Wat is het effect van suiker op je lichaam?

Wat is het effect van suiker op je lichaam?

We weten allemaal dat te veel suiker niet goed is voor je gebit en voor je gewicht. Maar wist je ook dat te veel suiker kan zorgen voor hoofdpijn, darmklachten en leververvetting? Ook heb je een grotere kans op diabetes type II en hart- en vaatziekten. Wat is het effect van suiker op je lichaam?

Effect van suiker op je lichaam

Suiker en overgewicht

Door te veel suiker te eten krijg je snel te veel energie binnen. Dit te veel wordt opgeslagen in ons lichaam als vet. Dit kan tot overgewicht leiden. Momenteel heeft meer dan de helft van alle volwassenen in Nederland matig tot ernstig overgewicht. Van de kinderen en jongeren van 2 tot 25 jaar heeft zo’n 18% overgewicht. Vooral 18- tot 25-jarigen zijn vaak te zwaar.

Suiker en tanden

Suiker is slecht voor onze tanden omdat bacteriën in je mond suiker omzetten in zuur en zuur tast het tandglazuur van tanden en kiezen aan. Als je iedere dag suikerrijk eten, frisdranken en vruchtensappen consumeert, dan heb je een grotere kans op gaatjes en tanderosie. Bij tanderosie wordt het tandglazuur opgelost door zuren. Dit is een serieus probleem omdat je glazuur op termijn geheel kan oplossen. En wanneer het glazuur eenmaal verdwenen is, dan komt dit niet meer terug.

Suiker en hoofdpijn

Glucose geeft je lichaam energie en laat je bloedsuiker stijgen. Voor de handhaving van een goede bloedsuiker die weer daalt, komt er insuline vrij. Deze schommelingen in je bloedglucosespiegel beïnvloeden je hersenen meer dan enig ander orgaan. Deze stijgingen en dalingen kunnen heel goed hoofdpijn veroorzaken.

Suiker en vermoeidheid

Het blijkt dat het een half uur duurt voordat een energiepiek door suiker verandert in vermoeidheid. Door deze energieschommelingen krijg je weer zin in suiker en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht, waardoor je steeds weer vermoeid wordt. Daarnaast activeert suiker ook de aanmaak van serotonine. Serotonine een belangrijke rol speelt bij het reguleren van stemming, emoties en slaap wat invloed kan hebben op de mate van vermoeidheid.

Suiker en darmklachten

Suiker kan een negatief effect op je darmen hebben. Zo kan de fructose in suiker ervoor zorgen dat je last krijgt van darmklachten, waaronder: diarree, winderigheid of een opgeblazen gevoel. Fructose komt veel voor in koek, snoep, frisdranken en vruchtensappen.

Suiker en leververvetting

Suiker bestaat uit fructose en glucose en de lever verwerkt beide op een andere manier. Glucose wordt tijdelijk opgeslagen als glycogeen. Deze voorraad kan van pas komen wanneer je snel energie nodig hebt. Fructose zet je lever om in brandstof voor je lichaam. Echter, je lever kan maar een beperkte hoeveelheid fructose omzetten in energie. Het te veel wordt opgeslagen in vet en dat noemen we niet-alcoholische leververvetting. Leververvetting is momenteel de meest voorkomende leverziekte in Westerse landen.

Suiker en diabetes type II

Suiker vergroot de kans op overgewicht en overgewicht vergroot de kans op diabetes type II. Diabetes kennen we ook wel als suikerziekte. Ook komt uit onderzoek naar voren dat het drinken van suikerrijke drankjes het risico op diabetes type II met 20% kan vergroten. Dit begint al bij één blikje frisdrank per dag.

Suiker en hart- en vaatziekten

Diabetes is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Mensen met diabetes type II hebben vaker last van: overgewicht, een verstoorde vetstofwisseling en chronische ontstekingen. Deze processen kunnen bloedvaten beschadigen en slagaderverkalking verergeren, wat de kans op hart- en vaatziekten vergroot.

Mag ik dat geen suiker meer eten?

Natuurlijk mag je nog suiker eten. Ons lichaam heeft suiker nodig, omdat suiker energie geeft. Suikers die zitten in gezonde producten als groente en fruit kun je zonder zorgen eten. Het gaat om toegevoegde suikers die in producten zitten. Het gaat dan niet alleen om ongezonde producten zoals: frisdranken, koekje en snoep, maar producenten voegen ook suikers toe aan producten waar je het in eerste instantie niet van verwacht. Denk hierbij aan yoghurt, pastasaus, ontbijtgranen, soep uit blik en vruchtensappen. Kijk goed op het etiket op het product. Let hierbij ook op de andere namen voor suiker. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat alles dat op –ose of –siroop/stroop eindigt een bepaalde vorm van suiker is.

 

Bronnen: Diabetes Fonds en Apotheek VanHoutte

 

Delen:  
reactie op “Wat is het effect van suiker op je lichaam?
  1. Erg.

    Geschreven door ergegegr op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief