mastopatie en zwanger

Ik ben bekend met mastopatie met cystes. Voor mijn eerste zwangerschap had ik er 3. Tijdens die zwangerschap zijn de klachten verdwenen en pas een jaar na de zwangerschap kreeg ik er min of meer weer last van.
    Iedere menstruatie werd het weer wat erger, en juist toen ik op het punt stond ermee naar de huisarts te gaan (duidelijk aanwezige knobbel en onregelmatigheid van het borstweefsel) kwam de zwangerschapstest positief terug.
    Inmiddels 8 weken onderweg, en het gaat goed. Maar met mijn borst niet. Het wordt steeds wat erger (groter/harder) en beslaat inmiddels heel de rechterkant van de borst en de bovenkant. Ook is de schijf duidelijk voelbaar en er is nog maar weinig weefsel over dat echt zacht is. Lijkt er dus nog niet erg op dat het 'weg' gaat zoals de vorige keer.

Toen ik net wist dat ik zwanger was (5 weken) telefonisch contact gehad met de huisarts. Maar omdat al eens uitgezocht was dat ik cystevorming had, en ik in verwachting ben (en iedere vrouw dan last heeft van haar borsten) Vond hij het nu niet nodig dat ik langs kwam. Ik moest het in de gaten houden.

Maar wanneer is het in de gaten houden voorbij en is het wel tijd om langs te gaan? Wat kan ik eraan doen dat het niet nog groter wordt, en gezien er nog zo weinig 'normaal' weefsel over is, de ene borst dalijk een stuk groter wordt dan de borst waar nu niks mis mee is?
    Is het straks verstandig om borstvoeding te geven? Want ik kan me niet voorstellen dat er ruimte over is om melk te produceren, of is het juist heel gezond?

Heeft er iemand hiermee ervaring? Want dat het juist niet weg gaat.. is voor mij helaas nieuw 🙁

Reageren

Ik denk dat je er goed aan doet om een afspraak te maken bij je huisarts. Je hebt het lang genoeg in de gaten gehouden en de klachten zijn niet minder geworden.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: mastopatie en zwanger

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe