Vraagje

Hoi ik heb een vraagje of ik zoek ook ervaring.
    12 jaar terug heb ik mijn borsten laten verkleinen. Ik voel sinds maart in beide borsten net onder mijn tepel (net onder de uitgang van melk) een sesampitje. In mijn linkerborst een pitje en rechterborst 3 pitjes. Is dit normaal? Ik heb sinds maart 2 keer echo gehad die was goed maar nu begrijp ik dat op echo niet alles zichtbaar is. Deze pitjes zijn heel klein wel op ze dezelfde plek als andere borst alleen heeft me ene borst 3 pitjes dan de andere. Ik kan ze omschrijven als sesamzaadje.. wat zou dit zijn?

Reageren

Het zouden kliertjes kunnen zijn, maar dat is gissen. Ga naar de huisarts en laat ernaar kijken!

Reageren

Voelen klieren zo klein als een sesampitje aan?

Reageren

Ik heb nog een vraagje.. ik heb begrepen dat mammografie en echografie hele kleine dingen niet laat zien. Vooral tepelhuid of net onder tepel

Reageren

Je hebt helemaal gelijk dat mammografie en echografie beperkingen hebben, vooral als het gaat om het gebied direct onder of in de tepelhuid. Dat komt doordat:
    - De tepel zelf weinig klierweefsel bevat, waardoor afwijkingen daar moeilijker zichtbaar zijn op een standaard mammogram.
    - De compressie bij mammografie niet altijd voldoende beeld geeft van het tepelgebied, zeker als het om oppervlakkige of heel kleine afwijkingen gaat.
    - Echografie werkt met geluidsgolven, en die kunnen minder goed door oppervlakkige huidlagen of littekenweefsel heen kijken.
    In zulke gevallen kan een MRI-scan uitkomst bieden. MRI is gevoeliger voor afwijkingen in moeilijk te beoordelen gebieden zoals de tepel of direct daaronder. Ook wordt soms een klinisch borstonderzoek of een biopsie gedaan als er een duidelijke klacht is, zoals een verandering in de tepel of afscheiding.

Reageren

Ik ben vandaag na huisarts geweest en die zei inderdaad dat echo en mammografie net onder de tepel geen duidelijke beeld geeft, vooral van "kleine pitjes". Helaas ik ben nog niet gerust gesteld

Reageren

Heb je dan ook met je huisarts besproken dat je nog steeds niet gerustgesteld bent?

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Vraagje

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe