonder diabetes boven de 7.8 uit kunnen komen?
Peter (huisarts)
4 april 2026 om 11:16zeker…eet maar een een zoet snoepje en daarna meten…!
ReagerenJ.6 april 2026 om 20:24Bedankt voor de reactie. Een laatste vraag. Is het mogelijk dat je prediabetes kunt ontwikkelen bij type 1 of gaat te snel om dat te merken?
ReagerenMark7 april 2026 om 18:39Wil je niet bang maken, maar Type 1 (LADA) kun je ook ontwikkelen en kan zich als Type 2 presenteren bij gezond ogende mensen. Waar ikzelf altijd dacht dat dit uitsluitend voor kinderen geldt. Deze auto-immuunziekte ontwikkelt zich ook trager bij een volwassene dan een kind. Dus je insuline producerende cellen kunnen nog lang intact blijven terwijl bij een kind deze soms in no-time worden vernietigd.
Schimmels, meer dorst hebben na specifieke maaltijden met meer suikers/koolhydraten zijn alarmbellen.
Ik kreeg de diagnose in 2021 op m’n 34ste.
Vind nog altijd dat type 1 en 2 duidelijker onderscheid moeten krijgen, gezien type 1 -NIET- door ‘lifestyle’ komt maar i.t.t. tot type 2 een auto-immuunziekte is. Scheelt een hoop akelige verwijten van dommige/ontwetende mensen.
Ik wens je succes en luister goed naar je lichaam de komende tijd.
ReagerenJ.7 april 2026 om 19:41Ja LADA heb ik wel eens van gehoord. Misschien toch maar eens een volwaardig bloedonderzoek doen. De bloedsuikers zijn wel normaal, maar de vage klachten blijven wel nog steeds. Heb het nu ongeveer een maand, maar nav bloedsuiker zou je denken dat ik geen diabetes heb.
Reageren
Hoelang had je die klachten? En moet je dan ook al direct insuline prikken of kun je dat nog behandelen met medicatie?