Zoeken Vraag het forum

Beter voelen door pil?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Beste,

Vorig jaar juli ben ik bevallen van mijn dochter. Voor mijn zwangerschap slikte ik altijd de pil. Na mijn zwangerschap heb ik een koperspiraal laten plaatsen. Helaas waren de maanden na mijn zwangerschap alles behalve leuk, ik had veel lichamelijke klachten en werd daardoor angstig. Ik ben erachter gekomen dat ik me per maand nu zo’n 10 dagen heel goed voel, de rest van de maand kwakkelt mijn gezondheid. Buikpijn, vage spier- en gewrichtspijnen, duizelig, benauwd. Ik heb een tijdje een dagboek bijgehouden en deze klachten lijken samen te hangen met mijn menstruatiecyclus! Uiteraard ben ik hiermee naar de huisarts geweest, maar hij doet het af als ‘zou kunnen, maar het hoort er nou eenmaal bij’. Ik zou graag willen weten of het mij zou kunnen helpen om weer met de pil te beginnen. Aangezien ik om me heen alleen maar mensen hoor die gelukkiger werden van stoppen met de pil. Maar ik heb het gevoel dat mijn ‘eigen’ hormoonschommelingen heftige klachten veroorzaken, terwijl dit met de pil niet het geval zou zijn…

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Of er met de pil geen hormoonschommeling zijn is nog maar de vraag, maar het reguleert wel de cyclus. Laat de spiraal verwijderen en start weer met de pil. Je merkt dan snel genoeg of het aan de pil ligt. Een andere optie zou zijn, om naast de spiraal een lichte pil te proberen. Als dat werkt, kun je altijd nog de spiraal laten verwijderen en helemaal overgaan op de pil.

Reageren
    Anoniem

Alles wat je benoemd komt mij zo bekend voor! Wat fijn dat er meer mensen zijn. Ik heb last van angst en dwang. Tijdens de zwangerschap was dit een hel en de periode erna was nog veel erger. Om maar niet te spreken van de menstruatie cyclus op dit moment. Heb het gevoel dat ik vrijwel de gehele maand alleen maar bezig ben met het lichamelijk voorbereiden op de menstruatie en menstrueren. Zit ook te denken om hierdoor weer aan de pil te gaan. Je hoort vaak dat vrouwen zich beter voelen zonder allerlei extra hormonen in hun lichaam, maar denk ook dat het ook andersom zo kan zijn, beter voelen met extra hormonen door de regelmatige hoeveelheid. Ik was/ben groot fan van de NuvaRing. Deze breng je zelf in zoals een tampon zeg maar (3 week in, 1 week uit) en geeft een lage gereguleerde dosis aan hormonen af alleen aan de baarmoeder, dus plaatselijk. Als ik kijk wanneer ik mij het beste heb gevoeld, is dit de periode geweest dat ik de NuvaRing gebruikte. Succes! (Al is dit een erg late reactie)

Reageren
    Catootje

Als de boel overhoop ligt kan ik me voorstellen dat je naar een pil of anders wil grijpen. Slimmer zou zijn om wat aan de oorzaken te doen. Voor een goed hormoonwerking zijn diverse stoffen nodig, zoals zink, magnesium, vitamine B en D maar natuurlijk nog andere vitaminen en mineralen, verder allerlei aminozuren en vetzuren, zoals omega 3 en gammalinoleenzuur. Hormonale anticonceptie zorgt voor tekorten in je lichaam en bevordert een toestand van oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen te hoog ten opzichte van het progesteron, wat op de lange duur een risico op ernstiger klachten kan geven. Gebruik zelf progesteroncrème. De menstruatie is er door genormaliseerd en een enorme dip voor de menstruatie is maar een licht dipje geworden. De creme, die puur natuur is, helpt ook je humeur te verbeteren, doordat het de hormonen wat bijstuurt. Goede voeding is uiteraard de basis, liefst zo min mogelijk suiker, en er zijn nog meer middelen die kunnen helpen ondersteunen, zoals maca en kurkuma.

Reageren
Reageer op: Beter voelen door pil?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.