Hallo,
Ik ben een vrouw van 34 en heb enorm heftige tropenjaren gehad waarin ik leefde op suiker. Nu is het rustig en merk ik al wat vage klachten op zoals dorst, energie crashes en cravings naar suiker, veel vermoeidheid etcetera. Ook was mijn laatste menstruatie een week te laat.
Diabetes zit helaas in m’n familie en kreeg ineens paniek.
Dus een zelftest gehaald en vanmorgen getest, mijn nuchtere waarde was 5,6….. prediabetes begint officieel bij 6,1 dus zit erg dichtbij!!!
Officieel zit ik net “groen” maar ik ben juist er erg onrustig van. Ik heb het gevoel dat ik te laat ben om het nog volledig om te keren? Of ben ik nog op tijd?
Persoonlijk zou ik dit met mijn huisarts bespreken, zodat er goed onderzoek gedaan kan worden, ipv een conclusie trekken uit één zelf test.
Dan kan je huisarts daarna ook een plan van aanpak met je maken, mocht dat nodig zijn.
Hoe bedoel je dit?
Dat ik nu niet met zekerheid kan zeggen dat ik geen prediabetes hebt? Of dat het mss wel meevalt?
Ik bedoel dat je daar aan de hand van één zelftest niet goed over kunt oordelen.
Om te bepalen of je pre diabetes hebt, zou er dus uitgebreider gemeten moeten worden
Ok dus het kan alsnog zijn dat ik prediabetes heb?
En als dat is, kan ik dit nog 100% omdraaien? Maak me daar zo zorgen om omdat ik nog “jong” ben.
Hier hetzelfde. Prediabetes (5,6mmol) is om te keren. Ik heb bij dietist gezeten omdat het vooral aan voeding lag bij mij. Best lastig om dit aan te passen, maar het lukt aardig. Mijn waarde ligt nu rond de 5 mmol.
Verder meten en nog eens meten. Dat was het advies en doe ik braaf 🙂
Nee, ik gebruik een glucosemeter. Deze: https://diabetesmagazijn.nl/product/diatesse-xper-startpakket/. Wel op aanraden van de huisarts
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!